Pohjola Rakennus-konserni jatkaa kasvu-uralla

Pohjola Rakennus-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2017 noin 38% 264,6 miljoonaan euroon, josta tulosta oli 13,8 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä kasvoi vuodessa 35%.
Konsernijohtaja Juha Metsälä.

Tunnusluvut konsernin liiketoiminnasta sekä taloudellisesta asemasta ja tuloksesta:

Konserni

41,71%

45,78%

51,63%

Pohjola Rakennus vastaa asuntorakentamisen haasteisiin yhteistyöllä ja suunnittelun laadulla

Haasteena asuntorakentamisessa on kohtuuhintaisen rakennusmaan tarjonta sekä kaavoituksen vaikutukset.

”Konserni on pyrkinyt vastaamaan näihin haasteisiin hyvällä ja joustavalla yhteistyöllä maanomistajien ja viranomaisten kanssa. Teetämme myös laadukasta suunnittelua kuitenkin kohtuuhintaisiin asuntoihin”, Juha Metsälä kertoo.

Menneellä tilikaudella erityishaaste oli rakentamisen voimakkaasta kasvusta johtuneet rakennusteollisuuden toimitusvaikeudet ja kokeneen työmaahenkilöstön puute.

”Osaava henkilöstö on meille kautta linjan tärkeä kilpailukykyä edistävä tekijä. Pyrimme kaikessa toiminnassamme yhteiskuntavastuullisesti ja yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa luomaan arvoa asiakkaalle”, Metsälä jatkaa.

Ketterä organisaatio reagoi markkinamuutoksiin joustavasti

Konserni seuraa tarkasti toimintaympäristöään ja markkinamuutoksia ja vastaa niihin omilla tuote- ja palveluratkaisuillaan. Vuonna 2017 perustettiin omat yksiköt korjausrakentamiseen sekä Pohjois-Suomeen.

”Haluamme omalla toiminnallamme ylläpitää ja korjata Suomen rakennuskantaa. Pohjois-Suomen yksikkö taas vastaa paikallisella osaamisellaan kohtuuhintaisten asuntojen kysyntään Pohjois-Suomen kasvukeskuksissa”, Juha Metsälä kertoo.

Myös Pohjolan infrarakentamisen yksikön toimintaa terävöitettiin. Toiminta tähtää nyt entistä tarkemmin kattavien vesi- ja yhdyskuntarakentamisen hankkeiden joustavaan ja kustannustehokkaaseen toteuttamiseen.

Asiakas toiminnan keskiössä

Menneellä tilikaudella Pohjola Rakennus osallistui EPSI-ratingin teettämään asiakastyytyväisyyskyselyyn uudisasuntorakentamisesta. Pohjola Rakennuksen yrityskuva koettiin painotettua keskiarvoa luotettavammaksi ja yhteiskuntavastuullisemmaksi.

”Kyselyn tuloksista selvisi myös, että huolehdimme asiakkaistamme keskimääräistä paremmin sekä meidät koetaan luotettavaksi toimijaksi. Lisäksi lisä- ja muutostöiden hoitamisen koetaan sujuvan meillä erityisen mutkattomasti. Suositteluindeksimme olikin 77,0”, Juha Metsälä painottaa.

Merkittävää kasvua muuhun toimialaan nähden

”Konsernin tilauskanta oli erittäin hyvä tilikauden 2017 lopussa. Asuntoja meillä oli tilinpäätöshetkellä rakenteilla 1832, kun edellisenä vuonna oli 1584. Tämä on hyvä pohja alkaneelle vuodelle. Liikevaihtonäkymät vuodelle 2018 on kasvua yli 20 prosenttia 320 miljoonaan euroon”, Metsälä kertoo.

Konsernin henkilöstömäärä oli tilikaudella 2017 keskimäärin 192, tilikaudella 2016 henkilöstöä oli keskimäärin 134. Henkilöstön määrän kasvun odotetaan jatkuvan myös vuoden 2018 aikana liiketoiminnan voimakkaan kasvun myötä.

Pohjola Rakennus-konserni:

-          Perustettu 1989, konsernin kotipaikka Helsinki

-          Emoyhtiö Pohjola Rakennus Group PRG Oy

Lisätietoja:

Juha Metsälä, Pohjola Rakennus Group PRG Oy, konsernijohtaja, p. 041 4590 600,

juha.metsala@pohjolarakennus.fi

Konsernijohtaja Juha Metsälä.

Televisiokatu 4

020 7759 600http://www.pohjolarakennus.fi

Pohjola Rakennus-konserni on projektinjohtomallilla toimiva rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani. Pohjola Rakennus on rakentanut yli 10 000 kotia, ja se kuuluu suurimpiin asuntorakentajiin Tampereen, Turun ja Jyväskylän alueella. Lisäksi Pohjola Rakennus toteuttaa liike-, tuotanto- ja toimitiloja, infra- ja peruskorjauskohteita. Konserni työllistää yhteensä noin 3000 henkilöä, joista omaa henkilökuntaa on noin 200. Konsernin tavoitteena on olla johtava asuntorakentaja toiminta-alueillaan. www.pohjolarakennus.fi