Pohjois-Suomen nuoret uskovat yrittäjyyteen enemmän kuin ennen

Pohjoissuomalaiset nuoret uskovat muuta Suomea enemmän yrittäjyyteen. Tulevaisuususko työelämän suhteen on vahvaa: jopa 82 prosenttia ammattiin valmistuvista nuorista uskoo löytävänsä oman alan töitä.

Yli puolet suomalaisista alle 30-vuotiaista ammattioppilaitoksessa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevista nuorista suhtautuu myönteisesti itsensä työllistämiseen yrittäjänä. Vahvimmin yrittäjyyteen uskotaan Pohjois-Suomessa, jossa 60 prosenttia uskoo voivansa työllistää itsensä yrittäjänä. Viime vuonna vastaava luku oli 48 prosenttia. Tiedot selviävät Ilmarisen Taloustutkimuksella teettämästä nuorten työelämätutkimuksesta.

– Pohjois-Suomessa on esimerkiksi paljon matkailuun liittyvää pöhinää ja jo valmiiksi kehittyneitä, kansainvälisestikin kiinnostavia keskittymiä, kuten hiihtokeskukset ja kaivokset. Näiden ympärillä on tilausta pienemmille kumppaniyrityksille, pohtii Ilmarisen tutkimusjohtaja Tomi Hussi.

– Nuoret suhtautuvat lähialueeseensa vastuullisesti, mikä tarkoittaa sitä, että jos perustaa firman, haluaa tarjota työpaikan myös muille alueen asukkaille, hän jatkaa.

Yrittäjyyteen motivoivat eniten työn mielekkyys ja mahdollisuus toteuttaa omia ideoita. Myös työn itsenäisyys, kuten mahdollisuus päättää itse asioista ja vapaus määritellä omat aikataulunsa, houkuttelee pohjoissuomalaisia nuoria.

Vahva usko työllistymiseen

Ammattiin opiskelevilla on vakaa usko tulevaisuuteen. Valtaosa vastaajista (82 %) uskoo löytävänsä oman alan töitä, kun vastaava luku oli viime vuonna 77.

– Opinnoissa onnistumisen edellytys on, että uskoo työllistymiseen. Substanssiosaaminen on edelleen tärkeää, vaikka koulutusalan voi myös nähdä välineenä tiedonkäsittelyvalmiuksien kerryttämiseen. Näin oman alan töitä ei nähdä enää niin kapeasta näkökulmasta, Tomi Hussi sanoo.

Työn tekoon kannustavat eniten työilmapiiri ja työn sisältö, vähiten asema. Myös työssä jaksamisessa uskotaan avoimeen ja kannustavaan ilmapiiriin. Hyvää esimiestä puolestaan kuvaillaan sanoilla kannustava ja kuunteleva.

– Vastauksista kuultaa läpi työn merkityksen muuttuminen. Nuoret näkevät työn tärkeänä osana hyvää elämää. Koulutuksella, uralla ja työllä on iso painoarvo koko elämän merkityksellisyyden rakentamisessa. Työn tekeminen on arvo sinänsä, Hussi sanoo.

Työelämä vaatii joustoa ja tarjoaa mahdollisuuksia

Jos oman alan töitä ei kuitenkaan löydy, 77 prosenttia pohjoissuomalaisista ammattiin valmistujista kokee olevansa valmiita uudelleenkouluttautumaan. Muita kuin oman alan töitä on valmiita tekemään jopa 90 prosenttia.

Työn tekemisellä on nuorten parissa korkea arvo: jopa 79 prosenttia pohjoissuomalaisista vastaajista kävi mieluummin töissä kuin nostaisi yhteiskunnan tukia, vaikka palkka olisi pienempi kuin maksettavat tuet yhteensä.

– Ammattiin opiskelevat ovat työelämän suhteen realisteja. Työelämä muuttuu nopeammin kuin aiemmin. Nuoret haluavat säilyttää työmarkkinakelpoisuutensa ja olla kiinnostavia toimijoita työmarkkinoilla. He ymmärtävät uudet mahdollisuudet paljon paremmin kuin keski-ikäiset, Hussi sanoo.

Tätä mieltä ammattiin valmistuvat ovat Pohjois-Suomessa

• 82 % uskoo löytävänsä oman alan töitä, mikä vastaa koko Suomen vastaavaa arvoa.
  • Jos oman alan töitä ei löydy, 90 % on valmiita tekemään muita kuin oman alan töitä, 86 % valmiita jatkokouluttautumaan omalla alalla ja 77 % valmiita kouluttautumaan uudelleen uuteen ammattiin.
  • 60 % uskoo pystyvänsä työllistämään itsensä yrittäjänä. Viime vuonna vastaava luku oli 48 %.
  • 78 % on valmiita muuttamaan toiselle paikkakunnalle työn perässä. Jos koulutusta vastaavaa työtä ei olisi tarjolla, 46 % olisi valmis muuttamaan ulkomaille työn perässä.
  • Työntekoon kannustavat eniten työilmapiiri ja työn sisältö, vähiten asema.
  • Työssä jaksamisen kannalta merkittävimpiä asioita ovat avoin ja kannustava työilmapiiri, hyvä esimies ja työn sisältö.

Ilmarinen teetti nuorten työelämätutkimuksen Taloustutkimuksella. Puhelinhaastatteluna toteutettuun tutkimukseen vastasi 400 ammattioppilaitoksessa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevaa 17–29-vuotiasta nuorta ympäri Suomen. Pohjois-Suomesta kyselyyn vastasi 100 henkilöä. Tutkimus on toteutettu vuosittain vuodesta 2015 alkaen (vuosina 2015–2017 tutkimuksen teetti Etera, joka yhdistyi vuodenvaihteessa Ilmariseen).

Miten eri alueet eroavat toisistaan, mitä mieltä nuoret ovat valtakunnallisesti?

Tutustu tuloksiin osoitteessa ilmarinen.fi/uutishuone.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January–31 March 2019: Return on investments 4.6%, updated strategy aims to make Ilmarinen most attractive working life partner29.4.2019 11:11:42 EESTTiedote

Premiums written for January–March stood at EUR 1.5 billion. Measured in premiums written, the customer base grew by EUR 60 million. Pensions were paid in a total amount of EUR 1.5 billion to 460,000 pension recipients. In January–March, the return on Ilmarinen’s investment portfolio was 4.6 per cent (–0.1 per cent in Q1 2018), i.e. EUR 2.1 billion. At the end of March, the market value of investments stood at EUR 47.4 billion (31 Dec 2018: EUR 46.0 billion).

Ilmarinens delårsrapport 1.1-31.3.2019: Placeringsintäkterna 4,6 %, enligt bolagets uppdaterade strategi är målet att vara den mest tilltalande samarbetspartnern i arbetslivet29.4.2019 11:08:58 EESTTiedote

Premieinkomsten uppgick under början av året till 1,5 miljarder euro. Mätt enligt premieinkomsten ökade kundbeståndet med cirka 60 miljoner euro. Pensioner utbetalades för sammanlagt 1,5 miljarder euro till 460 000 pensionstagare. Ilmarinens placeringsportfölj gav i januari–mars en avkastning på 4,6 procent (-0,1 procent 1.1–31.3.2018), dvs. 2,1 miljarder euro. Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av mars till 47,4 miljarder euro (46,0 miljarder euro 31.12.2018).

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2019: Sijoitustuotto 4,6 %, päivitetyn strategian tavoitteeksi vetovoimaisin työelämän kumppani29.4.2019 11:05:14 EESTTiedote

Alkuvuoden vakuutusmaksutulo oli 1,5 miljardia euroa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna 60 miljoonaa euroa. Eläkkeitä maksettiin yhteensä 1,5 miljardia euroa 460 000 eläkkeensaajalle. Ilmarisen sijoitussalkku tuotti tammi-maaliskuussa 4,6 prosenttia (-0,1 prosenttia 1.1.-31.3.2018) eli 2,1 miljardia euroa. Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 47,4 miljardia euroa (46,0 miljardia euroa 31.12.2018).