Poikkeusolojen lisä maksettava kaikille kunta-alan työntekijöille, siinä on tes-ratkaisun avain

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vaativat, että poikkeusolojen lisä on maksettava kaikille kunta-alan työntekijöille. Se on nopein tie päästä tes-ratkaisuun.

Kunta-alan tes-neuvottelut jatkuvat maanantaina 18.5. Tes-ratkaisuun on mahdollista päästä nopeastikin. Avain löytyy kaikille kunta-alan työntekijöille maksettavasta poikkeusolojen lisästä.

- Jokainen kunta-alan työntekijä ansaitsee palkankorotuksensa. Lisäksi voimme kiittää heitä venymisestä ja jaksamisesta maksamalla jokaiselle poikkeusolojen lisän. Tämä on myös mahdollisuus päästä säälliseen lopputulokseen kunta-alan tes-neuvottelupöydässä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine linjaa.

- Sillä välin kun suuri osa suomalaisista on tehnyt etätöitä, ovat kunta-alan työntekijät pitäneet Suomen pyörimässä. He ovat taistelleet eturintamassa sen puolesta, että yhteiskuntamme toimii ja palvelut toimivat. He ovat työskennelleet meidän jokaisen eteen, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki muistuttaa.

Koronapandemialle ennustetaan mahdollista toista aaltoa syksyllä. Kunta-alan työehdoista, palkankorotuksista ja kiky-tuntien poistosta on sovittava nyt.

Lisätietoja:
- Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, p. 040 702 4772
- Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, p. 0400 537 756

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL muodostavat yhdessä julkisen alan neuvottelujärjestö JAUn. JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöistä, jotka neuvottelevat alan työ- ja virkaehtosopimukset yhdessä KT Kuntatyönantajien kanssa. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. Sote-alan ammattilaisista Unioniin kuuluvien liittojen jäseninä on muun muassa lähihoitajia, välinehuoltajia, sairaanhoitajia, laitoshuoltajia ja osastonsihteereitä.