Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

”Suomen malmien tuotannon pitää osaltaan pystyä vastaamaan kasvuun sekä uusien teknologioiden asettamiin kehitystarpeisiin”, Alajoutsijärvi sanoo.

Metallien kierrätysaste on tällä hetkellä vain muutaman prosentin luokkaa. Mahdollisuuksia nähdään myös kaivosjätteiden uudelleen hyödyntämisessä, mikä edellyttää prosessien ja teknologioiden kehittymistä sekä eri alojen toimijoiden yhteistä ponnistusta raaka-aineesta uusien teknologioiden mukaisiksi lopputuotteiksi.

Ilmastonmuutos voi tuoda haasteita kaivostenkin toimintaan, sillä sääolosuhteet muuttuvat. Tällöin myös kaivosten toimintaympäristössä tapahtuu muutoksia. Niitä on Alajoutsijärven mukaan opittava ennakoimaan nykyistä paremmin.

”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen monella alalla. Kaivostoiminnassa kiinnostus jään alta vapautuvia malmivaroja kohtaan kasvaa, kun myös kuljetusreitit vapautuvat. Arktisen alueen arka luonto ja alueen perinteet ja kulttuuri on kuitenkin otettava huomioon ja löydettävä keinot toimia niin että elintilaa riittää kaikille”, Alajoutsijärvi sanoo.

Pohjoinen Teollisuus -tapahtumassa 24.5. pidettävän Kestävän kaivostoiminnan verkoston tilaisuuden teemana on Energiamurros ja luonnonvarojen kysyntä arktisilla alueilla.

Tiiviimpi yhteistyö lisäisi kilpailukykyä pohjoismaisella kaivosalalla

”Kaivannaisteollisuus on Pohjoismaille elintärkeä elinkeino. Globaalia kehitystä ajatellen pohjoismainen kaivostoimintamalli on keskeinen vastuullisuuden esimerkki”, sanoo Business Swedenin Senior Project Manager Elina Rantanen

Suomen ja Ruotsin osaamisalueet ja mahdollisuudet kaivosalalla täydentävät toisiaan. Silti kommunikaation lisäämisessä on edelleen parantamisen varaa.

”Pohjoismaisen kilpailukyvyn säilyttäminen kaivosalalla edellyttää yhteistyön lisäämistä. Meillä on valtavat mahdollisuudet niin luonnonvaroissa kuin ihmispääomassa. Kun lisäämme rajat ylittävää innovaatiotyötä, T&K -satsauksia sekä yhteistyötä, uusien ratkaisujen syntymistä voidaan nopeuttaa”, sanoo Rantanen.

Pienet valtiot voivat tarjota toisilleen lähimarkkinat, osaamista, kumppanuuksia ja asiakkaita. Yhteistyötä tekemällä pohjoismainen T&K-osaaminen ja valmistus voidaan helpommin säilyttää Ruotsissa ja Suomessa.

”Houkuttelevalla klusteriosaamisella voidaan edistää kaivosteknologian ja -osaamisen vientiä. Mining 4.0 -seminaari on avaus yhteistyön mahdollisuuksille”, Rantanen sanoo.

Pohjoinen Teollisuus -tapahtuman Mining 4.0 -seminaari pidetään torstaina 24.5. Se hahmottelee kaivostoiminnan tulevaisuutta, jonka olennaisina tekijöinä nähdään digitaalisuus, sähköistäminen, automaatio ja vastuullisuuden kysymykset.

Parviäly kiihdyttää kehitystä liiketoimintaekosysteemissä

”Tulevaisuuden arvoketjuja ja -polkuja määriteltäessä organisaation rajat eivät voi rajoittaa tekemistä. On aidosti uskallettava nähdä itsensä osana ekosysteemiä”, toteaa Qentinelin järjestelmäkonsultti Aino-Maija Vaskelainen.

Liiketoimintaekosysteemissä lähtökohtia ovat jatkuva kehittäminen ja erikoistuneen osaamisen yhteinen hyödyntäminen parviälyn periaatteella. Sitä kuvaavat yhteiset tavoitteet ja yhteinen hyöty. Ekosysteemiajattelu ja parviäly muuttavat yritysten toimintakulttuureita ja edellyttävät niiltä uudenlaista avoimuutta ja luottamusta.

”Parviäly auttaa selviytymään globaalissa kilpailussa. Parviälyssä yksilöiden tai yksiköiden välisestä paikallisesta vuorovaikutuksesta muodostuu älykkäitä käyttäytymismalleja ja toiminnan edistämiseksi tarvittavaa ymmärrystä. Ekosysteemiajattelu tarjoaa eväitä kasvattaa kilpailuetua. Ekosysteemin tuoma asiakaskokemus on enemmän kuin yhden toimijan yksittäinen panos. Toimivia ekosysteemejä on myös äärimmäisen vaikea kopioida”, Vaskelainen kertoo.

Vaskelainen puhuu Digitalisaatio ja järjestelmät -seminaarissa 24.5. toiminnanohjauksen haasteista ja mahdollisuuksista. Esillä on käytännön esimerkkejä ja asiantuntijapuheenvuoroja muun muassa Siemensin ja Oulun yliopiston edustajilta.

Pohjoisen alueen yritykset kohtaavat Pohjoinen Teollisuus -tapahtumassa

Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma 23.–24.5. Oulussa nostaa esille teollisuuden kysymykset erityisesti pohjoisen alueen näkökulmasta. Pohjoinen Teollisuus -kongressi ja useat seminaarit tarjoavat kattauksen ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa muun muassa digitalisaatiosta, logistiikasta ja liikenteestä, työturvallisuudesta sekä metalli- ja kaivosalalta. Pohjois-Suomen suurhankkeisiin ja niiden tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin voi tutustua suurhankeinfossa.

Uutuudet ja innovaatiot esitellään messualueella yli 300 näytteilleasettajan osastoilla. Messualueen ohjelmalavat tarjoavat asiantuntija ja yrityspuheenvuoroja läpi messupäivien.

Suurtapahtuman ohjelma löytyy kokonaisuudessaan verkkosivuilta: pohjoinenteollisuus.fi

Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtuman järjestävät Expomark Oy yhteistyökumppaneineen. Pääyhteistyökumppanina toimii Fennovoima Oy, Kuljetus- ja logistiikka -alueen kumppanina VR Transpoint sekä Teollisuuden Tekijöiden kisakumppanina Scania Oy.Yhteistyössä ovat Kunnossapitoyhdistys Promaint ry, Vuorimiesyhdistys, Pohjois-Suomen Turvapuisto, Pipo ry, Business Oulu, Oulun Kauppakamari, Business Sweden sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. Tapahtumaan odotetaan paikalle 4 000 kävijää.

Median edustajat ovat tervetulleet Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumaan. Sisäänkäynnissä median edustajat voivat akkreditoitua ja saavat pressipaketin. Mediaa palvelee markkinointikoordinaattori Eevariikka Ruopas, Expomark Oy, p. 0400 545 645, eevariikka.ruopas@expomark.fi

Aukioloajat:

Ke 23.5. klo 9-17
To 24.5. klo 9-16.

Ouluhalli, Ouluhallintie 20, Oulu.

Pohjoinen Teollisuus 2018
Siirry videokanavalle

Lisätietoja tapahtumasta:
Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy
p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

Median palvelut:
Eevariikka Ruopas, markkinointikoordinaattori, Expomark Oy
p. 0400 545 645, Eevariikka.ruopas@expomark.fi

Business Sweden
Elina Rantanen
Senior Project Manager
p. 09 686 46 401
elina.rantanen@business-sweden.se

Qentinel
Aino-Maija Vaskelainen
järjestelmäkonsultti
aino-maija.vaskelainen@qentinel.com

"Meillä on valtavat mahdollisuudet niin luonnonvaroissa kuin ihmispääomassa", sanoo Business Swedenin Elina Rantanen
Anita Ala-jousijärvi
Aino-Maija Vaskelainen

Expomark järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.

Fysioterapia & Kuntoutus 2018: Ennakoiva itsehoito ylläpitää terveyttä – apuna uudenlaisia laitteita4.10.2018 14:43Tiedote

Erilaiset seuranta- ja mittauslaitteet, unen monitorointi, sykkeen ja palautumisen seuranta, kirkasvalolasit, anturat, syke- ja unimittarit, ovat biohakkeri Teemu Arinan välineitä huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Loppuun palamisen ja vatsahaavan kokenut Arina on tehnyt seurantalaitteista ja niiden hyödyntämisestä itselleen sekä oman hyvinvoinnin välineen että työn. Arina puhui torstaina päättyneillä Fysioterapia&Kuntoutus-messuilla Helsingissä.

Fysioterapia&kuntoutus 2018: Ikäihmisten kaatumisia voi ja pitää ehkäistä – fysioterapiasuosituksesta uusia keinoja28.9.2018 07:33Tiedote

”Kaatuilu ei kuulu normaaliin vanhenemiseen. Kaatumisia voi ja pitää ehkäistä”, muistuttaa erikoistutkija, FT, fysioterapeutti Saija Karinkanta UKK-instituutista. Hän esittelee Fysioterapia & kuntoutus -tapahtumassa uutta fysioterapiasuositusta kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyyn. Suositus kokoaa yhteen näytön vaikuttavista keinoista ehkäistä iäkkäiden kaatumisia ja niistä aiheutuvia vammoja.

Hyvä Ikä 2018: Sosiaalinen läsnäolo ennustaa pitkää ikää26.9.2018 07:30Tiedote

”Ihmisen tarve sosiaaliselle läsnäololle on suunnattoman suuri, ilman sitä ihmistä ei ole. Sosiaaliset suhteet vaikuttavat ja toimivat aivoissa ja kulkevat käsi kädessä ulkoisten olosuhteiden kanssa. Niiden vaikutus ihmisen elossa säilymiseen on jopa voimakkaampi kuin kuntoilun”, sanoo aivoterveyden tutkija, neurologian ja kuntoutuksen dosentti, THL:n eläkkeelle jäänyt ylilääkäri ja kirjailija Markku T. Hyyppä.

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston