Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat EU:ta kiireellisesti päivittämään hiilidioksidipäästötavoitteet

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat julkilausumassaan EU:ta ja sen jäsenvaltioita sopimaan uusista, riittävän kunnianhimoisista ilmastotavoitteista Pariisin sopimuksen vahvistamiseksi.

Allekirjoittajat kiirehtivät EU:n johtajia asettamaan nollapäästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä tai jo aiemmin, jos IPCC:n (International Panel on Climate Change) esiintuomat tutkimustulokset niin osoittavat.

EU:n tulisi myös sopia sitovasta hiilibudjetista jäljellä oleville kasvihuonekaasuille. Myös vuosille 2030 ja 2040 aiemmin asetut tavoitteet tulisi päivittää ja sovittaa yhteen uuden nollapäästötavoitteen mukaan.

Pohjoismaat, kaupungit ja yritykset ovat jo asettaneet omat kurssinsa kohti hiilineutraaliutta, jotta vuoden 2050 tavoite toteutuisi.

Julkilausuma julkistettiin Suomen Ilmastohuippukokouksessa keskiviikkona 13.6.2018, joka on osa YK:n suosittelemaa Talanoa-dialogi -prosessia. Tilaisuudessa keskeiset päättäjät keskustelivat ilmastotoimenpiteistä. Samana päivänä järjestettiin myös EU:n Talanoa-kokous Brysselissä.

Allekirjoittaneiden kommentteja aiheesta englanninkielisessä tiedotteessamme.

Lisätietoja:

Jouni Keronen, Toiminnanjohtaja
Climate Leadership Coalition
jouni.keronen@clc.fi

Climate Leadership Coalition: Sari Baldauf valittu CLC:n hallituksen puheenjohtajaksi, Mehiläinen ja Carbo Culture hyväksytty uusiksi jäseniksi20.11.2023 12:58:56 EET | Tiedote

Climate Leadership Coalitionin (CLC) vuosittainen syyskokous pidettiin 13.11. Kokous valitsi Sari Baldaufin hallituksen puheenjohtajaksi. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin myös Ville Voipio, Vaisalan hallituksen puheenjohtaja, Heikki Vuorenmaa, YIT Groupin toimitusjohtaja, ja Tomas Häyry, Vaasan kaupunginjohtaja.