Pohjois-Suomen alueen viranomaiset esittävät huolensa Oulun tieliikennekeskuksen toiminnan lopettamispäätöksen johdosta ja vetoavat toiminnan jatkamiseksi (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)

Fintraffic Tie ilmoitti tiedotteella 8.11.2021 tieliikennekeskustoiminnan lopettamisesta Oulussa kesäkuun 2022 loppuun mennessä. Päätöstä perusteltiin toimitilojen vuokrasuhteen päättymisellä. Fintraffic on valtion erityisyhtiö, jonka vastuulle siirrettiin valtion liikenteenohjauksen infra sekä liikennekeskustoiminta.

Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskukset, Oulun kaupunki ja Oulu-Koillismaan pelastusliikelaitos esittävät syvän huolensa Oulun tieliikennekeskuksen toiminnan lopettamispäätöksen johdosta ja vetoavat liikenne- ja viestintäministeriöön, Väylävirastoon ja Fintraffic Tiehen liikennekeskustoiminnan jatkamiseksi.

Päällimmäisinä huolenaiheina viranomaisilla on Oulun seudun liikenteenhallinnan pitkäjänteisen yhteistyön jatkuvuuteen, pohjoisten alueiden paikallistuntemukseen ja pohjoisten olosuhteiden ymmärrykseen sekä muiden tieliikennekeskusten resurssien ja osaamisen riittävyyteen liittyvät näkökulmat. Kaikilla edellä mainituilla seikoilla on vaikutus liikennetuvallisuuteen sekä liikenteen toimivuuteen pohjoisessa.

Oulun seudulla on yli vuosikymmenen mittainen historia tiiviistä ja systemaattisesta liikenteenhallinnan viranomaisyhteistyöstä, jossa Oulun tieliikennekeskus on ollut operatiivisessa keskiössä. Pitkäjänteinen yhteistyö käynnistettiin jo vuoden 2009 alussa Oulun seudun liikenteenhallinnan johtoryhmän perustamisella. Tätä seurasi elokuussa 2009 viranomaisten yhteisen Oulun seudun liikenteenhallintakeskuksen perustaminen. Seudullinen liikenteenhallintakeskus perustettiin 1990-luvun lopulta lähtien toimineen Tiehallinnon Oulun liikennekeskuksen, nykyisen Fintrafficin Oulun tieliikennekeskuksen, yhteyteen.

Oulun seudun liikenteenhallinnan viranomaisyhteistyö perustuu pääosin toimijoiden paikallisuuteen, paikallistuntemukseen ja fyysiseen sijoittumiseen toistensa lähelle. Tiiviin yhteistyön ansiosta Oulun seutu on liikenteenhallinnassa maamme aktiivisimpia ja edistyksellisimpiä kaupunkiseutuja, jonka kehittämiä käytäntöjä on otettu käyttöön myös muilla suurilla kaupunkiseuduilla. Oulun tieliikennekeskus on toiminut seudullisen viranomaisyhteistyön operatiivisessa keskiössä ja yhteisen tilannekuvan osalta rajapintana viranomaistoimijoiden välillä.

Oulun tieliikennekeskuksen toimialueena on maantieteellisesti puoli Suomea: Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin maakunnat. Tuloksekas toiminta edellyttää vankkaa paikallistuntemusta koko pohjoisesta Suomesta sekä laajaa ymmärrystä pohjoisista, jopa arktisista sää- ja keliolosuhteista ja mm. ilmastonmuutoksen vaikutuksista pohjoisiin olosuhteisiin.

Liikenteellisesti haastavin Oulun tieliikennekeskuksen operoima toimintaympäristö on Oulun seutu ja siellä erityisesti Pohjantie (valtatie 4), joka on Suomen vilkkaimpia väyläjaksoja. Oulun seudulla on käytössä laaja 150 sähköisen opasteen liikenteenohjausjärjestelmä, joka mm. Pohjantien vilkkaan liikenteen, suuren liittymätiheyden sekä käytössä olevan varareittiohjauksen vuoksi vaatii jatkuvaa, aktiivista operointia. Pohjantien lisäksi tieliikennekeskukselta edellytetään perehtyneisyyttä myös Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin muuhun tieverkkoon ja Oulun kaupungin katuverkkoon sekä niiden liikenteellisisiin erityispiirteisiin.

Päätöksen mukaisesti jatkossa Tampereen, Helsingin tai Turun tieliikennekeskusten on tarkoitus vastata 24/7 oman toiminta-alueensa ohella myös koko pohjoisen Suomen maanteiden liikenteenohjauksesta, liikenteelle tiedottamisesta ja tiestön kunnossapidon tukipalveluista. Merkittävästi kasvavan työmäärän vuoksi Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin alueella toimivat viranomaiset haluavat tuoda esille huolensa muutoksen mahdollisista vaikutuksista tieliikenteen turvallisuuteen ja toimivuuteen Pohjois-Suomessa.

Liikennejohtaja Timo Mäkikyrö, p. 0295 038 268, s-posti: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.