Poikkeusolot näkyvät eroauttamisen asiakasmäärissä

Perheiden kasvanut ahdinko on näkynyt Ensi- ja turvakotien liiton eroauttamisen palveluissa. Yhteydenotoissa näkyy henkinen väkivalta, mikä kuvastaa perheiden tilanteiden kärjistymistä. Väkivalta erotilanteessa pitäisi tunnistaa paremmin, sillä pitkittynyt kriisi on vakava riski lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille.

Koronatilanteen pitkittyminen näkyy vanhempien eroavun hakemisen kasvuna. Apua saaneiden määrä kasvoi kolmanneksella. Perheiden huoli omasta jaksamisesta näkyy erityisesti Apua eroon -chatissä, joissa keskustelujen määrä kolminkertaistui. Yleisimmin vanhemmat ovat hakeneet apua vuorovaikutukseen pulmiin ja jatkuvaan riitelyyn tai lasten asioista sopimiseen.

Chat -keskusteluissa joka kymmenes kertoi henkisestä väkivallasta, mikä on erityisen huolestuttavaa. Väkivaltaa sanoitetaan keskusteluissa eri tavoin, kuten toinen vanhempi ei suostu tekemään sopimuksia lasten asioista, vanhempi ei noudata sovittuja tapaamisaikoja tai toista uhataan lapsen menettämisellä. Ääritilanteissa vanhempi uhkailee itsetuhoisilla puheilla, jotka kohdistuvat joko itseen tai muihin perheenjäseniin.

Yleisimmin chatissä on haettu apua vanhempien vuorovaikutusongelmiin ja lapsen hyvinvointia koskeviin huoliin. Yleinen keskusteluiden aihe ovat lapsiin liittyvät sopimukset ja lasten asioiden ratkaiseminen erotessa. Keskusteluissa on jaettu huolta siitä, että kommunikointi vanhempien välillä ei ole toimivaa tai vanhemmilla on vaikeuksia sopia lapsen asioista. Moni hakee keskustelussa myös apua aikuisen omasta erokriisistä selviytymiseen ja tunteiden käsittelyyn.

– Eroaminen on lähes aina henkilökohtainen syvä kriisi, josta toipumiseen tarvitaan aikaa ja usein myös ammattilaisen apua. Usein chattiin tullaankin juuri silloin kun erokriisi on akuutissa vaiheessa eli päätös on hiljattain tehty tai kumppani on ilmoittanut haluavansa erota, kertoo asiantuntija Päivi Hietanen Ensi- ja turvakotien liiton Ero lapsiperheessä -tiimistä.
– Omien surun ja vihan tunteiden keskellä voi olla vaikea huomioida lasta. Kaikkien kannattaisi hakea apua omien ajatusten selvittämiseen. Parisuhteen päättymiseen liittyvät tunteet ja vanhemmuuden jatkuminen tulisi pystyä erottamaan toisistaan. Vanhemmuus ei pääty eroon, Hietanen muistuttaa.

Nuorten vaikeudet pärjätä vanhempien eron keskellä näkyvät lasten ja nuorten chatissä. Liitto avasi syksyllä 2020 lasten ja nuorten chatin, jossa voi jutella ammattilaisen kanssa vanhempien eroon liittyvistä huolista tai kodin kiristyneestä ilmapiiristä. Palvelulle on selkeästi tarve, eteenkin pitkittynyt korona-aika on vaikeuttanut lasten ja nuorten palveluiden käyttöä. Chatissä lapset jakoivat huoltaan vanhempien riitelyn jatkumisesta ja siitä, miten se vaikuttaa omaan elämään. Läsnä oli myös suru vanhempien erosta. Lasten elämää vaikeuttaa vanhempien riitelyn jatkuminen erosta huolimatta.

Henkistä väkivaltaa ja sen vaikutuksia ei tunnisteta riittävästi erotilanteissa, vaan se saatetaan tulkita riitelyksi tai vuorovaikutusongelmaksi. Väkivallasta ja koetusta turvallisuudesta kysymisen tulisikin olla normaali käytäntö kaikissa palveluissa, jotta vanhemmille ja lapsille voidaan tarjota tarkoituksenmukaista tukea oikea-aikaisesti. Turvallisten erotilanteiden mahdollistuminen tarkoittaa ammattilaisten vastuunkantoa, väkivallan rohkeaa puheeksi ottamista sekä vahvaa palveluohjausta tuen piiriin. Pitkittynyt erotilanne on vakava riski lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille.

Valtakunnallinen chat on usein väylä yhdistysten kasvokkaiseen apuun, jota tarjotaan myös video- ja etäyhteyksillä. Apua saavat vanhemmat erikseen tai työntekijää voi tavata yhdessä. Lapset saavat keskusteluapua tai tukea vertaisryhmässä sekä yksilötapaamisissa. Vuonna 2020 liiton eropalveluista sai apua yhteensä 2 932 vanhempaa tai lasta.

Vuosittain järjestettävän Erofoorumin teemana on lapselle turvallinen ero. Tänä vuonna Erofoorumi järjestetään webinaarina 23.3.2021 ja tapahtumaan on ilmoittautunut 280 ammattilaista.
Tutustu ohjelmaan: https://ensijaturvakotienliitto.fi/tapahtumat/erofoorumi-xii/

Kuva: Shutterstock

Tanja Koskinen
asiantuntija, Ero lapsiperheessä -työ, Ensi- ja turvakotien liitto

Päivi Hietanen
asiantuntija, Ero lapsiperheessä -työ, Ensi- ja turvakotien liitto

Väkivallan uhkaan saa apua myös jouluna16.12.2020 12:59:38 EET | Tiedote

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten 19 turvakotia ovat auki myös jouluna. Lisäksi avopalvelut sekä chat auttavat lähisuhdeväkivaltatilanteissa vuodenvaihteen juhlapyhinä. Turvakodit on tarkoitettu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille aikuisille ja lapsille. Avopalvelut auttavat kaikkia väkivallan osapuolia eli aikuista tekijää ja kokijaa sekä lasta tai nuorta. Jos ilmapiiri kotona on riitainen, voi omaa ja perheen turvallisuutta parantaa etukäteen keskustelemalla ammattiauttajan kanssa chatissa.

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat18.11.2020 09:59:34 EET | Tiedote

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti, mikä johtuu kuntien taloustilanteesta. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –ensikotien kuntoutuspaikoista on syksyllä ollut vain lähes puolet käytössä. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Etämediainfo 18.11: Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat13.11.2020 14:05:13 EET | Kutsu

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti. Ilmiön taustalla on kuntien vaikea taloustilanne. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni -ensikotien kuntoutuspaikoista on ollut syksyllä käytössä vain noin puolet. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.

Raskaudenaikainen masennus täytyy tunnistaa ja hoitaa11.11.2020 10:38:26 EET | Tiedote

Äidin raskaudenaikainen mielenterveys on yhteydessä lapsen hyvinvointiin. Äitien mielenterveyden pulmat on tärkeä tunnistaa ja tarjota apua mahdollisimman varhain ja jo silloin kun vauvaa odotetaan. Riittävän varhain ja pitkään saatu apu turvaa vauvan kehitystä ja antaa perheelle voimia odotukseen. Ensi- ja turvakotien liiton palveluissa saa apua ympäri Suomea. Kuopion ensikotiyhdistyksen päiväryhmässä tuettiin vuonna 2019 17 perhettä ja Baby Blues työstä sai apua 63 perhettä. Heistä 19 oli vauvaa odottavia perheitä.

Missä on virkamiesten ja päättäjien järjestötuntemus?31.10.2020 09:00:00 EET | Blogi

- Osa päättäjistä pitää järjestöjä vähäpätöisinä puuhastelijoina tai palveluntuottajina samanlaisina kuin yrityksiä, toteaa Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä blogissaan. - Lukujen valossa sote-järjestöjen tuottama hyvä on volyymiltaan valtava, arvoltaan korvaamaton ja järjestöjen tuottamissa palveluissa on paljon erityispiirteitä. Järjestöt ovat suomalaisen yhteiskunnan yksi kivijalka.