Pörssisäätiön hallituksen puheenjohtajaksi Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen

Uutena hallituksen jäsenenä aloittaa Fifth Corner Inc. -terveysteknologiayrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Nelli Såger. Pörssisäätiön toimitusjohtajana jatkaa Sari Lounasmeri.

Pörssisäätiön hallituksen puheenjohtajan ja pitkäaikaisen jäsenen, Suomen Asiakastiedon toimitusjohtaja Jukka Ruuskan viimeinen kolmivuotiskausi hallituksessa päättyi tänään maaliskuun 15. päivä. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen. Uutena hallituksen jäsenenä aloittaa start-up-yrittäjä Nelli Såger. Hän on perustamansa Fifth Corner Inc. -yrityksen toimitusjohtaja.

”Taloustaitojen merkitys korostuu jatkuvasti enemmän. Pörssisäätiö on etulinjassa edistämässä suomalaisten talousosaamista ja sitä, että koulujen talousopetus saataisiin nykyistä laajemmin jokaisen nuoren ulottuville. On hienoa olla viemässä tätä tavoitetta eteenpäin ja edistää koko suomalaista arvopaperimarkkinaa ”, viime vuonna hallituksen jäsenenä ja nyt puheenjohtajana aloittanut Pölönen kommentoi.

”Olen erittäin innoissani mahdollisuudesta lähteä mukaan Pörssisäätiön hallitukseen. Tarvitaan toimivat pääomamarkkinat ja rahoittajia kasvulle, jotta yhteiskunta voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla. Kotitalouksilla on olennainen rooli yritysten rahoittajina. Heidän mahdollisuuksiaan säästää ja sijoittaa on tärkeää tukea ja tässä Pörssisäätiö on merkittävä toimija. Lisäksi kotimaisille yrityksille tulee taata esteettömät kasvumahdollisuudet niiden kehityskaaren eri vaiheissa”, Såger sanoo.

Hallituksessa laajasti osaamista arvopaperimarkkinoista

Pörssisäätiö on puolueeton ja riippumaton organisaatio, joka edistää arvopaperisäästämistä ja kehittää arvopaperimarkkinoita. Säätiön sääntöjen mukaan hallituksen jäsenistöllä tulee olla arvopaperimarkkinoihin liittyvää osaamista. Nykyiset jäsenet edustavatkin osaamista laajasti kentän eri osa-alueilta.

Pörssisäätiön hallituksen jäseniä ovat Pölösen ja Sågerin lisäksi professori Vesa Puttonen (varapuheenjohtaja), Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola, Danske Bankin vähittäispankin johtaja Riikka Laine-Tolonen, Högfors-Tradingin toimitusjohtaja Heikki Lehtonen ja Ellun Kanojen toimitusjohtaja Taru Tujunen.

Pörssisäätiön toimitusjohtajana jatkaa Sari Lounasmeri, joka on toiminut tehtävässään vuodesta 2010. Hän on lisäksi Suomen Hypoteekkiyhdistyksen ja Suomen AsuntoHypoPankki Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Arvopaperimarkkinayhdistyksen ostotarjouslautakunnan jäsen ja eurooppalaisen arvopaperimarkkinavalvoja ESMAn Stakeholder Groupin jäsen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

viestintäasiantuntija Kiia Etelävuori, Pörssisäätiö

Pörssisäätiö käynnistää uudenlaisen lähettiläsohjelman nuorten talousosaamisen parantamiseksi – mallia Ruotsista23.4.2018 09:12:00 EESTTiedote

Pörssisäätiö on käynnistänyt Suomessa pilottiprojektin nuorten talousosaamisen kehittämiseksi. Säätiö kouluttaa vapaaehtoisia lukiolaislähettiläitä, jotka kiertävät kouluissa puhumassa oman talouden hallinnasta, säästämisestä ja sijoittamisesta. Mallia on otettu Ruotsista, jossa vastaavanlainen ohjelma tavoittaa lähes 30 000 nuorta vuosittain.