Poikkeuksellisen laaja asiakasraatikoulutus käynnistyy HUS:ssa

Potilaista ja asiakkaista koostuvien asiakasraatien toimintaa laajennetaan huomattavasti HUS:ssa. 29.1. järjestetään huomattavan laaja koulutuspäivä, jolloin lähes kaikki Hyksin yksiköt kouluttavat yhdessä asiakasraadin jäseniä.

Koulutettaviin kuuluu sekä asiakasraatitoimintaa koordinoivaa HUS:n henkilökuntaa että potilaita ja omaisia. Valmennukseen osallistuu noin 110 potilasta ja omaista sekä noin 40 henkilökunnan edustajaa. Jatkossa valmennettuja asiakasraatilaisia ja kokemusasiantuntijoita on HUS:ssa noin 350 ihmistä.

HUS toimii laajalla väestöpohjalla ja tuottaa palveluja 1,6 miljoonalle asukkaalle. Tämän vuoksi Hyksissä päädyttiin tulosyksikkökohtaisen, oman asiakasraadin kokonamiseen ja suureen koulutettavien määrään.

Valmennettavia koulutetaan sekä käynnissä oleviin raateihin että uusiin käynnistyviin asiakasraateihin. Jatkossa asiakasraati toimii jokaisessa HYKS-alueen tulosyksikössä.

Käyttäjät kehittämään palveluja

Asiakasraati on sairaalan palvelujen käyttäjistä koottu ryhmä, joka toimii yhteistyössä palvelujen järjestäjien kanssa. Sen tehtävänä on antaa palautetta palvelujen laadusta sekä tehdä parannusehdotuksia ja ideoita niiden kehittämiseksi.

Asiakasraadin jäsenellä on siis mahdollisuus olla mukana kehittämässä, suunnittelemassa ja arvioimassa esimerkiksi potilaslähtöistä ja sujuvampaa hoitokulttuuria sekä tilojen käyttöä ja palveluja.

Taustalla strategia ja sote

Potilaiden ja asiakkaiden osallistumisen kehittämisen taustalla on lainsäädäntö, sillä laki potilaan asemasta ja oikeuksista edellyttää potilaan näkemyksen kuulemista. Tulevan sote-uudistuksen sekä vapaan valinnan myötä potilaan ja asiakkaan osallisuuden merkitys korostuu entisestään.

Vastatakseen näihin tarpeisiin HUS kehittää potilaan vaikutusmahdollisuuksia osana läpimurtohanketta Potilas aktiivisena osallistujana ja vaikuttajana. Se pohjaa HUS:n strategiaan ja vastaa osaltaan tulevan sote–lainsäädännön vaatimuksiin.

Läpimurtohanke kehittää myös HUS:n sisäistä toimintaa kansainvälisten akkreditointijärjestelmien mukaisesti. Usein akkreditointien saaminen edellyttää palveluiden käyttäjien näkökulmien ja osallisuuden huomioimista sekä näyttöä siitä, että niillä on ollut vaikutusta hoidon tuloksiin.

Potilaiden ja asiakkaiden osallistumisesta HUS:n palvelujen kehittämiseen onkin saatu myönteisiä kokemuksia.

- On tärkeää saada palvelujamme käyttävien ihmisten ääni kuuluviin, sillä sen avulla HUS pystyy kehittämään palvelujaan yhä paremmiksi. Potilaslähtöisestä hoitokulttuurista hyötyvät sekä potilaat että palvelujen tarjoaja, toteaa HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén.

Yhteystiedot:

Heli Bäckmand, projektijohtaja, HUS yhtymähallinto/Hoitotyön johto, puh:  +358 50 466 5152

Päivi Soininen, ylihoitaja, Hyks Psykiatria, +358 503967300

Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään15.4.2019 17:18:23 EESTTiedote

HUSin potilastietojärjestelmä Uranukseen tehtiin kuluneena viikonloppuna suunniteltu päivitys. Päivitys sujui suunnitelmien mukaan, mutta maanantaiaamuna ennen kello yhdeksää käyttäjämäärien kasvettua alkoi ilmetä kirjautumisongelmia ja järjestelmän hitautta. Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään korkealla prioriteetilla. Käyttäjiä ohjeistettiin siirtymään jatkuvuussuunnitelman mukaiseen toimintaan, joka käytännössä tarkoittaa käsin kirjaamista. Puoleen päivään mennessä ongelman syy oli saatu selville ja järjestelmän toiminta saatiin palautettua väliaikaisratkaisulla. Valitettavasti ongelmat alkoivat uudelleen iltapäivällä. Kello 16 mennessä potilastietojärjestelmän toiminta on taas saatu palautettua, mutta lopullinen korjaus on vielä tekemättä. - Potilastietojärjestelmän ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet potilaiden hoitoa. Yksittäisiä vastaanottoja ja toimenpiteitä on jouduttu perumaan päivän aikana, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo. Siihen saakka kunnes ongelmaan saadaan

Suu- ja hammassairauksien ilta- ja viikonloppupäivystys päättyy Kirurgisessa sairaalassa 14.4.2019. Päivystystoiminta jatkuu Haartmanin sairaalassa 15.4.2019. Haartmanin sairaalan osoite on Haartmaninkatu 4, rakennus 12. Suusairauksien terveydenhuollon virka-ajan ulkopuolinen päivystys palvelee pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Vantaa, Espoo, Kirkkonummi, Kauniainen, Sipoo) asukkaita arki-iltaisin sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä. Suusairauksien virka-ajan ulkopuolinen päivystys on tarkoitettu kaikille kiireellistä ensiapuhoitoa tarvitseville potilaille. Hoidon tarpeen kiireellisyys arvioidaan puhelimessa. Hammaslääkäripäivystykseen hakeudutaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon 09 471 71110. Arki-iltana ajanvaraus toimii klo 14.00 – 21.00. Lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä ajanvaraus toimii klo 8.00 – 21.00. Yöpäivystys Suu- ja hammassairauksien yöpäivystys toimii klo 21.00-7.00, Töölön sairaalan tapaturma-asemalla suu- ja leukakirurgian päivystyksen yhteyd