Poliitikot ja järjestöt vaativat: Suomi mukaan maailman hiv-talkoisiin

Maailman aids-päivää vietetään lauantaina 1.12. Teemapäivänä järjestöt ja useat eri alojen vaikuttajat vetoavat kansainvälisen hiv-työn puolesta. Suomi on onnistunut hiv-epidemian hoidossa poikkeuksellisen hyvin. Järjestöjen mukaan menestystarina on mahdollista toistaa ympäri maailmaa.

Suomi on hiv-hoidon huippumaa, mutta maailmalla lähes puolet tartunnan saaneista elää vailla lääkitystä. Kuvaaja: Mikko Rasila

Hiv on Suomessa krooninen sairaus, jonka kanssa voi elää täysipainoista ja oireetonta elämää. Hyvä lääkehoito on mullistanut tartunnan saaneiden elämän. Suomalaisen menestystarinan taustalla on sektorirajat ylittävä yhteistyö julkisen terveydenhuollon, viranomaisten ja järjestöjen välillä.

”Voidaan sanoa, että Suomi on hiv-hoidon huippumaa. Hiv-tartuntojen määrä on saatu täällä pidettyä maailman alhaisimmalla tasolla”, kertoo perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko. ”Hiv-epidemian alkuajoista asti pienen Suomen valtti on ollut tiivis yhteispeli viranomaisten, terveydenhuollon ja järjestöjen välillä. Yhteistyö on taannut ilmaiset hiv-testauspalvelut sekä tehokkaan lääkehoidon. Jos haluamme varmistaa, että pysymme hiv-hoidon kärkimaana jatkossakin, yhteistyötä tulee jatkaa.”

Maailmalla lähes puolet tartunnan saaneista vailla lääkehoitoa

”Suomen kansallisella onnistumisella hivin hoidossa on myös synkkä puolensa”, muistuttaa HIV-säätiön puheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen. ”Kun epidemia on ikään kuin hoidettu pois päiväjärjestyksestä, moni unohtaa globaalin hiv-tilanteen. Maailmalla neljä kymmenestä tartunnan saaneesta, noin 15 miljoonaa ihmistä, elää ilman hiv-lääkitystä. Lääkitys pysäyttää hiv-infektion etenemisen, pelastaa tartunnan saaneen hengen ja estää hivin tarttumisen eteenpäin. Toisin sanoen se on ainoa keino hiv-epidemian voittamiseen.”

”Hiv on koko maailman yhteinen asia”, sanoo Maailman aids-päivän toimikunnan puolesta HIV-säätiön toimitusjohtaja Jukka Keronen. ”Valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyöllä on mahdollista turvata kaikille oikeus hiv-lääkkeisiin. Suomenkin tulee kantaa oma kortensa kekoon lisäämällä kehitysyhteistyötä ja palaamalla kansainvälisten hiv-järjestöjen rahoittajaksi. Meidän on myös turvattava kansallisten hiv-järjestöjen toiminta sote-uudistuksen yhteydessä.”

Toimitusjohtaja Jukka Keronen, HIV-säätiö/Hivpoint, puh. 040 564 8814
Toiminnanjohtaja Sini Pasanen, Positiiviset ry, puh. 044 554 4556
Palvelujohtaja Minna Huovinen, Pro-tukipiste, puh. 040 709 0500
Terveyden edistämisen suunnittelija Marianne Hietaranta, Punainen Risti, puh. 020 701 2172.

Maailman aids-päivänä lisätään ihmisten tietoisuutta hivistä ja aidsista sekä kampanjoidaan hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn ja hiv-positiivisten oikeuksien puolesta. Teemapäivää on järjestetty vuodesta 1988 asti ympäri maailmaa. Suomessa Maailman aids-päivän toimikuntaan kuuluvat Hivpoint, Positiiviset, Suomen Punainen Risti ja Pro-tukipiste.

Vaurastuvassa Suomessa on aika puuttua lapsiperheköyhyyteen – Hyvä Joulumieli -keräys auttaa vähävaraisia lapsiperheitä jouluna19.11.2018 07:17Tiedote

Köyhyys koskettaa Suomessa noin 110 000 lasta. Lapsena koettu köyhyys vaikuttaa nuorten itsenäistymiseen ja näkyy vielä aikuisiällä. Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä Joulumieli -keräys vähävaraisten lapsiperheiden auttamiseksi käynnistyy torstaina 22.11. Keräyksen tuotoilla jaetaan 28 000 ruokalahjakorttia, jotta myös vähävaraisissa perheissä saadaan jouluateria.

I välbärgade Finland är det dags att ingripa i barnfattigdomen – Jul i Sinnet-insamlingen hjälper mindre bemedlade barnfamiljer under julen19.11.2018 07:17Tiedote

I Finland berörs cirka 110 000 barn av fattigdom. Fattigdom i barndomen påverkar ungdomars självständighet och syns även i vuxenlivet. Finlands Röda Kors och Mannerheims Barnskyddsförbunds insamling Jul i Sinnet för att hjälpa mindre bemedlade barnfamiljer startar torsdagen den 22 november. Med intäkterna från insamlingen delas 28 000 presentkort på mat ut, så att också mindre bemedlade barnfamiljer får julmat.