Pohjois-Suomen Demarinuoret: EUn hedelmien seasta pilkottaa vaiettuja syntejä

Pohjois-Suomen Demarinuoret jakaa oululaisten huolen Euroopan Unionin suunnasta. Eurooppa on rakennettu Euroopan Ihmisoikeussopimuksen arvopohjalle, jolle Euroopan Unionissa näyttää olevan kuitenkin törkeitä erityispoikkeuksia.

Demarinuoret keräsivät oululaisilta avointa palautetta Euroopan Unionista Eurooppa-päivänä 9. toukokuuta kauppakeskus Valkeassa. Vastaajien ikä vaihteli aina varhaisnuorista yli 90-vuotiaisiin kanssaihmisiin. Vastauksia kertyi 84, joista noin kaksi kolmasosaa oli positiivisia. Erityisesti kiiteltiin Erasmus-nuorisoprojekteja, matkustamisen ja muuttamisen helppoutta sekä yhteistä vakautta ja turvaa.

Negatiivisesta palautteesta löytyi arvostelua EU-byrokratian kankeudesta sekä Suomen jäsenmaksuista. Kuitenkin useassa palautteessa oli mainittu, miten eri jäsenmailla tuntuu olevan eri pelisäännöt. Erityisesti Unkarin jo lähes diktatuurimainen tilanne ihmetytti monia.

Samoin ihmettelee ja tuomitsee Pohjois-Suomen Demarinuoret: EUssa ei ole sijaa ihmisoikeusloukkauksille. Kaikkien jäsenmaiden tulee ehdottomasti kunnioittaa sananvapautta, liikkumisenvapautta sekä oikeutta yhdenvertaiseen kohteluun. Demarinuoret kiittää siis kaikkia vastaajia, ja erityisesti niitä, jotka nostivat epäkohtia esille. Suomella on oikeus ja velvollisuus vaatia parempaa Eurooppaa, ja myös Pohjois-Suomen Demarinuoret tulevat tekemään jatkossa työtä näiden mainittujen epäkohtien poistamiseksi.

Pohjois-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja
Joni Ollikainen
ollikainen.joni@gmail.com

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.

Demarinuoret: Ulkoministeri Soinin luottamuksesta äänestettävä13.8.2018 14:54Tiedote

Demarinuoret haluaa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) luottamuksesta välikysymyksen. Ministerin on nautittava eduskunnan luottamusta ja eduskunta voi mittauttaa ministerin luottamuksen välikysymyksellä, mikäli 20 kansanedustajaa sitä vaatii. Ulkoministeri Soinin toistuvat aborttivastaiset kannanotot ja osallistuminen ulkomailla aborttia vastustavaan mielenosoitukseen ovat selkeästi vastoin Suomen ihmisoikeus- ja ulkopoliittista linjaa.

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.