Pohjanmaan pk-yritykset uskovat kasvuun ja panostavat innovaatioihin – vientikaupan riskit paremmin hallintaan

Pohjanmaalla toimivissa vientiyrityksissä on vahva usko kasvuun ja kansainvälistymiseen. Maakunnan vientiyrityksistä neljännes kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia, ja lisäksi noin 40 prosenttia kertoo kasvavansa mahdollisuuksien mukaan.Tämä selviää kevään Pk-yritysbarometrista. Pohjalaiset vientiyritykset aikovat panostaa tänä vuonna vahvasti myös kansainvälistymiseen. Lähes puolet pk-viejistä uskoo vientinsä arvon kasvavan tänä vuonna ja hieman yli puolet arvioi sen pysyvän entisellä tasolla.

Maakunnan vientiyrityksistä neljännes kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia. Lisäksi noin 40 prosenttia kertoo kasvavansa mahdollisuuksien mukaan. Kasvuhakuisuus näkyy panostuksissa innovaatioihin, tuotantoon ja tuotekehitykseen sekä kansainvälistymiseen. Jopa kaksi kolmesta yrityksestä kertoo kasvattavansa tulevan vuoden aikana satsauksia innovaatioihin.

Business Finland rahoitti vuonna 2017 noin 80:tä pohjalaisyritystä. Valtaosa rahoituksesta kohdistui pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.

–Noin puolet rahoituksen saajista hyödynsi innovaatiotoiminnan ja kansainvälistymisen käynnistämiseen räätälöityjä rahoituspalveluitamme. Maakunnan vientiteollisuuden vahvuus näyttäytyi puolestaan siinä, että rahoitustamme kansainvälisiin messuihin osallistumiseen käytettiin vilkkaasti, sanoo palvelujohtaja Kari Komulainen Business Finlandista.

Pohjanmaalla on Pohjoismaiden suurin energiaklusteri ja keskeisiä teollisuudenaloja ovat kone-, sähkö- ja metalli- ja rakennusteollisuus, elintarviketeollisuus, erittäin vahva veneteollisuus ja erikoisuutena muun muassa turkisala, joille löytyy potentiaalia vientimarkkinoilta.

–Juuri monipuolisuus toimialoissa on maakunnan hyvän työllisyystilanteen taustalla. Meidän tavoitteenamme on hallittu kasvu, ja korostamme myös vahvasti Pohjoismaista yhteistyötä, sanoo Vientiosuuskunta Viexpon toimitusjohtaja Marja-Riitta Vest.

Hallittu kasvu on teemana 8.5.2018 Vaasassa järjestettävässä Pk-yritykset maailmalle -tilaisuudessa, jonka ohjelmasta vastaa Pohjanmaan ELY-keskuksen kansainvälistymisyksikkönä toimiva Team Finland -toimija Viexpo yhteistyössä Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien, Pohjanmaan kauppakamarin, Business Finlandin ja ulkoministeriön kanssa.

–Ulkoministeriön noin 90 edustuston globaali ulkomaanverkko auttaa varsinkin mahdollisten viennin esteiden ja ongelmien taklaamisessa, antaa yrityksille analyyttistä tietoa kohdemaasta ja auttaa monin eri tavoin yrityksen verkottumisessa ja kontakteissa kohdemarkkinalla, muistuttaa vientisuurlähettiläs Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

Vientikauppoja tehdään suurella riskillä – riskit paremmin hallintaan

Valtaosa suoraa vientiä harjoittavista pohjalaisista pk-yrityksistä kertoo Pk-yritysbarometrissa tekevänsä vientikauppoja laskua vastaan ilman luottovakuutusta.Tällöinviejä antaa ostajalle maksuaikaa ilman luottovakuutusta ja ottaa käytännössä suuren riskin mahdollisesta luottotappiosta, jos ostaja jättäisikin kaupat maksamatta. Osa yrityksistä on käyttänyt ennakkomaksua vientisaatavien varmistamiseen. Ennakkomaksun vaatiminen ostajalta voi taas johtaa siihen, että kaupan saa kilpailija, joka osaa käyttää ostajan rahoitusta hyväkseen.Vaikka tältä osin barometriin vastanneiden, suoraa vientiä tekevien pohjalaisyritysten määrä on melko pieni, vastaukset antavat kuitenkin suuntaa vientikaupan tekemisen tavoista.

–Vientikauppaa tekeviä pk-yrityksiä tarvitaan lisää, ja kansainvälistyminen on keskeinen väylä kasvuun. Haluamme osaltamme herätellä pk-yrityksiä pohtimaan vientikaupan riskejä ja rohkaista neuvonnalla menestyksekkääseen vientikauppaan. Luottoriskit voi suojata, ja riskinhallintatavat vaihtelevat sen mukaan, millä markkinoilla toimitaan, sanoo rahoituspäällikkö Tom Siegfrids Finnverasta.

Vienti ja kansainvälistyminen esillä Pk-yritykset maailmalle -kiertueella

Vaasan tilaisuus on osa tiimitavattavissa-tapahtumakiertuetta, joka kattaa vuoden aikana viisi paikkakuntaa. Tilaisuus järjestetään Bock’s Corner Villagessa kello 12.0017.30. Tilaisuuden teemana on Hallittu kasvu, jonka ympärille on koottu asiantuntijajoukko. Lisätietoa tilaisuudesta löytyy osoitteesta: www.tiimitavattavissa.fi sekä Osuuskunta Viexpon kotisivuilta osoitteesta www.viexpo.fi.

Tilaisuus on avoin myös median edustajille.

Lisätiedot:

Kari Komulainen
palvelujohtaja, Business Finland
kari.komulainen@businessfinland.fi

Juha Markkanen
vientisuurlähettiläs, ulkoministeriö
juha.markkanen@formin.fi

Tom Siegfrids
rahoituspäällikkö, Finnvera
tom.siegfrids@finnvera.fi

Marja-Riitta Vest
toimitusjohtaja, Viexpo
marja-riitta.vest@viexpo.fi

Pk-yritysbarometri

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Kevään 2018 barometri perustuu yli 4 800 pk-yrityksen vastauksiin eri puolilta Suomea. Vastaajista kansainvälisillä markkinoilla toimii reilut 1 000 yritystä. Barometriin osallistuneista 51 pohjalaisyrityksistä 51 ilmoitti harjoittavansa ensisijaisesti kansainvälistä liiketoimintaa ja 21 kertoi harjoittavansa suoraa vientiä.

Finnvera ja Kauppakamari: Suomalaisyrityksiltä jää vientikauppoja saamatta – rahoitustapoja ei tunneta13.6.2018 09:00Tiedote

Suomalaisilta pk-vientiyrityksiltä jää hyvin todennäköisesti vientikauppoja saamatta, koska ne eivät tunne riittävästi ostajalle kaupanteossa tarjottavia rahoitusvaihtoehtoja. Ostajarahoituksen merkitystä yrityksen kilpailuvalttina ei tiedosteta. Joka viidennelle vientiyritykselle on syntynyt kahden viime vuoden aikana luottotappioita, koska ostaja on jättänyt laskun maksamatta. Vientikauppaa jarruttaakin pelko luottotappioista. Samaan aikaan useat yritykset kokevat, ettei niiden tarvitse hallita vientikaupan rahoitusriskejä. Tiedot käyvät ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä.

Pk-yrityskentässä lähivuosina edessä omistajanvaihdosten suma – Pienyrittäjät seuraavat vähiten yrityksensä arvon kehittymistä24.5.2018 09:30Tiedote

Lähes viidennes yrittäjistä on suunnitellut yrityksessään omistajanvaihdosta seuraavien viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden jaksolla omistajanvaihdos olisi ajankohtainen yhteensä lähes joka kolmannessa pk-yrityksessä. Tämä kävi ilmi helmikuun Pk-yritysbarometrista. Omistajanvaihdokset ovat välttämättömiä yrityskentän dynamiikalle ja nostavat yrityksiä kasvu-uralle. Liian harva pk-yrittäjä kuitenkaan seuraa yrityksensä arvon kehittymistä, vaikka kyse on elämäntyöstä ja yritysvarallisuudesta. Omistajanvaihdoksiin liittyy myös mittavia rahoitustarpeita.

Bernin Unionin vientitakuulaitokset ja luottoriskivakuuttajat kattavat 14 prosenttia maailmankaupasta22.3.2018 09:01Tiedote

Poliittisten riskien ja vientikaupan luottoriskien vakuutusten käyttäminen on kasvava trendi, mikä on hyvä uutinen kaikille maailmankaupan osapuolille. Luotto- ja investointiriskien vakuuttajien kansainvälisen järjestön, Bernin Unionin, jäsenten suojaama osuus maailmankaupasta nousi 14 prosenttiin vuonna 2017. Vientitakuulaitoksena myös Finnvera kuuluu Bernin Unioniin. Unionin kevätkokous pidettiin Kenian Kilifissä maaliskuussa 2018.