Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Hallitus on panostanut kuluneen vuoden aikana voimalla niin kansalaisten kuin yritystenkin selviytymiseen sekä velkaantunut koronakriisin haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Vaikka Demarinuoret antaa täyden tukensa hallituksen koronatoimille ja ymmärtää velan välttämättömyyden, kantaa järjestö huolta pohjoismaisen hyvinvointivaltion tulevaisuudesta.

“Hyvinvointivaltio rakentuu vahvan rahoituspohjan ja korkean työllisyyden varaan. Talouden hiljentyminen on tehnyt hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamisen entistä vaikeammaksi. Oppivelvollisuusiän pidentäminen on tärkeä avaus, mutta sen vaikutukset realisoituvat vasta pidemmällä aikavälillä. Toimia tarvitaan nopeammin ja siksi on kyettävä tekemään vaikeitakin päätöksiä”, peräänkuuluttaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Valtiovarainministeriön arvion mukaan työttömyysturvan lisäpäivien, eli niin sanotun eläkeputken poistaminen voisi tuoda jopa 7000 lisätyöllistä ja on siten yksi keskeisistä työllisyystoimista. Demarinuoret katsoo, että lisäpäivien poisto ei yksittäisenä mekaanisena toimena riitä, sillä eläkeputkessa olevat ihmiset ovat ikääntyneitä pitkäaikaistyöttömiä – yhteiskunnan turvaverkon varaan pudonneita ihmisiä.

“Moni on torpannut eläkeputken poistamisen, mutta harva esittänyt muita vaihtoehtoja. Me näemme, että mikäli eläkeputki poistettaisi vaiheittain, nykyinen suhdannetilanne huomioiden ja samanaikaisesti tukitoimia vahvistaen – olisi sen vaikutus kiistaton. Kun poiston rinnalle nostetaan työkykyä ja -hyvinvointia vahvistavia sekä ikäsyrjintää kitkeviä toimia, ollaan matkalla hyvinvointivaltion kannalta kestävämpään tulevaan”, päättää puheenjohtaja Perholehto.

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.