Pohjoismainen tutkimus: Suomalainen vanhustenhoito syöksykierteessä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola allekirjoittaa pohjoismaisen tutkimuksen karut tulokset suomalaisesta vanhustenhoidosta. Henkilöstön määrä suhteessa asiakasmäärään on Pohjoismaiden pienin. Hoitajat ovat huolissaan siitä, että liian pieni henkilöstömäärä aiheuttaa riskejä asiakkaille ja hoidon laadun taso laskee. Suomessa on yksityistetty vanhustenhoitoa muita Pohjoismaita enemmän. – Vanhustenhoidon syöksykierre on alkanut jo vuosia sitten. Nyt tilanne on kestämätön, Paavola varoittaa.

Lähihoitaja kotihoidossa, verenpaineen mittaus

Pohjoismainen uusintatutkimus Nordcare 2, Hoivatyö muutoksessa – Suomalainen vanhustyö pohjoismaisessa vertailussa julkistettiin tänään perjantaina. Tutkimuksella on saatu vertailukelpoista tietoa vanhustyön työtehtävistä ja työolosuhteista Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa.

Suomen kotihoidossa asiakasmäärät ovat nousseet merkittävästi ja tämä on johtanut työpaineen nousuun Pohjoismaiden korkeimmalle tasolle. Henkilökuntaa on aivan liian vähän. Myös laitoshoidossa henkilöstömitoitus on tutkimuksen mukaan Pohjoismaiden pienin. – Nykyisellä henkilöstömäärällä ei voida pitää hyvää hoidon laatua yllä, puheenjohtaja Paavola muistuttaa.

Tutkimuksessa nousee esiin, kuinka työntekijöiden riittämättömyyden tunteet ovat kasvaneet, koska he eivät koe pystyvänsä tarjoamaan asiakkailleen riittävää hoitoa. Suomessa työntekijät ovat muita Pohjoismaita useammin huolissaan siitä, että työntekijöiden vähäisyys aiheuttaa asiakkaille riskejä. – Hoitajat haluavat hoitaa hyvin. Nyt heille ei anneta siihen mahdollisuutta. Tämä aiheuttaa valtavan eettisen kuorman, Paavola kertoo.

Kiristynyt työpaine näkyy kotihoidossa palkallisen ja palkattoman ylityön lisääntymisenä ja lounastauoista tinkimisenä. Laitoshoidossa palkatonta ylityötä teki tutkimuksen mukaan yli neljännes henkilökunnasta.

- Tämä on iso ongelma, jonka myös ylityö- ja vuoronvaihtokielto niin kunta-alalla kuin yksityiselläkin sektorilla toi esiin, puheenjohtaja Paavola kertoo. - Ylitöistä on tullut normaalitilanne ja niiden avulla pyöritetään perustoimintaa. Tilanne ei tietenkään saisi olla sellainen.

Omaan työhön liittyvät vaikutusmahdollisuudet ovat vähentyneet merkittävästi ja työolosuhteet ovat heikentyneet viime vuosina. Työnsä lopettamista vakavasti harkitsevien osuus on selvästi noussut.

Tutkimuksen mukaan työntekijät ovat aiempaa huomattavasti huolestuneempia terveydestään ja turvallisuudestaan, sillä etenkin väkivalta ja sen uhka ovat nousseet huomattavan korkealle sekä laitos- että kotihoidossa. – Tämä vaatii todella tiukkaa puuttumista asiaan ei pelkästään työpaikoilla vaan myös yhteiskunnassa ja poliittisessa päätöksenteossa, Paavola vaatii.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085
SuPerin asiantuntija Leena Kaasinen, 050 408 3159

Lähihoitaja kotihoidossa, verenpaineen mittaus

SuPerin puheenjohtaja Paavola valinnanvapaudesta: Kansalaisten peruspalvelut eivät saa vaarantua4.6.2018 12:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola pitää hyvänä, että valinnanvapauslakiesityksen korjauksiin varataan aikaa. Perustuslakivaliokunnan huomiot lakiesityksestä ovat olleet Paavolan mukaan hyviä. Lakiesitykseen on tultava korjauksia. Erityisen huolissaan Paavola on siitä, että kansalaisten sote-palvelut vaarantuvat lakiehdotuksen myötä. Tilanne ei myöskään saa olla sellainen, että hyvät vanhustenhoidon palvelut saa vain kansalainen, jolla on omaa rahaa käytettävissään. - Maakuntien rahapula ja hallituksen hakemat säästöt eivät missään nimessä saa vaarantaa kansalaisten peruspalveluja.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Varhaiskasvatuksessa tarvitaan kaikkia ammattiryhmiä27.4.2018 09:30Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto vaatii, että varhaiskasvatuksessa arvostetaan myös lastenhoitajien ja lähihoitajien osaamista. Varhaiskasvatuslakiesityksessä esitetään lisättäväksi akateemisen koulutuksen saaneiden lastentarhanopettajien määrää suhteessa lastenhoitajiin. Varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret ryhmäkoot. SuPerin edustajisto vaatii, että eduskunnan nyt käsittelyssä olevaa varhaiskasvatuslain lakiesitystä muutetaan.

SuPerin edustajisto 26.-27.4: Kotihoito on ratkeamispisteessä26.4.2018 11:16Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajisto on huolissaan kotihoidosta, jossa henkilöstömäärä ja asiakkaiden tarpeet eivät kohtaa. SuPerin kotihoidon selvityksen mukaan hoitajat ovat huolissaan hoidon laadusta ja omasta jaksamisestaan. Moni harkitsee alan vaihtoa ja osa on jo siirtynyt muualle. Eettinen kuorma työssä on liian suuri, sillä työtään ei pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi ja pitäisi. SuPerin edustajisto vaatii kotihoidon pikaista tervehdyttämistä.

SuPer: Suuret ryhmäkoot varhaiskasvatuksen suurin ongelma25.4.2018 10:04Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjestää yhdessä Jytyn, JHL:n, Tehyn ja Talentian kanssa keskiviikkona 25.4. poliittisen mielenilmauksen Eduskuntatalon edessä klo 13.00 valmisteilla olevaa varhaiskasvatuslakia vastaan. Uudenmaan alueella osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä poistuu työpaikaltaan klo 12. Poliittinen mielenilmaus jatkuu klo 18.00 asti. SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ovat liian suuret hoitoryhmät. Nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa varhaiskasvatuslaissa esitetty henkilöstörakenteen muutos ei tule korjaamaan tätä, vaan se päinvastoin johtaa ryhmäkokojen kasvuun.

SuPerin keskustelutilaisuus: Ilman henkilöstömäärän lisäämistä vanhustyötä ei saada kuntoon24.4.2018 13:02Tiedote

Pohjoismaisen vanhustyön vertailututkimuksen (Norcare) sekä tuoreen SuPerin kotihoidon selvityksen tulokset ovat erittäin hälyttäviä. Tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer järjesti tänään 24.4. keskustelutilaisuuden vanhustyöstä. Tilaisuuteen kutsuttiin kansanedustajia ja heidän avustajiaan sekä muita yhteistyökumppaneita. Tilaisuudessa olivat panelisteina tarkastaja Marja Tereska Lounais-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sosiaali- ja terveysvaliokunnasta, lähihoitaja Hanna Jokinen Hämeenlinnasta sekä tutkija Antero Olakivi Helsingin yliopistosta. Kaikki keskustelijat olivat sitä mieltä, että vanhustenhoidossa on liian vähän hoitohenkilökuntaa. Keskustelussa nousi myös esiin, että koti ei ole paras hoitopaikka kaikille ja jos kotona ei enää pärjää, on päästävä heti hoitoon muualle.

SuPer: Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen muutoksen todelliset kustannukset moninkertaiset esitettyyn nähden24.4.2018 08:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan varhaiskasvatuksen suurin ongelma ei ole työntekijöiden koulutustaso, vaan liian suuret hoitoryhmät. – Varhaiskasvatuksen tilaa ei paranna nyt esitetty henkilöstörakenteen muutos. Sen sijaan se tulee väistämättä johtamaan ryhmäkokojen kasvuun ja lisäksi kasvattaa varhaiskasvatuksen kustannuksia merkittävästi arvioitua enemmän, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Lakiesityksen todelliset kustannusvaikutukset ovat SuPerin laskelmien mukaan moninkertaiset siihen, mitä ministeriö on esittänyt.