Pontos Oy

Pontoksen portfolioyhtiö Ficolo keräsi 20 miljoonan euron rahoituksen vihreällä joukkolainalla

Auditoijan mukaan kerättyjen varojen käyttötarkoitus auttaa ehkäisemään ilmastonmuutosta

Data- ja pilvipalvelukeskusyritys Ficolo Oy keräsi joukkolainalla 20 miljoonaa euroa. Varat käytetään pääasiassa Vantaalla sijaitsevan pilvipalvelukeskuksen modernisointiin ja laajentamiseen sekä yritysostoihin.

Joukkolaina on Suomen ensimmäinen yksityisesti omistetun yhtiön vihreä joukkolaina. Sen on sertifioinut norjalainen ilmastontutkimuslaitos CICERO. Ficolo sai joukkolainalleen ensimmäisenä suomalaisena liikkeeseenlaskijana CICEROn korkeimman arvosanan: tämä Dark Green -arvosana annetaan hankkeille, jotka auttavat ehkäisemään ilmastonmuutosta.

Ilmastonmuutoksen ehkäiseminen toteutuu Vantaan pilvipalvelukeskuksen energiatehokkuudessa, lämmön talteenotossa ja kierrätyksessä sekä sataprosenttisena uusiutuvan energian, käytännössä tuulivoiman, hyödyntämisenä.

”Olemme ilahtuneita, että Ficolon vihreä joukkolaina on herättänyt näin suurta suosiota sekä yksityisten- että institutionaalisten sijoittajien keskuudessa. Pontokselle kiinteistöjen ympäristövaikutusten minimointi on tärkeää ja vihreä joukkolaina vahvistaa Ficolon jo entuudestaan esimerkillistä asemaa tämän arvon toteutuksessa. Joukkolainan lyhyt myyntiaika ja merkittävä ylimerkintä kertoo, että sijoittajat luottavat Ficolon kykyyn toteuttaa historiansa suurin investointi menestyksekkäästi.” toteaa Tom Järvi, Ficolon hallituksen jäsen ja sen toisen pääomistajan Pontos Oy:n talousjohtaja.

”Datakeskukset ovat hyvin energiaintensiivisiä, ja niillä on siten merkittävä rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa. Olemme alusta asti käyttäneet pelkästään uusiutuvia energiamuotoja ja kehittäneet energiatehokkuuttamme maailman ehdottomaan kärkeen. Ympäristöasioihin panostaminen on meille selkeä strateginen valinta ja vastuullinen toimintamalli tuo samalla kilpailuetua. Se, että joukkolainamme sai CICEROn korkeimman mahdollisen luokituksen, on vahva viesti myös asiakkaillemme”, Ficolo Oy:n toimitusjohtaja Seppo Ihalainen sanoo.

”On hienoa, että muutkin kuin suuryritykset lähtevät hakemaan vihreää rahoitusta suoraan markkinoilta. Yrityssektori vastaa yli kahdesta kolmasosasta BKT:n arvonlisästä, joten ilmastonmuutos on torjuttava ensisijaisesti yrityksissä. Vihreä rahoitus on erinomainen keino sitouttaa sekä yritys että sijoittajat kaikkein vaikuttavimpiin hankkeisiin. Ficolo on uuden talouden yhtiönä esimerkki siitä, että uuden kasvun luominen ja ilmastonmuutoksen torjunta eivät ole toisiaan poissulkevia tavoitteita”, sanoo Vesa Heikkilä, joukkolainan järjestäjä ja Taaleri Kapitaali Oy:n toimitusjohtaja.

Tom Järvi, talousjohtaja, Pontos Oy,040 548 2357, tom.jarvi@pontos.fi

Seppo Ihalainen, toimitusjohtaja, Ficolo Oy, 044 774 4300, seppo.ihalainen@ficolo.com

Pontos Oy
Aleksanterinkatu 46 A

Pontos

Pontos on suomalainen perheyhtiö, joka sijoittaa pitkäjänteisesti kiinteistöihin ja kiinteistökehittämiseen sekä kasvuyrityksiin. Pontoksen portfolioyhtiöt (Pontoksen omistusosuus yli 10 %) toimivat kymmenessä maassa, työllistävät yli 6000 ihmistä ja omistavat noin 600 000 m2 kiinteistöjä.

Ficolo

Ficolo on vuonna 2011 perustettu Cloud Delivery-palveluihin erikoistunut data- ja pilvipalvelukeskusyritys. Ficololla on kolme datakeskusta: The Air Helsingissä, The Rock Porissa sekä The Deck Tampereella. Lisäksi yritys operoi Ficolo-IX yhteyskeskusta Helsingissä. Ficolo tarjoaa yrityksille myös palveluverkon pilvi- ja konesaliyhteyksille, SDN-pohjaiset pilviyhteyksiä sekä hybridipilvien keskitetyn hallinnan.

Ficolo auttaa asiakkaitaan muuttamaan liiketoimintansa pilvipalveluliiketoiminnaksi: yritys voi tarjota kaikki globaalien pilvipalveluiden tuottamiseen vaadittavat palvelukomponentit laiteitilasta ja yhteyksistä huippuluokan tietoturvaratkaisuihin. Ficolon omistajia ovat Pontos (n.43 %), Taalerin pääomarahasto (n.43 %), sekä yrityksen toimiva johto ja hallitus (n.14 %).

www.ficolo.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pontos Oy

Ficolo nousee alan suurimmaksi kotimaiseksi toimijaksi investoimalla pilvipalvelukeskukseen pääkaupunkiseudulle8.5.2019 10:00:00 EEST | Tiedote

Pontos Oy ja Taaleri Datacenter Ky omistavat tasaosuuksin noin 80% data- ja pilvipalvelukeskusyritys Ficolosta, joka ostaa Vantaalla sijaitsevan datakeskuksen ja investoi voimakkaasti sen laajentamiseksi moderniksi pilvipalvelukeskukseksi. Yhteensä hankkeen suuruus on yli 50 miljoonaa euroa, josta valtaosa käytetään ensimmäisen 12 kuukauden aikana. Investointi kasvattaa Ficolon liiketoiminnan uudelle tasolle, nostaa pääkaupunkiseudun Euroopan datakeskusten kärkikastiin sekä vahvistaa osaltaan Suomen kilpailukykyä uuden sukupolven IoT-ratkaisujen ja teollisen internetin hyödyntämisessä.