Porissa vuokrataso maan edullisimpia – Vuokrien nousu maltillista

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Porissa on 23 suurimman suomalaisen kaupungin vertailun toiseksi edullisin vuokrataso. Vuokrien kasvu on ollut maltillista. Suhteellisesti nopeimmin ovat viime vuosina kasvaneet suurempien asuntojen vuokrat.

Porin vuokrat ovat kasvaneet vuodessa vain 0,5 prosenttia. Yksiöiden ja kolmioiden vuokrissa on tapahtunut jopa pieni heilahdus alaspäin viime vuoden lopusta tämän vuoden ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Suurin prosentuaalinen vuosikasvu (+1,1 %) on ollut kolmioiden ja suurempien asuntojen vuokrissa. Myös viimeisen viiden vuoden aikana suhteellinen vuokrakehitys on ollut nopeampaa isommissa asunnoissa (+5 %).

Porin keskimääräinen vuokrataso (11,1 €/m²) on Suomen 23 suurimman kaupungin joukossa toiseksi alhaisin. Taakse jää ainoastaan Kouvola. Porin kalliimmillakin neliöhinta-alueilla vuokrataso (12,2 €/m²) jää esimerkiksi Turun edullisimman neliöhinta-alueen vuokratasosta (12,6 €/m²).

”Porin asukasluku on ollut viime vuodet laskussa. Tämä heijastuu myös vuokratasoon ja -kehitykseen. Vuonna 2030 Porissa arvioidaan olevan alle 80 000 asukasta. Myös Venatorin lähtö on kova isku, kun yrityksen mukana paikkakunnalta poistuu asteittain 450 työpaikkaa vuoteen 2021 mennessä. Korona vaikeuttaa entisestään vientipainotteisen Porin työpaikkakehitystä sekä kaupungin jo valmiiksi haastavaa taloutta. Porin teollisuutta kohdanneita kolahduksia helpottaa Harjavallan akkuteollisuuden kasvunäkymät, jotka tuovat työtä ja elinvoimaa myös Poriin”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Porissa 400 euroa. Vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 370–470 euroa. Porissa yli 500 euron yksiö on harvinaisuus. Porissa myös kaksioiden (538 euroa) ja kolmioiden (660 euroa) vuokrailmoitusten kokonaisvuokran mediaanit ovat todella alhaisia verrattuna vertailun muihin huomattavasti Poria pienempiinkin kaupunkeihin.

Keskimääräinen markkinointiaika oli kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä 33 päivää. Kasvua on vuoden takaisesta tilanteesta kolme päivää. Vuokrausajan trendi on selkeällä kasvu-uralla. Porissa opiskelijoiden vaikutus näkyy kausivaihtelussa. Vuokrausajat ovat selvästi lyhimmillään vuoden kolmannella vuosineljänneksellä, jolloin uudet opiskelijat etsivät asuntoja.

”Poriin mahtuu monta pienempää alueellista markkinaa. Työpaikkojen poistuminen on iskenyt erityisesti Meri-Porin asuntojen kysyntään. Keskustan asuntojen kysyntää on taas nostanut ammattikorkeakoulun siirtyminen vuonna 2017 Vähärauman alueelta rautatieaseman viereen. Keskustaan on rakennettu uusia asuntoja kampuksen ympäristöön. Uudistuotanto painottuu yleisesti keskustaan ja sen liepeille. Keskusta-asumisen suosio on myös Porissa kasvussa”, Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Korona vauhdittaa asuntosijoittamisen alueellisten erojen kasvua – Kaupunkirankingin kärjessä Kuopio4.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä. Ennusteessa arvioidaan vuokrien jatkavan maltillista kasvua. Koronakriisin oletetaan iskevän asuntojen hintakehitykseen loven, josta toivutaan nopeimmin kasvukeskuksissa. Asuntojen arvonnousun notkahdus nostaa keskimääräistä vuokratuottoa, mutta heikentää kokonaistuottoa. Kaupunkirankingin kärkeen nousee välivuoden jälkeen Kuopio.