Pohjoismaiset suuryhtiöt eivät usko brexitin tapahtuvan määräaikaan mennessä

Iso-Britannia ei lähde EU:sta lokakuun loppuun mennessä, uskovat suomalaiset, ruotsalaiset ja norjalaiset suuryhtiöiden edustajat. Danske FX Thermometerin mukaan suuryhtiöt uskovat myös, että Ruotsin kruunu tulee heikentymään seuraavan neljännesvuoden aikana.

Pohjoismaisissa suuryhtiöissä ei uskota brexitin toteutumiseen määräajassa, kertoo Danske Bankin suuryhtiöiden päättäjille suunnattu kysely Danske Bank FX Thermometer. 90 prosenttia vastaajista arvioi, että brexit ei tule tapahtumaan lokakuun loppuun mennessä, kuten alkuperäisen suunnitelman mukaan oli tarkoitus.

”Suuryhtiöissä brexitin muotoa ja ajankohtaa pohditaan tarkkaan, sillä erolla tulee olemaan iso vaikutus liiketoimintaan. Nyt näyttää siltä, että pohjoismaisissa suuryhtiöissä ei uskota pian tulevaan brexitiin. Yritykset odottavat, että epävarmuus Ison-Britannian tulevaisuudesta tulee jatkumaan”, sanoo vanhempi ekonomisti Vladimir Miklashevsky.

Brexit muuttaa Pohjoismaiden kauppasuhteita, kun Iso-Britannia jää EU:n ulkopuolelle. Erityisen dramaattinen muutos on, jos britit eroavat ilman sopimusta. Tällöin Iso-Britannia poistuu EU:n vapaakauppasopimusten piiristä välittömästi.

”Ilman sopimusta tapahtuva ero olisi huomattavasti vaikeampi vaihtoehto pohjoismaalaisille ja suomalaisille yrityksille. Kyselyn tuloksen perusteella voi olettaa, että yhtiöt odottavat brexitin pitenevän, joka voi tarkoittaa sitä, että yrityksissä ei uskota sopimuksettomaan äkkieroon.”

Ruotsin kruunun odotetaan heikentyvän

Danske FX Thermometer on suomalaisille, norjalaisille ja ruotsalaisille suuryhtiöille suunnattu kysely, joka tehdään neljästi vuodessa. Kysely koskee eniten pohjoismaalaisten yhtiöiden käyttämiä valuuttoja.

”Useilla markkinoilla toimivat suuryhtiöt käyttävät useita valuuttoja. Kurssimuutokset voivat aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, jonka takia yhtiöt pyrkivät ennakoimaan kurssien kehitystä. Tämän takia suuryhtiöiden näkemykset ovat hyödyllisiä valuuttojen kehityksestä.”

Tuoreessa kyselyssä yritykset ennustavat Ruotsin kruunun heikentyvän euroa vastaan seuraavan kolmen kuukauden aikana keskimäärin noin 0,86 prosenttia. Erityisen paljon laskuun uskovat suomalaiset yritykset, sillä suomalaisten suuryhtiöiden mediaaniarvion mukaan jatkossa yksi euro vastaisi 10,79 kruunua, kun tällä hetkellä kurssi on 10,66.

”Heikompi kruunu vahvistaa ruotsalaisten yhtiöiden kilpailukykyä, mutta vaikuttaa myös ruotsalaisten yhtiöiden kanssa tehtävään kauppaan. Danske Bank ennustaa, että euro vastaa 10,80 kruunua kolmen kuukauden päästä.”

Suuryhtiöt ennustavat myös, että Norjan kruunu tulee vahvistumaan 0,75 prosenttia euroa vastaan seuraavan kolmen kuukauden aikana. USA:n dollarin ennustetaan heikentyvän puoli prosenttia euroa vastaan, ja euro-dollari-parin nousevaan 1,1050-tasolle.

Tietoa Danske Bankin FX Thermometerista

Neljästi vuodessa ilmestyvä kysely, joka on kohdistettu pohjoismaisille suuryhtiöille. Kyselyssä selvitetään yritysten näkemyksiä pohjoismaalaisten valuutoiden kehittymisestä.

Nyt ilmestyneeseen kyselyyn vastasi 110 henkilöä. Kysely ei ole tilastollisesti edustava, mutta voimakkaasti suuntaa-antava.

Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, Danske Bank, 050 32 69 701, josi.tikkanen@danskebank.fi