Helsingin kaupunki - Helsingfors stad

Pormestarit Vapaavuori ja Lyly sekä toimitusjohtajat Vauramo ja Jansson: Lentorata koko maan liikennejärjestelmän kannalta kriittinen investointi

Jaa

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Tampereen pormestari Lauri Lyly, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo sekä VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson painottavat Lentoradan rakentamisen olevan tärkein lähitulevaisuuden liikenneinvestointitarpeista. Yhdessä joukko edustaa maan kahta suurinta kaupunkiseutua sekä merkittävimpiä liikennesektorin yhtiöitä.

Havainnekuva Lentoradasta.
Havainnekuva Lentoradasta.

Vapaavuori, Lyly, Vauramo ja Jansson pitävät kriittisenä, että vaihdottoman yhteyden maakunnista ja nopean yhteyden Helsingistä lentoasemalle mahdollistavaa Lentorataa ryhdytään konkreettisesti edistämään pikaisella aikataululla. Nykyisellään se ei vielä sisälly kansallisiin tai eurooppalaisiin liikenneinvestointisuunnitelmiin, vaikka Lentoradasta on tehty erilaisia selvityksiä.

”Lentoradalla on suurempi strateginen merkitys koko liikennejärjestelmämme toimivuudelle tulevaisuudessa. Sen positiivinen vaikutus koko maan kasvulle on merkittävä”, pormestari Vapaavuori sanoo.

Lentorata avaisi kasvumahdollisuuksia Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentokentän kautta muualle Suomeen. Se parantaisi myös erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskusten kansainvälistä saavutettavuutta.

”Tämä on koko Suomea hyödyttävä hanke. Tarvitsemme kolmannen raiteen Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Helsinkiin tukemaan pääradan toimivuutta. Pääradan on oltava toimiva ajatellen koko maan vetovoimaa, matkailua ja kehittymistä työssäkäyntiyhteyksistä teollisuuden ja viennin kuljetuksiin”, pormestari Lyly painottaa.

Lentorata luo vaihdottoman ja 15–20 minuuttia nopeamman yhteyden lentoasemalle pääradan ja oikoradan suunnista – siis lähes koko maasta. Lentoradalla on myös kytkentä mahdolliseen Tallinnan tunneliin ja sen kautta eurooppalaiseen liikenneverkkoon. Lentorata on mielekäs, vaikka Tallinnan tunneli ei toteutuisi ja yhteydet Tallinnaan perustuisivat lauttaliikenteeseen. Lisäksi Lentorata vapauttaisi koko pääradan välityskykyä, vähentäisi liikenteen häiriöherkkyyttä ja mahdollistaisi kauko- ja lähiliikennetarjonnan kehittämisen sekä parantaisi maakuntien ja Helsingin seudun kytkentöjä kotimaiseen ja kansainväliseen lentoliikenteeseen.

Pormestarit painottavat, että Lentoradan avulla Suomella on mahdollisuus yhdistää lähivuosikymmeninä etelän suurimmat kaupunkiseudut Helsinki, Tampere ja Turku noin tunnin yhtenäiseen saavutettavuusalueeseen.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo korostaa, että lentoliikenne Suomeen on nopeassa kasvussa. Nykyarvioiden mukaan Helsinki-Vantaan kautta Suomeen tulisi muutaman vuoden kuluttua 30 miljoonaa matkustajaa.

”Tavoite pitäisi asettaa kunnianhimoisesti 40 miljoonaan lentomatkustajaan. Voimme kiihdyttää kasvua, jos kehitämme määrätietoisesti infrastruktuuriamme oikeaan suuntaan. Suomi elää matkailubuumia ja meidän on nyt mahdollisuus rakentaa Suomesta todellinen matkailumaa. Helsingin keskustasta nopeasti lentokentälle ja siitä edelleen muualle Suomeen kulkeva Lentorata on välttämätön, kun liikenne kasvaa. Matkustajat odottavat nopeita yhteyksiä ja eri liikennemuotojen sujuvaa yhteistoimintaa”, Vauramo korostaa.

VR Group painottaa, että nykyisellään Suomen rataverkon valtasuoni päärata ja erityisesti Helsinki–Tampere-rataosa on täynnä, eikä junavuoroja ole mahdollista lisätä kysytyimpinä aikoina. VR:n matkustajamäärät Helsinki–Tampere-välillä ovat kasvaneet 2016–17 yhteensä keskimäärin 21 prosenttia vuoden 2015 matkustukseen verrattuna.

”Uusi suora rata Helsinki–lentoasema–Kerava, eli niin sanottu Lentorata, poistaisi nykyisen pullonkaulan ja mahdollistaisi lisää junia pohjoiseen ja itään. Kriittisen tärkeää on lisätä kapasiteettia Helsingin ja Tampereen välille, jossa on eniten matkustusta ja kysyntää. Matkustajille radasta olisi paljon hyötyjä: kaukojunat pysähtyisivät lentoasemalla. Näin muodostuisi nopea ja kätevä yhteys ympäri Suomen suoraan Helsinki-Vantaalle ja päinvastoin. Helsingin lentokentältä saataisiin toimivat vaihtoyhteydet lentojen, junien ja bussien kesken”, VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson visioi. ”Lentoradan lisäksi pitää panostaa myös ahtaan Helsingin ratapihan ja Helsinki–Pasila-välin välityskyvyn parantamiseen. Tähän kaavailtu Pisararata olisi yksi ratkaisu, jotta kasvavalle junaliikenteelle saadaan tilaa ja mahdollisuuksia”, hän jatkaa.

Vuonna 2017 valmistuneen Liikenneviraston ESSI-selvityksen mukaan Lentorata on pääosin maan alle suunniteltu kaukoliikenteelle suunnattu yhteys Keravan Kytömaan ja Pasilan välille. Rata kulkee lentoaseman terminaalin kautta. Sekä pääradalta että oikoradalta tulisi yhteydet Lentoradalle, joten Lentorata toisi vaihdottomat yhteydet maakunnista lentoasemalle. Lentorata poistaisi pääradan pahimmat pullonkaulat ja mahdollistaisi liikennemäärän kasvattamisen edelleen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin pormestari Jan Vapaavuoren erityisavustaja Laura Åvall p. 050 361 7511
Tampereen pormestari Lauri Lylyn erityisavustaja Kaisa Läärä p. 040 806 3640
VR Group media desk p. 030 701 23
Finnair Oyj media desk p. 09 818 4020

Kuvat

Havainnekuva Lentoradasta.
Havainnekuva Lentoradasta.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki - Helsingfors stad
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

09 310 1691https://www.hel.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki - Helsingfors stad

Apulaispormestari Pakarinen: Hyvä hallitus, työvoimapulaan on ratkaisu!28.8.2018 10:02Tiedote

Työttömien määrä pieneni kesäkuussa 2018 Helsingissä 13 prosenttia vuodentakaisesta. Talous ja työllistämistoimet siis vetävät. Vieraskielisten työttömyysaste on kuitenkin Helsingissä kantasuomalaisiin verrattuna kaksinkertainen. Samaan aikaan noin kolmannes teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yrityksistä raportoi rekrytointivaikeuksistaan Elinkeinoelämän keskusliiton suhdannebarometrissa. Manpowerin toteuttaman osaajapulaselvityksen mukaan työnantajista jopa 45 prosentilla on vaikeuksia täyttää avoimia tehtäviä. ”Tähän yhtälöön tarvitaan ratkaisuja jo budjettiriihestä. Helsinkiläisten yritysten näkymien kirkastuminen on havaittavissaniin investoinneissa kuin rekrytoinneissakin. Työllistämisen vaikeudet varjostavat hyvää kehitystä, ja kasvu uhkaa tyssätä työvoimapulaan”, toteaa apulaispormestari Pia Pakarinen. Helsingin vieraskielisen väestön määrän ennustetaan kasvavan jopa Joensuun kaupungin asukasluvun verran vuoteen 2030 mennessä. Asukasmäärästä olisi silloin 23 prosenttia

Helsingin kaupungin uusi digitalisaatiojohtaja aloittaa työnsä 90 päivän matkalla Helsingin uumeniin17.8.2018 13:50Tiedote

Helsingin ensimmäinen digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama on aloittanut työnsä elokuun puolessa välissä. Digitalisaatiojohtaja johtaa kaupungin digitalisaatioon liittyvää uudistumista. Hänen tehtävänään on edistää digitalisaation hyödyntämistä kaupungin organisaatiossa, tuottaa kaupunkistrategian toteutumisen kannalta keskeisiä digitaalisia uudistuksia ja johtaa niihin liittyviä muutosprosesseja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme