ELY-keskukset

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella ennätysvilkas vuosi tienpidossa

Jaa

Kulunut vuosi on ollut ELY-keskukselle kiireistä aikaa tienpidon rahoituksen kasvun sekä lukuisten lisäbudjettien ansiosta. Tienpidon rahoitusta on vuonna 2020 ollut käytettävissä enemmän kuin moneen vuoteen. Rahoituksen kasvu on näkynyt erityisesti päällystysohjelmien laajuudessa, siltojen korjauksissa sekä investointien määrässä.

Kantatie 63 Sievi-Ylivieska.
Kantatie 63 Sievi-Ylivieska.

Teiden uudelleen päällystyksiä ja rakenteen parantamisia on tehty yhteensä noin 500 kilometriä. Aiempia vuosia suurempi rahoitus ja bitumin alhainen hinta mahdollistivat sen, että maanteitä päällystettiin peräti 500 kilometriä. Määrä lähes kaksinkertaistui viime vuoteen verrattuna. Lisäksi paikkauksia ja muita korjauksia tehtiin enemmän kuin viime vuosina. Päällystysten yhteydessä tehtiin myös kuivatuksen parantamista ennätysmäärä.

Pohjois-Pohjanmaan merkittävin päällystyskohde oli kantatie 63 Sievin ja Ylivieskan välillä. Siinä tietä levennettiin metrillä ja tien rakennetta parannettiin. Tänä vuonna saatiin toteutukseen myös muita pitkään rahoitusta odottaneita rakenteenparantamiskohteita Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Kainuun merkittävin kohde oli valtatien 5 uudelleen päällystykset välillä Kontiomäki - Ristijärvi ja Suomussalmi - Lahermaa yhteensä 50 km.

Tämän vuoden päällysteohjelmalla saatiin huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrää laskettua lähes sadalla kilometrillä. Tarpeita uudelle päällysteelle ja rakenteen parantamisille on edelleen paljon varsinkin alemmalla verkolla. Tarvittaisiin useita tämän vuoden kaltaisia vuosia, jotta vaikutukset alkaisivat näkyä myös alemmalla verkolla.

Päällystyksien lisäksi myös siltoja on uusittu ja korjattu poikkeuksellisen paljon, lähes 50 kappaletta. Myös investointihankkeita ja sorateiden korjauksia on ollut käynnissä ympäri Pohjois-Pohjanmaata ja Kainuuta

Ensi vuoden tienpidon rahoitus lupaa myös vilkasta vuotta 2021, vaikka todennäköisesti päällystyshankkeita ei olekaan niin paljon kuin kuluvana vuonna. Tämän hetken näkymien mukaan päällystysmäärä on ensi vuonna reilut 300 kilometriä. Eduskunnan jakovararahoitus on tuonut viime vuosina lisää pieniä investointeja sekä teiden kunnostuksia. Näitä on luvassa kiitettävästi myös ensi vuodelle.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennejohtaja Timo Mäkikyrö, p. 0295 038 268, timo.makikyro(at)ely-keskus.fi

Yksikön päällikkö Risto Leppänen, p. 0295 038 262, risto.leppanen(at)ely-keskus.fi

Kuvat

Kantatie 63 Sievi-Ylivieska.
Kantatie 63 Sievi-Ylivieska.
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten blir riksomfattande kontaktpunktsmyndighet för tillståndsförfaranden i anslutning till förnybar energi22.1.2021 07:50:00 EETTiedote

En riksomfattande kontaktpunktsmyndighet inrättas för att göra det smidigare med tillståndsförfaranden i anslutning till förnybar energi. Funktionen grundar sig på en lag som nyligen stadfästs och enligt lagen är det NTM-centralen i Södra Österbotten som blir kontaktpunktsmyndighet. Lagen träder i kraft 30.6.2021 och då inleds också kontaktpunktsmyndighetens verksamhet.

Kriterier fordras för att hållbart bärga vitmossa13.1.2021 09:23:16 EETTiedote

Nya metoder har utvecklats för maskinell bärgning av vitmossa och samtidigt som verksamheten effektiveras har bärgningsarealen ökat år för år. Samtidigt har diskussionen om hållbarheten i bärgningen ökat med tanke på naturens mångfald och klimatkonsekvenserna. Att bärga vitmossa är inte reglerat på samma sätt som till exempel torvproduktionen. Ett utvecklingsprojekt för att styra bärningen av vitmossa och utveckla förfaringsmetoder har därför inletts i NTM-centralen i Södra Österbotten.

Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit13.1.2021 09:23:15 EETTiedote

Rahkasammalen koneelliseen korjuuseen on kehitelty uusia menetelmiä, ja toiminnan tehostuessa korjuualat ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Samaan aikaan keskustelu korjuun kestävyydestä luonnon monimuotoisuuden ja ilmastovaikutusten näkökulmasta on lisääntynyt. Rahkasammalen korjuu ei ole samaan tapaan säädeltyä kuin esimerkiksi turvetuotanto. Tämän vuoksi rahkasammalen korjuun ohjaamiseksi ja menettelytapojen kehittämiseksi on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa käynnistetty kehittämishanke.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme