Pohjois-Suomen Demarinuoret: EUn hedelmien seasta pilkottaa vaiettuja syntejä

Pohjois-Suomen Demarinuoret jakaa oululaisten huolen Euroopan Unionin suunnasta. Eurooppa on rakennettu Euroopan Ihmisoikeussopimuksen arvopohjalle, jolle Euroopan Unionissa näyttää olevan kuitenkin törkeitä erityispoikkeuksia.

Demarinuoret keräsivät oululaisilta avointa palautetta Euroopan Unionista Eurooppa-päivänä 9. toukokuuta kauppakeskus Valkeassa. Vastaajien ikä vaihteli aina varhaisnuorista yli 90-vuotiaisiin kanssaihmisiin. Vastauksia kertyi 84, joista noin kaksi kolmasosaa oli positiivisia. Erityisesti kiiteltiin Erasmus-nuorisoprojekteja, matkustamisen ja muuttamisen helppoutta sekä yhteistä vakautta ja turvaa.

Negatiivisesta palautteesta löytyi arvostelua EU-byrokratian kankeudesta sekä Suomen jäsenmaksuista. Kuitenkin useassa palautteessa oli mainittu, miten eri jäsenmailla tuntuu olevan eri pelisäännöt. Erityisesti Unkarin jo lähes diktatuurimainen tilanne ihmetytti monia.

Samoin ihmettelee ja tuomitsee Pohjois-Suomen Demarinuoret: EUssa ei ole sijaa ihmisoikeusloukkauksille. Kaikkien jäsenmaiden tulee ehdottomasti kunnioittaa sananvapautta, liikkumisenvapautta sekä oikeutta yhdenvertaiseen kohteluun. Demarinuoret kiittää siis kaikkia vastaajia, ja erityisesti niitä, jotka nostivat epäkohtia esille. Suomella on oikeus ja velvollisuus vaatia parempaa Eurooppaa, ja myös Pohjois-Suomen Demarinuoret tulevat tekemään jatkossa työtä näiden mainittujen epäkohtien poistamiseksi.

Pohjois-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja
Joni Ollikainen
ollikainen.joni@gmail.com

Näkkäläjärvi: Puolueiden nimettävä ehdokkaansa EU-komissaariksi - Urpilainen SDP:n komissaariehdokkaaksi29.6.2018 06:07Tiedote

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi esittää, että eduskuntapuolueet sitoutuvat nimeämään omat ehdokkaansa Suomen EU-komissaariksi jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Suomen EU-komissaarin on tähän asti nimittänyt Suomen hallitus, mutta käytännössä henkilö on valittu eduskuntavaalien suurimman puolueen ehdotuksesta. Komissaariehdokkaiden nimeäminen ennen eduskuntavaaleja toisi menettelyyn avoimuutta ja edistäisi EU-keskustelua eduskuntavaaleissa. Eduskuntavaaleja pidetään pääministerivaaleina, mutta ne ovat lähtökohtaisesti myös komissaarivaalit.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.