Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolulle valittiin lupaava joukko kasvuyrityksiä

Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolun tuomaristo painotti valinnoissaan Kasvu Open -prosessin tarvetta.

Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolulle haki 37 yritystä, joilla on voimakas halu kasvaa. Sparraukseen mukaan valittiin 15 yritystä.

Kasvupolun maksuttomaan sparraukseen on valittu mukaan Kaltio Technologies Oy, GrainSense OyAlltime OySangen OyRollock OyKailamed OyDroplet Hitech Design OyPeca Oy ja Liikuntakeskus Core Oulusta, Wikli Group Oy Kiuruvedeltä, TeknoComp Oy Ruukista, Energinen J. Perander Tmi Raahe Raahesta, Alutig Oy Sievistä, CaraCom Group Oy Kalajoelta sekä Stall Saarinen Oy Haukiputaalta.

Valittujen yritysten liiketoiminta on monipuolista. Mukana on yrityksiä muun muassa teollisuuden, informaation ja viestinnän sekä  liikunnan ja hyvinvoinnin aloilta.

Tuomariston jäsen Minna Åman-Toivio oli mukana erikoisroolissa. Åman-Toivio on itse ollut mukana Kasvu Open -sparrauksessa, kahdella eri Kasvupolulla, kahtena eri vuonna. Åman-Toivio kertoo, että mukaan sparraukseen hakeneiden yritysten kirjo oli suuri ja se näkyi myös hakemusten määrässä ja laadussa.

" Yritysten koot vaihtelivat yhden henkilön yrityksen tai yritysideasta kasvuyrityksiin, joilla on jo miljoonien liikevaihto. Arvioimme yrityksiä perusteilla: Kuka hyötyy Kasvu Open -prosessista eniten? Mikä yritys on oikeassa elinkaarivaiheessa? Kenellä on eniten kasvupotentiaalia ja skaalautuvuuden mahdollisuuksia? Näkemykset vaihtelivat, mutta lopullinen päätös oli yksimielinen."

Tuomaristoon kuuluivat Jari Tuovinen (Kainuun Kauppakamari), Jaakko Lampela (Nordic Option Oy), Sami Niemelä (Oulun ammattikorkeakoulu), Jarmo Lauronen (Business Oulu), Virpi Aalto (Azets Insight Oy), Sami Heikkilä (Nordea) ja Minna Åman-Toivio (MedKit Finland).

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Ensimmäinen Kiitoratapäivä järjestetään 25.4.2019 ja toinen Kiitoratapäivä 14.5.2019. Kiitoradoilla eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä yhteensä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee lopuksi kaksi Kasvupolun voittajaa, jotka julkistetaan toisen Kiitoratapäivän lopuksi järjestettävässä Kasvu Open -semifinaalissa. Tästä semifinaalista voittajat etenevät valtakunnalliseen Kasvu Open 2019 -finaaliin.

Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolun polkukumppanit ovat Business Oulu, Oulun kauppakamari, Nordic Option, Oulunkaaren kuntayhtymä, OSAO ja OAMK (Oulun ammattikorkeakoulu).

Maria Häkkinen, 045 1303 751

maria.hakkinen@roihu.com

Riina Haapasalmi, 050 477 8779

riina.haapasalmi@roihu.com

Kasvu Open on Suomen suurin, kaikille pk-yrityksille avoin ja maksuton kasvun sparrausohjelma. Mukaan sparraukseen voi hakea yrityksen liikevaihdosta, toimialasta, sijainnista tai iästä riippumatta.

Olemme kasvaneet pienestä pilottihankkeesta koko Suomen kattavaksi ja koko kasvuyrityskentän läpäiseväksi toimijaksi. Tavoitteemme on sytyttää kasvukipinä sellaisissakin yrityksissä, joissa sitä ei vielä ole.

Vuonna 2018 Kasvu Openille myönnettiin Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto sekä European Enterprise Promotion Award, joka on Euroopan komission jakama tunnustus menestyksekkäimmille yritystoiminnan ja yrittäjyyden edistäjille.