Pohjolan piilaakso saa uuden ja kattavan 5G-verkon: Yhteisverkon rakennus Oulun alueella tekee merkittävän loikan

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Verkon rakennustyöt Oulussa aloitettiin jo joulukuussa 2021, ja työ jatkuu nyt heinäkuussa aiempaa laajemmalla alueella. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Oulun 4G-yhteyksiä.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3.5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

”Nopeat ja laadukkaat tietoliikenneyhteydet ovat luonnollisesti ensiarvoisein tärkeitä Oulun elinkeinoelämän, oululaisten ja tietenkin myös täällä vierailevien turistien kannalta”, arvioi BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula.

Erityisesti Ala-Mursulaa ilahduttaa se, että uuden 5G-verkon tukiasemat ovat Nokian valmistamia ja Oulussa suunniteltuja ja valmistettuja.

”On hienoa, että uuden teknologian kehittäjät näkevät näin työnsä tuloksen ja saavat nauttia ihan käytännössä ja päivittäin siitä, mitä ovat suunnitelleet ja tehneet.”

Teknologiakaupunkiin 5G-verkon hyödyt

Oulu tunnetaan elektroniikan, ohjelmistoteollisuuden, telekommunikaation, lääketieteen ja biotekniikan alan yrityksistään. Sekä näille että muille suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin. Toisaalta korkean 5G-taajuuden alueilla kiinteä 5G tarjoaa toimipisteisiin kuidunkaltaiset internet- tai yritysverkkoyhteydet taatulla kapasiteetilla.

Pienille yrityksille 5G-verkko tarjoaa entistä paremman mahdollisuuden rakentaa koko tietoliikenneinfransa mobiiliyhteyksien päälle. 5G:n keskeinen hyöty on työnteon tehostaminen ja helpottaminen nopeiden yhteyksien avulla. Pienessä yrityksessä yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi, yhteydenjakoon. 5G tuo joustavuutta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä ja milloin Oulussa tapahtuu?

5G-verkko tuo siis nykyistä nopeammat yhteydet Ouluun. 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Työn aikana päivitetään yhteensä 30 tukiasemaa. Tukiasemia vaihdetaan seuraavilla alueilla Oulussa:

• Alppila, Hintta, Koskela, Laanila, Meri-Toppila, Nallikari, Niittyaro, Puolivälinkangas, Pyykösjärvi, Raatinsaari, Syynimaa, Takalaanila, Taskila, Teknologiakylä, Toppila, Toppilansaari, Tuira ja Välivainio.

Rakentaminen aloitetaan maanantaina 11. heinäkuuta ja koko alueen tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua perjantaina 26. elokuuta 2022.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.