Pohjois-Savon kasvuohjelmaan valittiin 15 yritystä ─ eniten hakemuksia Kuopiosta

Yritysten kasvuohjelmaan Pohjois-Savon Kasvupolulle on valittu 15 potentiaalisinta kasvuyritystä yhteensä 35 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Secora Systems, joka tekee laitteiden etäseurannasta mahdollista myös yrityksille, joilla ei ole satojen miljoonien liikevaihtoa. Pohjois-Savon Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Secora Systems Oy, Piirre C Oy, Avek Esitysratkaisut Oy, RPS Brewing Oy, Pro Prospect Oy, Excuse My BonBon Oy, Paju Consulting Oy ja Arctic Dental Kuopiosta, Varkauden Puu Oy ja PT-Palontorjuntapalvelu Oy Varkaudesta, Ecomedic Oy Espoosta, Casemakers Oy Tampereelta, Eiran Kertan Oy Suonenjoelta, Iso-Kallan Panimo Oy Pielavedeltä sekä Lammastila Haukivilla Lapinlahdelta.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. esineiden internetiin, graafiseen suunnitteluun ja esitysratkaisuihin, panimotuotteisiin, jääkiekkoilijoiden valmentamiseen, kurvikkaiden naisten verkkokauppaan, teollisuuteen, terveydenhuoltoon ja soitinlaukkujen valmistukseen.

Tänä vuonna mukaan hakeneista yrityksistä merkittävä osa oli kuopiolaisia. Ensimmäistä kertaa tuomaristossa mukana ollut Silja Huhtiniemi, Kuopion alueen Kauppakamarin toimitusjohtaja, haluaisi rohkaista yrityksiä laajemmin koko maakunnasta hakemaan mukaan.

“Toivoisin, että hakemuksia olisi monipuolisemmin koko Pohjois-Savon alueelta. Meillä on Pohjois-Savossa ihan poikkeuksellinen elinkeinorakenne, kun täällä on kolme kaupunkia ─ Varkaus, Kuopio, Iisalmi ─ joiden kaikkien alueella tehdään suurinpiirtein saman verran vientiliikevaihtoa. Se on Suomen maakunnissa harvinaista. Eli potentiaalia löytyy koko maakunnan alueelta. Kannustan tulevina vuosina yrityksiä eri puolilta maakuntaa rohkeasti hakemaan mukaan,” Huhtiniemi kommentoi.

Tuomaristoon kuuluvat Huhtiniemen lisäksi Heidi Nousiainen Finnverasta, Risto Koivisto Kuopion Kaupungilta, Tomi Hyttinen Savonia AMKista, Heikki Helve Savon Koulutuskuntayhtymästä, Arto Nykänen Savon Yrittäjistä, Suvi von Becker Talentree:stä, Jere Räisänen Elcoline Groupista, Terho Savolainen Iisalmen kaupungista sekä Jouko Laitinen Navitas Kehitys Oy:stä.

Kuopiolainen teknologiayritys tuo esineiden internetin pk-yrityksille

Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Secora Systems Oy, joka pitää majaansa Kuopiossa. Yritys on ketterä kahdesta perustajasta ja startup-yritysten verkostosta koostuva Internet of Things alan toimija, joka liittää yhteen laitteen etäseurannan ja huollon suunnittelun. Yrityksen perustajajäsen ja osakas Mikko Kontio kertoo tarkemmin.

“IoT-teknologiaa voidaan hyödyntää erilaisissa laitteissa kuten esimerkiksi roboteissa, teollisuuden laitteissa, kiinteistöissä ja autoissa. Näihin laitteisiin liittyy mm. erilaisia huoltosuunnitelmia ja niihin perustuen luodaan huoltokäyntejä tarpeen mukaan ennaltaehkäisten mm. laitteiden rikkoontuminen. Tämä säästää paljon aikaa ja vaivaa. Ja ennenkaikkea rahaa.”

Muut alan toimijat tarjoavat yleensä vain joko laitteeen seurannan tai huollon. Toimijat, joilta nämä molemmat löytyy taas on hinnoiteltu pk-yritysten saavuttamattomiin. “Niiden palvelurepertuaari on suunnattu yrityksille, joilla on satoja miljoonia tai miljardeja liikevaihto. Jos sulla on 5 miljoonan liikevaihtoa pyörittävä laitos, niin me pystytään myymään ratkaisua siihen kustannusrakenteeseen,” Kontio selittää.

Juuri kolme vuotta täyttänyt yritys kaipaa tässä vaiheessa erityisesti ideoiden pallottelua. “Kaikki sparraus, kun pääsee 'koeponnistamaan' niitä ajatuksia sekä myös mahdollisesti saamaan introja, niin sehän on oikein loistavaa,” Kontio kertoo. Yritys onkin päättänyt ottaa sparrauksen tosissaan. Mahdollisuus päästä valtakunnalliseen jatkosparraukseen kiinnostaa. Voiko Mikko Kontio kuvitella yrityksensä etenevän 100 parhaan joukkoon?

“Sitä tietenkin yritämme! Jos jatkossa on kova joukko, niin kisaamme sitten kovasti mutta ehdottomasti pyrimme sadan parhaan joukkoon.”

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 22.3. ja 24.4.2018. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee toisena sparrauspäivänä kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Maria Häkkinen, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu*, p. 045 130 3751, maria.hakkinen@kasvunroihu.fi

Mikko Kontio, Secora Systems Oy:n perustajajäsen ja osakas, p. 050 444 8890, mikko.kontio@secora.fi

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Kuopion kaupunki, Iisalmen kaupunki, Navitas Yrityspalvelut, Savonia ammattikorkeakoulu, Savon koulutuskuntayhtymä, Kuopion alueen Kauppakamari, Talentree ja Yrittäjät Savo ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava & Bang Oy.

Kasvu Open jatkoon eurooppalaisessa yrittäjyyskilpailussa28.9.2018 07:45Tiedote

Kasvu Open yrityssparraus-konsepti on valittu eurooppalaisessa yrittäjyyden edistämiskilpailussa shortlistille. Kasvu Open kilpailee Suomen edustajana kategoriassa: Yritysten kansainvälistyminen. EEPA – The European Enterprise Promotion Awards – on Euroopan komission vuosittain järjestämä kilpailu, jossa esitellään ja palkitaan parhaita tapoja tukea yrittäjyyttä, erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Kiertotalouden yrityssparraus-ohjelman voittajaksi Soilfood Oy13.8.2018 08:30Tiedote

Kiertotalouden Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Soilfood Oy Helsingistä. Kunniamaininnan sai yhteensä kolme yritystä: SFTec Oy Oulusta sekä Soil Scout Oy ja Koepala Packaging Oy Helsingistä. Kaikki yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.