Pohjalaiskirjailijan odotettu dekkaritapaus myynyt jo 36 000 kappaletta Ruotsissa – Kivipuiston tyttö ilmestyy suomeksi 25.7.

Suomenruotsalaisen, Pohjanmaalla asuvan Nilla Kjellsdotterin tammikuussa ilmestynyt dekkari on hurmannut lukijat ja kuuntelijat Ruotsissa. Vain vuosi sen jälkeen, kun ruotsalaiskustantajat kisasivat Murhia Pohjanmaalla -sarjan oikeuksista, on avausosa Flickan i Stenparken myynyt Ruotsissa jo yhteensä 36 000 kappaletta eri formaateissa. Kivipuiston tyttö (Gummerus) ilmestyy suomeksi 25.7. ja aloittaa koukuttavan dekkarisarjan Vaasan poliisissa työskentelevästä Mija Wadöstä.

Teini-ikäinen tyttö löytyy maasta lumipyryssä pahasti kylmettyneenä. Ketään ei ole ilmoitettu kadonneeksi, eikä tyttö kykene puhumaan. Pian Mija Wadö Vaasan poliisista saa eteensä toisenkin arvoituksen, diabetestutkija David Heseliuksen murhan. Tutkinnan edetessä Mija joutuu kohtaamaan myös omat kipupisteensä. Onko hän siihen valmis?

Kivipuiston tyttö avaa tiivistunnelmaisen dekkarisarjan, joka kertoo Mija Wädöstä ja hänen vaasalaisista poliisikollegoistaan. Valloittava päähenkilö Mija on kolmikymppinen, kofeiiniriippuvainen työnarkomaani, joka peittelee menneisyyden traumaa ja välttelee poikaystävänsä kohtaamista uppoutumalla töihin.

Murhia Pohjanmaalla -sarjan julkaisuoikeuksista käytiin viime vuonna poikkeuksellinen huutokauppa ruotsalaiskustantajien kesken. Oikeudet kolmiosaiseen sarjaan osti Ruotsiin suurimpiin ja arvostetuimpiin kustantamoihin kuuluva Norstedts. Gummerus aloittaa sarjan julkaisun suomeksi. Jatkoa on luvassa vuonna 2023.

Nilla Kjellsdotter (s. 1987) on kirjailija ja kahden lapsen äiti, joka asuu perheensä kanssa Pohjanmaalla Oravaisissa. Hän on työskennellyt lakitoimistossa sihteerinä ja ajaa rekkaa perheyrityksessä. Kjellsdotter on kiihkeä ruotsalaisdekkaristien fani, joka löytää nyt oman kirjansa Camilla Greben ja Anna Janssonin rinnalta.

“Raikas debyytti, jossa taitavasti kuvattu ympäristö, jänniä yksityiskohtia ja omaääniset henkilöhahmot.”– Dagens Nyheter

Nilla Kjellsdotter: Kivipuiston tyttö

alkuteos Flickan i Stenparken

Suomentanut Anna Heroja

Ilmestyy 25.7. kovakantisena, e-kirjana ja äänikirjana, lukija Krista Putkonen-Örn

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

Täydellinen rantaromaani – Menestyskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa on kuuma ja nostalginen kertomus kasaribileistä22.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa (Gummerus) on yhden yön bileromaani Malibun paratiisirannan eeppisistä kesäkauden päättäjäisistä ja kuuluisien sisarusten vaietusta menneisyydestä. Kirjan TV-sarjaoikeudet on myyty, ja se on kirjailijan kahden muun viimeisimmän romaanin tavoin noussut myyntihitiksi ja valittu lukuisille vuoden parhaiden kirjojen listoille.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Jenni Räinä kirjoitti polttavan ajankohtaisen romaanin soista ja ihmisistä ekokriisin keskellä20.6.2022 11:38:37 EEST | Tiedote

Suo muistaa (Gummerus) on toimittaja-kirjailija Jenni Räinän ensimmäinen kaunokirjallinen teos. Se kuvaa pohjoisen soita ennallistavan ekoyhteisön elämää – idealismia, yhteisöllisyyttä ja ristiriitoja. Romaani kertoo luonnon, maiseman ja muistojen katoamisesta sekä nykyihmisen yrityksestä hallita ekokriisiä ja löytää yhteys luontoon. Kirja ilmestyy 4.8.2022.

Koskettava kasvutarina, kiellettyä rakkautta ja maailmanhistorian suuria mullistuksia – Sari Aron romaani kertoo Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneesta naisesta15.6.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Nukkuvan jättiläisen laakso (Gummerus) on Ylen tv-uutisissa työskentelevän Sari Aron tositapahtumista alkusysäyksen saanut esikoisromaani. Se kertoo lapsena Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneen Alinan elämänvaiheista 1930–1940-luvuilla. Romaani kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.