Pörssisäätiö odottaa kehysriihestä päätöksiä osakesäästötiliin

Pörssisäätiö esittää, että poliittinen tahtotila osakesäästötilistä ilmaistaisiin kehysriihessä. Silloin osakesäästötilin lakien valmistelu voidaan aloittaa heti, kun sitä selvittävä työryhmä saa työnsä valmiiksi huhtikuun lopussa.

”Hallituksella on mahdollisuus toteuttaa vielä tällä hallituskaudella uudistus, joka toisi suomalaisille taloudellista turvaa ja hyvinvointia. Osakesäästötiliä kannattaa ehdottomasti edistää ripeästi. Se on saanut taakseen vahvaa kannatusta, sillä tili tekisi osakkeisiin sijoittamisen nykyistä vaivattomammaksi ja tasavertaiseksi muiden sijoitusmuotojen, kuten rahastosäästämisen kanssa. Muissa Pohjoismaissa osakesäästötili on jo käytössä ja se on otettu ilolla vastaan”, kommentoi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri.

Lounasmeren mukaan kehysriihessä on nyt mahdollisuus ohjata omistuksia läpinäkyvämpiin sijoitusmuotoihin tekemällä verotuksesta neutraalia. Osakesäästötili tekisi sijoittajien verotuksesta nykyistä tasapuolisempaa. Tällä hetkellä verotus osuu ankarimmin osakesäästäjiin.

Suomalaisilla on noin 87 miljardia euroa säilössä lähes nollakorkoisilla pankkitileillä. Niillä rahat menettävät arvoaan inflaation myötä. Jotta kotitaloudet saadaan säästämään tuottavampiin kohteisiin kuten osakkeisiin, tarvitaan kannusteita pitkäjänteiseen sijoittamiseen. Pohjoismainen vertailu osoittaa, että osakesäästötilit kannustavat kansalaisia säästämään ja sijoittamaan. Ruotsissa yli 2 miljoonaa ihmistä on avannut sijoitustilin sen jälkeen, kun ne otettiin käyttöön vuonna 2012.

Osakesäästötili olisi kaikille suomalaisille säästäjille tarkoitettu työkalu, johon voisi säästää pörssiosakkeita ja mahdollisesti joitakin muita arvopapereita. Tilin sisällä voisi tehdä sijoituksia verovapaasti. Veroa maksettaisiin siinä vaiheessa, kun kertyneitä varoja nostetaan tililtä. Tällöin verotus olisi samanlainen sijoitusrahastojen verokohtelun kanssa. Osakesäästötili ei kevennä verotusta vaan lykkää veronmaksua. Muutos koskisi laajaa joukkoa suomalaisia. Jo nykyään yli 800 000 yksityishenkilöä omistaa pörssiosakkeita.

Toimitusjohtaja Sari Lounasmeri
Pörssisäätiö: 050 372 5925
sari.lounasmeri@porssisaatio.fi

Viestintäasiantuntija Kiia Etelävuori
Pörssisäätiö: 050 557 6488.

Cargotecin sijoittajasivut palkittiin vuoden 2021 parhaina27.5.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Pörssisäätiö ja Sijoitusanalyytikot ry palkitsivat Cargotecin sijoittajasivuston vuoden 2021 parhaana. Cargotecin sijoittajasivusto tuo monipuolisesti ja helppokäyttöisesti tarjolle sijoittajan perustiedot. Yhtiö pärjäsi vahvasti tarkastelun eri osa-alueilla ja sai kiitosta myös aktiivisesta sijoittajaviestintätyöstään. Keskisuurten yhtiöiden sarjan paras oli Tokmanni, pienten yhtiöiden sarjassa Exel Composites ja First North -yhtiöistä parhaana palkittiin Fodelia. Lisäksi erityismaininnan innovatiivisista yhtiökokousjärjestelystä sai Martela.