Robert Bosch Oy

Polttokenno toimiva ja taloudellinen vaihtoehto pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen voimansiirrossa

Jaa
Pitkän ajokantaman ja nopean tankkauksen ansiosta polttokenno on Boschin pilottiprojektissa osoittautunut hyväksi voimansiirtovaihtoehdoksi kevyille hyötyajoneuvoille. Pilottiajoneuvojen polttokennojärjestelmissä on käytössä lähes yksinomaan Boschin omia komponentteja.

Sähköpakettiautoilla voidaan toimittaa tavaroita perille nopeasti ja päästöttömästi. Sähköakkuun perustuvan voimansiirron rajat tulevat kuitenkin nopeasti vastaan, jos kuljetusmatkat ovat pitkiä tai ajoneuvot ovat raskaita. Polttokenno on osoittautunut taloudelliseksi vaihtoehdoksi pakettiautokuljetuksiin nopean tankkauksen ja pitkän ajokantaman ansiosta.

Bosch on pilottiprojektissaan varustanut polttokennoteknologialla kaksi pakettiautoa, joita nyt testataan liikenteessä. Pakettiautojen ajokantama on kuormattunakin ollut jopa 540 kilometriä ja autojen tankkaus kestää vain kuusi minuuttia.

”Syvennämme omaa ymmärrystämme polttokennojärjestelmästä tämän projektin avulla. Haluamme näyttää, että polttokennoihin perustuva voimansiirto voi olla toimiva ratkaisu myös kevyissä hyötyajoneuvoissa”, sanoo Boschin Mobility Solutions -liiketoimintasektorin johtaja, Markus Heyn.

Polttokennokäyttöiset pakettiautot voivat tulevaisuudessa täydentää sähkökäyttöistä kalustoa kuljetusyrityksillä, joiden pakettiautot ajavat päivittäin pitkiä matkoja ja palaavat varikolle illaksi.

Toteutus Boschin omilla komponenteilla

Testiajoneuvojen pohjana on käytetty markkinoilla olevia sähköpakettiautoja. Niiden sähköakku oheislaitteineen on korvattu polttokennolla, viidellä 10 kilon vetytankilla sekä pienellä litiumioniakulla.

”Polttokennokomponenttien mahduttaminen hyvin rajattuun akkutilaan oli haastavaa”, Boschin Powertrain Solutions -divisioonan johtaja, tohtori Uwe Gackstatter sanoo.

Sähköpakettiautoja muunnettiin polttokennokäyttöisiksi lähes yksinomaan Boschin omilla komponenteilla. Käytössä olevaan polttokennojärjestelmään kuuluu kennonippu, vetykaasuinjektorin ja kiertopuhaltimen sisältävä anodin syöttömoduuli, sähköinen ohjainyksikkö ja ilmakompressori, komponentit vedyn varastointijärjestelmälle sekä suuri määrä sensoreita.

Pilottiprojektissa Boschin yhteistyöyritys ABT eLine konvertoi pakettiauton sähkö- ja jäähdytysjärjestelmän sekä ajoneuvon ohjausjärjestelmän. Bosch suunnitteli polttokennojärjestelmän, integroi sen pakettiautoon vedyn varastointijärjestelmän kanssa ja kehitti siihen liittyvän ohjausjärjestelmän.

Polttokennot ja vety valmiina seuraavaan vaiheeseen

Ensimmäiset Boschin polttokennokomponentit ovat jo volyymituotannossa. Projektin avulla Bosch saa polttokennojärjestelmän jatkokehitystä varten aitoa, reaaliaikaista ajodataa, joka täydentää testiolosuhteissa saatua dataa.

”Projektin oppien ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme sekä tositoimissa koeteltuja komponentteja että tukea järjestelmän kehitykseen”, sanoo Gackstatter.

Polttokennoteknologian läpimurtoon on vielä matkaa.

”Vaaditaan yhteistyötä sekä poliitikkojen että teollisuuden taholta, jotta vetyteknologioiden tiellä olevat esteet saadaan raivattua pois”, Gackstatter painottaa.

Esimerkiksi vedyn tankkausasemainfrastruktuurin kehittäminen sekä vihreän vedyn laajamittainen tuotanto ovat asioita, joiden ratkaiseminen vaatii laajaa yhteistyötä.

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maija Andersson
+358 10 480 8225
maija.andersson@fi.bosch.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Robert Bosch Oy
Robert Bosch Oy
Robert Huberin tie 16 A
01510 Vantaa

010 48080http://www.bosch.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy

Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote

Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye