Pohjoismaisten Palomiesten Opintopäivät: Palomiesten altistumista syöpävaarallisille aineille minimoitava

5.6.2017 12:09 | Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Pohjoismaisten Palomiesten Opintopäivät PPO Helsingissä (Nordiska Brandmännens Studiedagar NBS i Helsingfors) 29.5-1.6.2017 vaatii työnantajia huomioimaan välittömästi tuoreet tutkimustulokset, joiden mukaan palomiehen ammatti on yksi syöpävaarallisimmista.

Toimintanäytös Hanasaaren rannassa

Palomiesammatti on yksi syöpäaltteimmista ja alalla työskentelevillä on huoli terveydestään. Palomies ei voi valita työskentelyolosuhteitaan. Työtehtävissä on vaarana altistua useille erilaisille syöpävaarallisille aineille. Pohjoismaiset palomiehet vaativat altistumisten minimoimista kaikin tavoin.

Työnantajien tulee välittömästi huomioida ja hyödyntää tuoreimmat tutkimustulokset ohjeistamalla tarkoin onnettomuus-, harjoitus- ja huoltotilanteiden toimintamallit. Suojavyöhykemalli on otettava aktiiviseen käyttöön, työterveyshuolto on liitettävä tiiviimmin palomiesten terveydentilan seurantaan sekä operatiivisessa työssä mukana olevat työntekijät lisättävä työnantajan pitämään työssä syöpävaarallisille aineille altistuville -rekisteriin.

Kansainvälinen syövän tutkimusjärjestö (IARC, 2010) on arvioinut, että palomiehillä on kohonnut riski sairastua kives- ja eturauhassyöpään sekä Non-Hodginsin lymfoomaan. Pohjoismaisessa vastaavassa tutkimuksessa on todettu 30–49 vuotiailla palomiehillä olevan kohonnut eturauhassyövän ja melanooman riski sekä yli 70-vuotiailla palomiehillä kohonnut riski sairastua myeloomaan, keuhkosyöpään ja mesotelioomaan (Pukkala ym., 2014). Mesotelioomariski on myös todettu hiljattain ilmestyneessä amerikkalaisessa tutkimuksessa (Daniels ym., 2014)

Työtehtävissä välittömästi esiintyvistä aineista haitallisimpia ovat: hiilimonoksidi, syaanivety, ja rikkivety sekä ärsyttävät kaasut (kloorivety, typen oksidit, ja rikkidioksidi). Pitkäaikaisia vaikutuksia aiheuttavista kemikaaleista haitallisimpia ovat asbesti, bentseeni, polysykliset aromaattiset hiilivedyt (PAH), formaldehydi, ja 1.3-butadieeni. Elimistöön kertyvistä aineista perfluoratut yhdisteet, lyijy, kadmium ja dioksiinit

Ari Hauksson
PPO/NBS pj isl.

Lisätiedot:

- Timo Tähtinen (yleisesti), p. 040 777 9628

- Juha Laitinen (lääketiede) TTL/Kuopio, p. 030 474 7208

Toimintanäytös Hanasaaren rannassa
Lataa
Tanskalainen hengenkohottaja, Tommy Baelkgaar Kjaer  ”We are firefighters, aren’t we?"
Tanskalainen hengenkohottaja, Tommy Baelkgaar Kjaer ”We are firefighters, aren’t we?"
Lataa

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on lähes 220 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

Varhaiskasvatussuunnitelmien laatimisessa noudatettava lakia9.8.2017 11:12Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL muistuttaa kuntia ja muita alan työnantajia noudattamaan varhaiskasvatussuunnitelmien eli vasujen laatimisessa lakia. Varhaiskasvatuslain mukaan vasun laatimiseen osallistuu koko varhaiskasvatuksen henkilöstö ja lapsen vanhemmat tai huoltajat. Lain perusteluiden mukaan on nimenomaan lapsen etu, että henkilökunnan tiedot, taidot ja asiantuntemus yhdistetään vasua laadittaessa. Näin tuetaan parhaiten lapsen hyvinvointia.