Pohjoismainen maa- ja metsätalous vahvistuu digitalisoinnin avulla

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennetun yleiskokouksen yhteinen lausunto 17.8.2017 Hämeenlinnassa:

Digitalisointi on yksi maa- ja metsätalouden tärkeimmistä kysymyksistä. Viljelijäjärjestöt haluavat työskennellä vielä aktiivisemmin digitalisoinnin parissa, jotta sen tarjoamista mahdollisuuksista hyötyisivät niin maaseudun yksittäiset yrittäjät kuin yhteiskuntakin.

Digitalisointiprosessi etenee yhä nopeammin, ja kehitystä ja sen seurauksia pitkällä aikavälillä on mahdotonta ennakoida. Maa- ja metsätalouden sekä koko elintarviketeollisuuden tulisi panostaa yhä enemmän teknologiseen kehitykseen, koulutukseen ja tutkimukseen. Tällaiset ponnistelut auttavat myös luomaan positiivisen kuvan alasta, mikä houkuttelisi nuoria valitsemaan koulutuksen ja tulevaisuuden maa- ja metsätalouden parissa.

NBC katsoo kehitystä positiivisesti ja pitää digitalisointia suurena mahdollisuutena Pohjoismaisten elintarvikeketjujen tehokkuuden ja kilpailukyvyn vahvistamisessa. Lisääntyneet vaatimukset ja monipuoliset kuluttajapyynnöt parantavat mahdollisuuksia pohjoismaisten lisäarvotuotteiden markkinoinnissa niin kotimaassa, kun ulkomailla.

Viljelijöiden näkökulmasta digitalisoinnin keskeinen kysymys on tietoverkkojen ja laajakaistan toimivuus maaseudulla, ympäri Pohjoismaita. Hallitusten on panostettava lisää kehitykseen ja investointeihin. Sama koskee maa- ja metsätalouden yrityksiä ja organisaatioita. Digitalisointi on ajankohtainen kysymys, jonka eteen tulee panostaa jo tänään, eikä huomenna. Osuuskunnilla on avainasemiensa takia mahdollisuus varmistaa, että digitalisointi vahvistaa maatalousyrittäjyyden kannattavuutta ja kilpailukykyä. Omistus, arvot ja demokraattinen päätöksenteko ovat kilpailuetuja etenkin tiedonkeruun, analysoinnin ja omistajuuden käytön kannalta.

Pohjoismaiset talonpoikaisjärjestöt katsovat digitalisointiin liittyvän myös riskejä, ja on ratkaisevaa, että yksityisyyteen, tietoturvaan ja tietojenkäsittelyyn liittyvät kysymykset käsitellään lainsäädännössä. Järjestöillä on velvollisuus varmistaa, että lainsäädäntö on asianmukainen yhteistyössä poliitikkojen ja viranomaisten kanssa.

Pohjolan talonpoikaisjärjestöjen keskusneuvosto NBC perustettiin vuonna 1934 ja toimii pohjoismaisten maa- ja maatalouskuntien yhteisjärjestönä. Jäseninä on Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK (Suomi), Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC (Suomi), Lantbrukarnas Riksförbund LRF (Ruotsi), Pellervo-seura (Suomi), Landbrug og Fødevarer (Tanska), Bændasamtök Islands (Islanti), Norges Bondelag  och Norsk Landbrukssamvirke (Norja).

Seppo Kallio, johtaja, MTK, seppo.kallio@mtk.fi, 040 751 1178

Henrietta Dahlman
Viestintäassistentti
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 040 920 9877, 020 413 2367
henrietta.dahlman@mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.