Pormestari Vapaavuoren esitys on hyvä pohja Helsingin ydinkeskustan kehittämiselle

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee ensi maanantaina 11.1.2021 pormestari Jan Vapaavuoren esityksiä satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja kävelykeskustan kehittämisestä. Elinkeinoelämä kannattaa esitystä, joka antaa hyvät suuntaviivat Helsingin keskustan vetovoiman lisäämiselle ja Jätkäsaaren liikenneongelmien ratkaisemiselle.

- Keskustan viihtyisyyden ja vetovoiman lisääminen on meidän kaikkien yhteinen projekti, korostaa maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarista.

Ydinkeskustan kävelyolosuhteita ja viihtyisyyttä esitetään parannettavaksi mm. lisäämällä kadulle avautuvien tilojen määrää ja kortteleiden välisiä jalankulkuyhteyksiä sekä helpottamalla ravintoloiden ja kahviloiden kiinteiden terassien toteuttamista.

– Keskustan viihtyisyyden ja vetovoiman lisääminen on meidän kaikkien yhteinen projekti, jota on hyvä lähteä toteuttamaan Vapaavuoren esityksen pohjalta. Viihtyisyyden lisäämiseksi voitaisiin tehdä paljon jo nyt, jos kaupunki höllentäisi tiukkaa lupapolitiikkaansa. Ympäri vuoden käytössä olevat terassit olisivat erinomainen lisä talviaikaan kävelykaduille, toteaa maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri Helsingin seudun kauppakamarista.

Esityksen mukaan keskustan jalankulkuolosuhteita parannettaisiin ilman merkittäviä muutoksia keskustan liikennejärjestelmään. Yritysten edellytyksiä toimia tiiviissä ydinkeskustassa parannettaisiin sujuvoittamalla jakelu- ja huoltoliikennettä.

- Saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla on elinehto ydinkeskustan elinvoimalle, joten on erinomaista, ettei esitys sisällä keskeisten läpiajoväylien liikenteen rajoittamista. Keskustan käveltävyyttä voi mainiosti lisätä autoliikennettä radikaalisti vähentämättä, sanoo Pasuri.

Eteläsataman matkustaja-autolauttaliikenne esitetään siirrettäväksi Katajanokalle ja Länsisatamaan, mikä vapauttaa Eteläsataman alueen muuhun maankäyttöön. Samalla esitetään rakennettavaksi Länsisatamasta Länsiväylälle johtava tunneli, mikä mahdollistaa Länsisataman toimintojen laajentamisen ja satamaliikenteen sujuvuuden.

– Tallinnan laivaliikenteen keskittäminen Länsisatamaan olisi viisas ratkaisu ja avaisi hienon mahdollisuuden kehittää Kauppatorin ympäristöstä nykyistä vetovoimaisempi ja kauniimpi kokonaisuus. Helsingin Satama ja sen asiakkaat tarvitsevat työrauhaa, joten on äärimmäisen tärkeää, että satamatoimintojen kehittämisestä tehdään pitkäjänteinen poliittinen päätös, vaatii Pasuri.

Tiina Pasuri, Helsingin seudun kauppakamari, maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö, tiina.pasuri@chamber.fi, p. 050 62 905

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.