Poimi kesän parhaat matkavinkit Pohjois-Karjalaan.

Frisbeegolfia kansallispuistossa, elämyskylpyjä kalevalaisessa kylpylässä, höyrylaivaristeilyjä Pielisjoella, piirakanleivontaa Bomballa, rokkifestareita Joensuussa – siinä muutama esimerkki Pohjois-Karjalan monipuolisesta lomatarjonnasta. Poimi tästä hotellinjohtajien parhaat lomavinkit kesään 2022!

Break Sokos Hotel Bomban kylpylä, Spa Bomba

Elämyskylpyjä Pielisen rannalla

Bomballa ihastuttavat ylellinen kylpylä, jylhä luonto ja uniikki karjalaiskylä hirsirakennuksineen. Kylän keskus on Bomban talo näyttelyineen, puoteineen ja pitopöytineen.

Break Sokos Hotel Bomban hotellinjohtajan Sanna Tenhusen mielestä Bomballa parasta on sen monipuolisuus. “Bomba on ihan oikea resortkohde kylpylöineen, uimarantoineen, safaritaloineen ja monine aktiviteetteineen. Täällä viettää helposti useammankin vuorokauden. Hotellin sijainti Pielisen rannalla on tietysti hieno, ja noin tunnin ajomatkan päästä löytyy peräti neljä kansallispuistoa.”

Hotellinjohtaja Tenhusen lomavinkit Bomballe:

1. Vuokraa eBike Villin Pohjolan safaritalolta ja lähde vaaroille seikkailemaan. Hotellilta voit ostaa retkieväät mukaan, nuotiopaikkoja on alueella runsaasti.
  2. Bomban talon piirakkapaja, jossa pääsee leipomaan omat karjalanpiirakat.
  3. Valamon viinipruuvi, jossa maistellaan luostariviinejä karjalaisten makupalojen kanssa.
  4. Golfaajille Pielis-Golfin 9-reikäinen kenttä; kesällä raikas, tuulisella säällä vaativa. Suomen parhaaksi 9-reikäiseksi kentäksi valittu.
  5. Bomban kesätori tapahtumineen, myynnissä käsitöitä ja kesäisiä herkkuja

Rokkia ja risteilyjä Joensuussa

“Joensuussa kesää vietetään puistoissa, torilla ja joen rannoilla.  Hotellimme ovat lomanviettoa ajatellen todella hyvillä paikoilla, Original Sokos Hotel Vaakuna torin laidalla ja Original Sokos Hotel Kimmel Pielisjoen varrella. Ensi kesänä saamme Kimmeliin vielä laadukkaan hotellispan, odotan sitä jo innolla”, hotellinjohtaja Kaija-Riitta Uusitalo sanoo. “Joensuussa on paljon koettavaa, ja hotelleistamme saa lainata polkupyöriä kesäretkeilyyn. Vaihtoehtoisesti voi vuokrata potkulaudan, niitä tulee ensi kesänä kaupunkiin peräti 750.”

Kesästä 2022 Uusitalo kertoo tulevan kaikkien aikojen tapahtumakesän. “Rokkikansaa hemmotellaan kesäkuussa Osuuskaupparockilla ja heinäkuussa Ilovaari- ja Ilosaarirock-festareilla. Lisäksi tiedossa on niin Voimamiesten MM-kisaa, Kalevan Kisoja kuin Extreme Runia. Jokaiselle jotakin.”

Hotellinjohtaja Uusitalon kesäiset Joensuu-vinkit:

1. Vip Cruisen maisemaristeilyt luksushöyrylaiva Paul Wahlilla. Risteilyjä järjestetään 29.6. ja 3.8. viidesti päivässä, lähtö matkustajasatamasta.
  2. Marttojen kahvilasta Joensuun torilta saa vastapaistettuja karjalanpiirakoita. Heinäkuussa martat järjestävät myös piirakkakouluja.
  3. Taitokortteli käsityöläispuoteineen ja kahviloineen on viehättävä must-kohde Joensuun kävijöille.
  4. Original Sokos Hotel Kimmelin iso kesäterassi Pielisjoen rannassa eli Bistro Heilin Piha pihagrilleineen
  5. Vinkki golffaajille: kierros luonnonkauniilla Kontioniemen golfkentällä.

Sibeliusta ja frisbeegolfia kansallismaisemassa

Break Sokos Hotel Koli sijaitsee upealla paikalla Ukko-Kolin huipulla. Niin hotellihuoneista, ravintolasta kuin spasta avautuu ikiaikainen näkymä kansallismaisemaan. Hotellin pihasta lähtee reitti kolmen huipun kierrokselle, ensimmäisen huipun saavuttaa jalan jo vartissa. “Ukko-Koli, Akka-Koli ja Paha-Koli, jokaiselta avautuu omanlaisensa näkymä vaarojen yli”, hotellinjohtaja Pasi Ripatti kertoo.

“Kolilla sijaitsee myös Suomen ainoa kansallispuistossa oleva frisbeegolfrata. Uniikki rata kiertää rinteitä kauniissa kansallismaisemassa tarjoten lisäksi fyysistä haastetta, sillä korkeuseroja täällä kyllä riittää”, Ripatti toteaa.

Hotellinjohtaja Ripatin kesälomavinkit Kolille:

1. Retki Pielisessä kelluville valkeille Hiekkasaarille. Kanootteja ja suppilautoja voi vuokrata paikallisilta seikkailuyrittäjiltä.
  2. Kansallispuiston retkeilymahdollisuudet, eripituisia reittejä niin patikoijille kuin pyöräilijöille.
  3. Kolin huipulla soi! Show&Dinner -tapahtuma 17.6. Tapahtuma herättää Sibeliuksen sävelet eloon sellisti Jussi Makkosen ja pianisti Nazig Azezianin tulkintoina.
  4. Koli Relax Spa – tyylikäs hemmottelukylpylä aikuiseen makuun kansallismaisemin.
  5. Maisemahissillä alas rinnealueelle ja nauttimaan Rinnetuvan grilli-illoista.

Lisätietoja: Tiina Kanninen, matkailu- ja myyntijohtaja, puh. 050 440 3385, tiina.kanninen@sok.fi

Break Sokos Hotel Bomban kylpylä, Spa Bomba
Frisbeegolfia Kolilla
Break Sokos Hotel Koli
Höyrylaiva Paul Wahl
Kontioniemi Golf
Karjalanpiirakkapaja Bomban talolla
Kimmel Spa
Joensuu kesällä, kuva Omar El Mrabt
Kolin kansallismaisemaa kesällä, kuva Kolin matkailu
Original Sokos Hotel Kimmel, Joensuu

Viestintätoimisto Pieni Ideapuoti Oy tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu- ja elämysalan yrityksille.

Ruotsalainen Housecar tulee matkailuajoneuvojen Airbnb-markkinoille – tarjoaa täysvakuutuksen vuokrauksen ajalle20.1.2022 10:35:00 EET | Tiedote

Oman tilan tarve sekä aikatauluttoman omatoimimatkailun trendi ovat lisänneet matkailuautoilun suosiota entisestään. Ja kestävän matkailun periaatteet kasvattavat vuokrauksen suosiota. Nyt Suomen markkinoille tulee ruotsalainen Housecar matkailuajoneuvojen Airbnb-tyylisellä palvelullaan. Ajoneuvon omistajalle yritys tarjoaa ison porkkanan: täyden vakuutuksen ja 24/7 tiepalvelun.