Pohjois-Suomen Demarinuoret: EUn hedelmien seasta pilkottaa vaiettuja syntejä

Pohjois-Suomen Demarinuoret jakaa oululaisten huolen Euroopan Unionin suunnasta. Eurooppa on rakennettu Euroopan Ihmisoikeussopimuksen arvopohjalle, jolle Euroopan Unionissa näyttää olevan kuitenkin törkeitä erityispoikkeuksia.

Demarinuoret keräsivät oululaisilta avointa palautetta Euroopan Unionista Eurooppa-päivänä 9. toukokuuta kauppakeskus Valkeassa. Vastaajien ikä vaihteli aina varhaisnuorista yli 90-vuotiaisiin kanssaihmisiin. Vastauksia kertyi 84, joista noin kaksi kolmasosaa oli positiivisia. Erityisesti kiiteltiin Erasmus-nuorisoprojekteja, matkustamisen ja muuttamisen helppoutta sekä yhteistä vakautta ja turvaa.

Negatiivisesta palautteesta löytyi arvostelua EU-byrokratian kankeudesta sekä Suomen jäsenmaksuista. Kuitenkin useassa palautteessa oli mainittu, miten eri jäsenmailla tuntuu olevan eri pelisäännöt. Erityisesti Unkarin jo lähes diktatuurimainen tilanne ihmetytti monia.

Samoin ihmettelee ja tuomitsee Pohjois-Suomen Demarinuoret: EUssa ei ole sijaa ihmisoikeusloukkauksille. Kaikkien jäsenmaiden tulee ehdottomasti kunnioittaa sananvapautta, liikkumisenvapautta sekä oikeutta yhdenvertaiseen kohteluun. Demarinuoret kiittää siis kaikkia vastaajia, ja erityisesti niitä, jotka nostivat epäkohtia esille. Suomella on oikeus ja velvollisuus vaatia parempaa Eurooppaa, ja myös Pohjois-Suomen Demarinuoret tulevat tekemään jatkossa työtä näiden mainittujen epäkohtien poistamiseksi.

Pohjois-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja
Joni Ollikainen
ollikainen.joni@gmail.com

Demarinuoret: EK:n ehdotus lomien leikkaamisesta on vastuuton18.5.2018 09:41Tiedote

Demarinuoret tyrmää Elinkeinoelämän keskusliiton ehdotuksen leikata ihmisten lomia. Elinkeinoelämän keskusliitto ehdottaa ihmisten lomaoikeuksien heikentämistä entisestään. Ehdotus on vastuuton ja vaikeuttaisi entisestään monien työelämässä uupumusta kokevien työntekijöiden tilannetta entisestään. Ihmiset arvostavat tutkitusti paljon vapaa-aikaa ja epävarmassa työelämässä ihmisillä on oltava oikeus kunnollisiin lomiin.

Demarinuoret: Nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivä vuosilomalaki on uudistettava!17.5.2018 14:26Tiedote

Helsingin Sanomien uutisen mukaan EK torppasi etenkin nuorille epäedullisen vuosilomalain uudistamisen. Demarinuoret vaatii nuoria ja pätkätyöntekijöitä syrjivän vuosilomalain uudistamista. Nykyinen vuosilomalaki on monimutkainen, vaikeaselkoinen ja epäreilu alle vuoden työsuhteita tekeviä työntekijöitä kohtaan. Nykyään työntekijä ansaitsee vuosilomaa lomanmääräytymisvuodelta, joka on aina 1.4.-31.3. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden 31.3. mennessä, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2 arkipäivää jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos taas työsuhde on 31.3. mennessä kestänyt yli vuoden, ansaitsee henkilö vuosilomaa 2,5 arkipäivää. Lyhyet työsuhteet ovat yleisiä etenkin nuorilla ja matalapalkkaisilla palvelualoilla.

Demarinuoret: Turkin laiton tunkeutuminen Afriniin ja systemaattinen väkivalta on tuomittava21.3.2018 11:28Tiedote

Demarinuoret vaatii Suomen ulkopoliittista johtoa tuomitsemaan Turkin laittomat toimet ja systemaattisen väkivallan Afrinissa. Turkki aloitti 20. päivä tammikuuta 2018 hyökkäyksen ja sotatoimet Syyrian Afrinissa. Aluetta on pommitettu säälimättömästi kaksi kuukautta ja sunnuntaina turkkilaiset joukot ottivat Afrinin kaupungin hallintaan Syyrian pohjoisosissa. Hyökkäykset ovat pakottaneet kymmeniä tuhansia ihmisiä pakenemaan ja satoja siviilejä on tapettu iskuissa.