Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.2017

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Kokouksen avaa MTK:n ja NBC:n puheenjohtaja Juha Marttila. Hämeenlinnan kaupungin tervehdys kuullaan kaupunginjohtaja Timo Kenakkalalta ja valtiovallan tervehdys liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä. Kutsumme median edustajat seuraamaan kokouksen avausta Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolle, Aulangontie 93, keskiviikkona 16.8. kello 13.30 alkaen sekä digitalisaatioseminaaria kello 14 - 15.30. Myös yleiskokouksen muu ohjelma, mukaan lukien kuminantuotantoon perehdyttävä yritysvierailu 18.8., on avoin toimittajille.

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC on vuonna 1934 perustettu pohjoismaisten tuottaja- ja osuustoimintajärjestöjen yhteistyöfoorumi. Jäseninä ovat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. ja Pellervo-Seura (Suomi), Lantbrukarnas Riksförbund LRF (Ruotsi), Landbrug og Fødevarer (Tanska), Bændasamtök Islands (Islanti), Norges Bondelag ja Norsk Landbrukssamvirke (Norja).

Viime vuosina viljelijät ovat tehneet pohjoismaista yhteistyötä muun muassa kauppapolitiikkaan, maatalouden ympäristösuojeluun, kotieläintuotannon antibioottikäytön minimointiin sekä pohjoismaisen ruokakulttuurin edistämiseen liittyen. Aulangolla pidettävä yleiskokous järjestetään osana MTK:n satavuotisjuhlavuotta, jonka teemana on ammattiylpeys.

Ohjelma (ruotsin kielellä)
Osanottajat

Yhteyshenkilöt:
Bettina Lindfors, MTK 100 tuottaja, 040 920 9810
Seppo Kallio, johtaja, MTK, 040 751 1178
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060

Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta

MTK teki kulttuuriteon – uusi näytelmä itsenäisen Suomen historiasta taltioitu kaikkien katsottavaksi23.9.2017 08:00Tiedote

Maan ja metsän laulu -näytelmä on reilun tunnin mittainen elämysmatka itsenäisen Suomen käänteentekeviin vaiheisiin suomalaisen maaseudun näkövinkkelistä. Tunteikas näytelmä kuvaa teatterin, musiikin, tanssin ja videotaiteen keinoin suomalaisen viljelijäsuvun kohtaloita itsenäisessä Suomessa. Esille nousee yhteisen MTK-järjestön ja järjestäytymisen rooli monia vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ratkottaessa. Esitys on taltioitu lauantaina 10.6. MTK:n 100-vuotisjuhlassa Helsingin Messukeskuksessa.