Poistotekstiilin keräys alkanut Sortti-asemilla vauhdikkaasti – tekstiiliä tuotu yli 7000 kiloa marraskuun aikana

HSY aloitti poistotekstiilin keräyskokeilun Sortti-asemilla marraskuun alussa. Keräys on alkanut vauhdikkaasti, sillä tekstiiliä on tuotu jo nyt keräykseen yli 7 000 kiloa. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kokeilee käyttöön kelpaamattomien tekstiilien keräystä Sortti-asemillaan kolmen kuukauden ajan 1.11.2019–31.1.2020. Materiaalia otetaan vastaan maksutta Sortti-asemien aukioloaikoina. Kokeilun tavoitteena on kehittää tekstiilijätteen kierrättämistä, jotta päästään lähemmäksi HSY:n tavoitetta kierrättää pääkaupunkiseudulla kotien jätteitä 60 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

- Keräyskokeilu on alkanut erittäin lupaavasti, sillä tekstiiliä on tuotu Sortti-asemille runsaasti. Materiaalia on tullut ajoittain niin paljon, että keräysvälineet ovat päässet täyttymään. Keräykseen otetaan vastaan yhdeltä tuojalta enintään kolme säkkiä kerrallaan, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kertoo.

Keräykseen vain puhtaat käyttökelvottomat vaatteet ja kodintekstiilit

Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit, kuten takit, housut, hameet ja paidat sekä lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat.

- Meiltä on kysytty, miksi keräykseen ei saa tuoda esimerkiksi sukkia tai alusvaatteita. Tekstiilin esilajittelu tehdään käsin, joten niitä ei oteta keräyksessä vastaan hygieniasyistä, Kiviranta jatkaa.

Keräykseen on tuotu runsaasti sinne kuulumatonta tavaraa, kuten peittoja ja tyynyjä. Niitä ei valitettavasti voida kierrättää poistotekstiilin käsittelylaitoksessa, joten ne joudutaan laittamaan sekajätteeseen jo lajitteluvaiheessa. Keräysastioihin on myös tuotu melko paljon märkiä tai voimakkaasti haisevia tekstiilejä.

- On hyvin tärkeää, ettei tekstiili ole märkää, homeista tai haisevaa, sillä se saattaa pilata suuremmankin erän kerättyä tekstiiliä. Keräykseen tuodun tekstiilin ei kuitenkaan tarvitse olla pestyä tai tahratonta. Tekstiilien kierrätys on vaativa ja monivaiheinen prosessi ja on tärkeää, että materiaali säilyy riittävän hyvänä koko käsittelyprosessin, Kiviranta painottaa.

Kokeilussa selvitetään keräyksen järjestämiseen ja lajitteluun liittyviä asioita sekä kerätyn materiaalin määrää ja laatua. Poistotekstiilin vastaanottoa jatketaan kaikilla HSY:n viidellä Sortti-asemalla myös kokeilun jälkeen, mikäli kokeilusta saadaan riittävän hyviä tuloksia ja jatkokäsittelyketju saadaan toimivaksi. Kokeilun jälkeen keräys muuttuu maksulliseksi käsittelyyn liittyvien kustannusten vuoksi.

HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta@hsy.fi, puh. 040 833 3254.

Vaatteiden ja tekstiilin lajitteluohjeet HSY:n verkkosivuilla

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoa tekstiilien kiertotaloutta edistävistä hankkeista ja Telaketju -verkostosta: www.telaketju.fi

Lisätietoa poistotekstiilin jalostuslaitoksesta.

Asemanseudut kaupunkikehityksen ytimessä – Uusi suunnittelutyökalu ilmastoviisauden kehittämiseen25.11.2019 09:56:21 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on julkaissut Ilmastoviisas alue -suunnittelutyökalun, joka tukee ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteiden konkretisoitumista kaupunkisuunnittelussa. Työkalu sisältää 70 konkreettista toimenpidettä asemanseutujen kehittämiseen muun muassa kävelyn ja pyöräilyn, kaupunkirakenteen energiatehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseksi. Se on vapaasti hyödynnettävissä osoitteessa ilmastoviisasalue.fi.

HSY:n hallituksen päätökset 15.11.201915.11.2019 10:29:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen selkeytyshallin julkisivujen ja vesikaton peruskorjauksen hankesuunnitelman sekä Viikinmäen jätevedenpuhdistamon IO-korttien uusinnan hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Immolantien ja Santerlantien lähiympäristön vesihuoltoverkoston rakentamisen urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn tarvittava metanoli tilataan NovoChem Oy:ltä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.11.201912.11.2019 16:36:57 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.11.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen selkeytyshallin julkisivujen ja vesikaton peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä sekä Viikinmäen jätevedenpuhdistamon IO-korttien uusinnan hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn tarvittavan metanolin hankinta - Immolantien ja Santerlantien lähiympäristön vesihuoltoverkoston rakentamisen urakoitsijan valinta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.11.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi