Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.2017

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Kokouksen avaa MTK:n ja NBC:n puheenjohtaja Juha Marttila. Hämeenlinnan kaupungin tervehdys kuullaan kaupunginjohtaja Timo Kenakkalalta ja valtiovallan tervehdys liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä. Kutsumme median edustajat seuraamaan kokouksen avausta Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolle, Aulangontie 93, keskiviikkona 16.8. kello 13.30 alkaen sekä digitalisaatioseminaaria kello 14 - 15.30. Myös yleiskokouksen muu ohjelma, mukaan lukien kuminantuotantoon perehdyttävä yritysvierailu 18.8., on avoin toimittajille.

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC on vuonna 1934 perustettu pohjoismaisten tuottaja- ja osuustoimintajärjestöjen yhteistyöfoorumi. Jäseninä ovat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. ja Pellervo-Seura (Suomi), Lantbrukarnas Riksförbund LRF (Ruotsi), Landbrug og Fødevarer (Tanska), Bændasamtök Islands (Islanti), Norges Bondelag ja Norsk Landbrukssamvirke (Norja).

Viime vuosina viljelijät ovat tehneet pohjoismaista yhteistyötä muun muassa kauppapolitiikkaan, maatalouden ympäristösuojeluun, kotieläintuotannon antibioottikäytön minimointiin sekä pohjoismaisen ruokakulttuurin edistämiseen liittyen. Aulangolla pidettävä yleiskokous järjestetään osana MTK:n satavuotisjuhlavuotta, jonka teemana on ammattiylpeys.

Ohjelma (ruotsin kielellä)
Osanottajat

Yhteyshenkilöt:
Bettina Lindfors, MTK 100 tuottaja, 040 920 9810
Seppo Kallio, johtaja, MTK, 040 751 1178
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060

Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.