Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.2017

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Kokouksen avaa MTK:n ja NBC:n puheenjohtaja Juha Marttila. Hämeenlinnan kaupungin tervehdys kuullaan kaupunginjohtaja Timo Kenakkalalta ja valtiovallan tervehdys liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä. Kutsumme median edustajat seuraamaan kokouksen avausta Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolle, Aulangontie 93, keskiviikkona 16.8. kello 13.30 alkaen sekä digitalisaatioseminaaria kello 14 - 15.30. Myös yleiskokouksen muu ohjelma, mukaan lukien kuminantuotantoon perehdyttävä yritysvierailu 18.8., on avoin toimittajille.

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC on vuonna 1934 perustettu pohjoismaisten tuottaja- ja osuustoimintajärjestöjen yhteistyöfoorumi. Jäseninä ovat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. ja Pellervo-Seura (Suomi), Lantbrukarnas Riksförbund LRF (Ruotsi), Landbrug og Fødevarer (Tanska), Bændasamtök Islands (Islanti), Norges Bondelag ja Norsk Landbrukssamvirke (Norja).

Viime vuosina viljelijät ovat tehneet pohjoismaista yhteistyötä muun muassa kauppapolitiikkaan, maatalouden ympäristösuojeluun, kotieläintuotannon antibioottikäytön minimointiin sekä pohjoismaisen ruokakulttuurin edistämiseen liittyen. Aulangolla pidettävä yleiskokous järjestetään osana MTK:n satavuotisjuhlavuotta, jonka teemana on ammattiylpeys.

Ohjelma (ruotsin kielellä)
Osanottajat

Yhteyshenkilöt:
Bettina Lindfors, MTK 100 tuottaja, 040 920 9810
Seppo Kallio, johtaja, MTK, 040 751 1178
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060

Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.