Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Hallitus on panostanut kuluneen vuoden aikana voimalla niin kansalaisten kuin yritystenkin selviytymiseen sekä velkaantunut koronakriisin haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Vaikka Demarinuoret antaa täyden tukensa hallituksen koronatoimille ja ymmärtää velan välttämättömyyden, kantaa järjestö huolta pohjoismaisen hyvinvointivaltion tulevaisuudesta.

“Hyvinvointivaltio rakentuu vahvan rahoituspohjan ja korkean työllisyyden varaan. Talouden hiljentyminen on tehnyt hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamisen entistä vaikeammaksi. Oppivelvollisuusiän pidentäminen on tärkeä avaus, mutta sen vaikutukset realisoituvat vasta pidemmällä aikavälillä. Toimia tarvitaan nopeammin ja siksi on kyettävä tekemään vaikeitakin päätöksiä”, peräänkuuluttaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Valtiovarainministeriön arvion mukaan työttömyysturvan lisäpäivien, eli niin sanotun eläkeputken poistaminen voisi tuoda jopa 7000 lisätyöllistä ja on siten yksi keskeisistä työllisyystoimista. Demarinuoret katsoo, että lisäpäivien poisto ei yksittäisenä mekaanisena toimena riitä, sillä eläkeputkessa olevat ihmiset ovat ikääntyneitä pitkäaikaistyöttömiä – yhteiskunnan turvaverkon varaan pudonneita ihmisiä.

“Moni on torpannut eläkeputken poistamisen, mutta harva esittänyt muita vaihtoehtoja. Me näemme, että mikäli eläkeputki poistettaisi vaiheittain, nykyinen suhdannetilanne huomioiden ja samanaikaisesti tukitoimia vahvistaen – olisi sen vaikutus kiistaton. Kun poiston rinnalle nostetaan työkykyä ja -hyvinvointia vahvistavia sekä ikäsyrjintää kitkeviä toimia, ollaan matkalla hyvinvointivaltion kannalta kestävämpään tulevaan”, päättää puheenjohtaja Perholehto.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.