Pörssisäätiö käynnistää uudenlaisen lähettiläsohjelman nuorten talousosaamisen parantamiseksi – mallia Ruotsista

Pörssisäätiö on käynnistänyt Suomessa pilottiprojektin nuorten talousosaamisen kehittämiseksi. Säätiö kouluttaa vapaaehtoisia lukiolaislähettiläitä, jotka kiertävät kouluissa puhumassa oman talouden hallinnasta, säästämisestä ja sijoittamisesta. Mallia on otettu Ruotsista, jossa vastaavanlainen ohjelma tavoittaa lähes 30 000 nuorta vuosittain.
Ensimmäiset Pörssilähettiläsohjelmaan valitut nuoret suunnittelevat yhdessä kouluvierailujen materiaaleja. Kuvassa ovat Pörssilähettiläät Lotta Laurila (vas.), Tuomas Raittila, Miko Kelometsä-Davis, Fanny Lautanala, Aaro Hanttu ja Anton Piippo. Kuvaaja: Tuomas Pietinen.

– Suomen Pörssilähettiläsohjelmassa ainutlaatuista on, että tietoa jaetaan vertaisryhmässä lähes saman ikäisiltä nuorilta toisille. Siten vaikeatkin aiheet pystytään kytkemään nuorten arkeen. Kun talousasioista puhutaan mahdollisimman ymmärrettävästi ja opetus suunnataan kaikille koululaisille, voidaan tehokkaasti vähentää taloudellista eriarvoisuutta, Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri kommentoi.

Pörssilähettiläät ovat suunnitelleet kouluvierailujen opetusmateriaalin yhdessä säätiön asiantuntijoiden kanssa. Nyt käynnissä on ohjelman kokeilujakso, jossa ensimmäinen 12 hengen lähettiläsjoukko kiertää pareittain pääkaupunkiseudun yläkouluissa puhumassa. Jatkossa toimintaa on tarkoitus laajentaa myös muualle Suomeen. Lähettiläiden vierailut on suunnattu etenkin yläkouluille, sillä peruskoulussa on mahdollista tavoittaa koko ikäluokka.

Pörssilähettiläät oikovat harhakäsityksiä säästämisestä ja sijoittamisesta

Lukion toisella luokalla opiskelevan Pörssilähettilään Fanny Lautanalan mukaan nuorilla on usein harhaluuloja säästämisestä.

– Haluan olla mukana uudistamassa sijoittamisesta luotua kuvaa. Moni kuvittelee, että sijoittaminen on mahdollista ainoastaan, jos käytössä on todella suuria summia. Jo esimerkiksi kymppi kuussa riittää. Mitä nuorempana aloittaa, sitä tehokkaampaa sijoittaminen on. Siksi ei kannata liikaa odottaa aloittamisen kanssa sitä, että tulevaisuudessa on enemmän rahaa sijoitettavaksi, Lautanala toteaa.

– Talouteen liittyvistä riskeistä kuten ylivelkaantumisesta puhutaan paljon. Se on hyvä asia, jotta ongelmia saadaan ehkäistyä. Samaan aikaan suomalaiset tarvitsevat nykyistä enemmän tietoa järkevän rahankäytön positiivisista mahdollisuuksista, Lounasmeri sanoo.

Talousopetusta on viime vuosina lisätty kouluissa. Viimeisten kahden lukuvuoden ajan taloustietoa on opetettu osana yhteiskuntaoppia jo neljänneltä luokalta asti.Tänä keväänä suomalaiskoululaiset osallistuvat ensimmäistä kertaa talouslukutaitoa mittaavaan PISA-kokeeseen. Pörssisäätiön tavoitteena on edistää suomalaisten talousosaamista. Säätiö opettaa talousasioita sadoille opettajille ja koululaisille vuosittain. Pörssilähettiläsohjelman myötä säätiö tavoittaa jatkossa yhä useamman nuoren.

Pörssilähettiläät ovat talousasioista kiinnostuneita vapaaehtoisia lukiolaisia. Kouluvierailujen lisäksi Pörssisäätiö järjestää lähettiläille ohjelmaa kuten erilaisia yrityskäyntejä ja vierailijaluentoja. Säätiö hakee tällä hetkellä lisää Pörssilähettiläitä ohjelmaan. Seuraava koulutus alkaa ensi syksynä.

Sari Lounasmeri
sari.lounasmeri@porssisaatio.fi

Kiia Etelävuori
Viestintäasiantuntija

Pörssisäätiö on puolueeton ja voittoa tavoittelematon organisaatio, jonka tehtävänä on arvopaperisäästämisen ja arvopaperimarkkinoiden edistäminen. Pörssisäätiö omistaa Pörssitalon ja rahoittaa toimintansa sen vuokratuloilla. www.porssisaatio.fi

Cargotecin sijoittajasivut palkittiin vuoden 2021 parhaina27.5.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Pörssisäätiö ja Sijoitusanalyytikot ry palkitsivat Cargotecin sijoittajasivuston vuoden 2021 parhaana. Cargotecin sijoittajasivusto tuo monipuolisesti ja helppokäyttöisesti tarjolle sijoittajan perustiedot. Yhtiö pärjäsi vahvasti tarkastelun eri osa-alueilla ja sai kiitosta myös aktiivisesta sijoittajaviestintätyöstään. Keskisuurten yhtiöiden sarjan paras oli Tokmanni, pienten yhtiöiden sarjassa Exel Composites ja First North -yhtiöistä parhaana palkittiin Fodelia. Lisäksi erityismaininnan innovatiivisista yhtiökokousjärjestelystä sai Martela.