POHJOISMAINEN HYVINVOINTIVALTIO HIDASTAA NAISTEN ETENEMISTÄ JOHTAJIKSI

Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa naiset osallistuvat hyvin työmarkkinoille, mutta he etenevät edelleen urillaan hitaasti. Esimerkiksi Baltian maissa ja Yhdysvalloissa johtajatason tehtävissä työskentelee suhteellisesti selvästi enemmän naisia kuin Pohjoismaissa yleisesti. Tiedot käyvät ilmi EVA Analyysista Lasikaton paradoksi, jossa EVAn johtaja Matti Apunen haastattelee ruotsalaista tutkijaa Nima Sanandajia.

Lähde: ILO. OECD-maiden keskiarvosta puuttuvat tiedot Australian, Kanadan, Chilen, Israelin, Japanin, Etelä-Korean ja Uuden-Seelannin osalta.

Sanandajin mukaan naisten hidas eteneminen Pohjoismaissa johtuu hyvinvointivaltion avokätisistä tuista, korkeista veroista ja julkisen sektorin heikoista työnteon kannustimista.

”Runsaat perhetuet johtavat siihen, että naiset työskentelevät keskimäärin miehiä vähemmän. Korkean verokiilan takia palveluita ei osteta yhtä paljon kodin ulkopuolelta kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Julkiset toimijat dominoivat hyvinvointipalveluita ja julkisella sektorilla kilpailu ja sitä kautta naisten palkkakehitys on heikompaa”, Sanandaji toteaa.

Ruotsi erottuu muista Pohjoismaista naisjohtajien määrässä. Markkinauudistukset Ruotsissa ovat avanneet naisvaltaisia julkisen sektorin aloja kilpailulle ja yksityistäminen on nostanut naisten palkkoja.

Norjassa julkisomisteisten yhtiöiden ja pörssiyhtiöiden hallituksissa pitää olla vähintään 40 prosenttia naisia. Kiintiöillä ei ole ollut havaittavia vaikutuksia naisten uriin tai palkkatasa-arvoon.

Sanandajin mukaan Pohjoismaiden tulisi luottaa sääntelyä enemmän markkinavoimiin naisten tasa-arvon edistämiseksi työmarkkinoilla. Esimerkiksi kotitalousvähennyksen laajentaminen voisi edistää naisten mahdollisuuksia keskittyä uriinsa.

Filosofian tohtori Nima Sanandaji (s. 1981) on ruotsalainen tutkija, joka on kirjoittanut muun muassa kirjan The Nordic Gender Equality Paradox.

Nima Sanandaji, Matti Apunen: Lasikaton paradoksi -EVA Analyysi 16.1. kello 9.00 osoitteessa www.eva.fi

Julkaisun ennakkopyynnöt ja Nima Sanandajin haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 97 28

Nima Sanandaji. Kuva: Nima Sanandaji

ANTTI RINTEEN VIITTAAMAN EVAN VEROMALLIN TARKOITUS ON PÄÄOMATULOVERON ALENTAMINEN22.5.2019 12:50:46 EESTTiedote

Antti Rinteen viittaama Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn ehdotus lähdeverosta tähtää pääomatuloveron tuntuvaan alentamiseen, ei veronkiristykseen. Hallitustunnustelija Antti Rinne (sd.) on useaan otteeseen perustellut ajatustaan lähdeverosta sillä, että kyseessä olisi EVAn esitys. Tosiasiassa Rinteen viittaamassa mallissa on kyse Aalto-yliopiston yritysjuridiikan apulaisprofessorin Tomi Viitalan laskelmasta, jonka lähtökohta on pääomatuloverokannan alentaminen kolmella prosenttiyksiköllä.

KAIKKIEN PUOLUEIDEN HALLITUS SITOUTTAISI NATIONALISTIT VASTUUSEEN17.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kansallismielisten puolueiden nousu suurten puolueiden joukkoon on tehnyt vaikeaksi tasapainoisten hallitusten muodostamisen eri Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen esittää kaikkien puolueiden muodostamaa kunnallishallitusta ratkaisuksi ongelmaan EVA Arviossa Kiusallinen kumppani - Vaihtoehto nationalistipuolueiden sitouttamiseksi vastuuseen on kunnallishallitus.

ENEMMISTÖ SUOMALAISISTA TORJUU VERONKOROTUKSET15.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset eivät ole valmiita korottamaan veroja, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. EVA kysyi suomalaisilta yhdeksän eri verolajin kohdalla, pitäisikö niitä korottaa, alentaa vai pitää ennallaan. Yhdenkään verolajin kohdalla enemmistö ei ollut valmis veronkorotuksiin. Perintö- ja lahjaveroa sekä ruoan arvonlisäveroa enemmistö suomalaisista alentaisi. 77 prosenttia suomalaisista torjuu kokonaisveroasteen korottamisen.