Demola Global

Portugali ottaa käyttöön suomalaisen Demola Globalin yhteiskehittämisen metodologian

Portugalin ammattikorkeakoulut ja suomalainen Demola Global ovat käynnistäneet ohjelman, joka lisää Portugalin innovaatio- ja uudistumiskykyä. Ohjelmaa tukee Portugalin valtio.

Demola Portugal on ensimmäinen kansallisen tason implementointi palkitusta Demola-metodologiasta, jossa yhdistyvät yhteiskehittämisen, tulevaisuusajattelun ja eksploratiivisen tutkimuksen periaatteet. Ohjelman käyttöönotto on seuraava askel kohti elinvoimaisempaa Portugalia. Demola Portugal -ohjelman ensimmäisessä vaiheessa, vuosina 2021–2023, tuodaan yhteen 900 portugalilaista ammattikorkeakouluopettajaa ja 600 yritystä. Kansainvälisissä ja monialaisissa tiimeissä yritykset ja opiskelijat luovat tulevaisuuskuvia, -konsepteja sekä uusien innovaatioiden siemeniä.

Portugalin tiede-, teknologia- ja korkeakoulutusministeri Manuel Heitor pitää ohjelmaa merkittävänä panoksena uusien ja osallistavampien oppimisympäristöjen edistämisessä:
– Ohjelman myötä syntyvät uudet oppimisympäristöt tavoittavat myös epäedullisessa asemassa olevat ja ei-perinteiset oppijat ja vahvistavat Euroopan korkeakoulujärjestelmien sosiaalista ulottuvuutta. Portugalin ja Suomen välinen yhteistyö on erittäin tärkeää myös eurooppalaisen korkeakoulutuksen monimuotoisuuden säilyttämisen kannalta, sekä yhteisen eurooppalaisen vision ja arvojen edistämisessä kohti eurooppalaisen identiteetin vahvistamista nuorten ja kansalaisten keskuudessa. Se edellyttää alueellisten, kansallisten ja eurooppalaisten välineiden ja politiikkojen välisten synergioiden edistämistä. Tavoitteena on taata tarvittavat taidot ja osaaminen oppijoiden keskuudessa, jotka edistävät eri eurooppalaisia ja globaaleja kulttuureja eri kielillä sekä rajojen, alojen ja akateemisten alojen yli.

Ministeri Heitor painottaa myös, että ohjelma auttaa rakentamaan opiskelijakeskeisiä lähestymistapoja sekä vastaamaan Euroopan yhteiskunnallisiin haasteisiin ja osaamistarpeisiin työskentelemällä kumppanuudessa. Monialaisissa ja monikansallisissa tiimeissä yhdistyy opiskelijoiden, tutkijoiden, yritysten ja erilaisten alueellisten toimijoiden osaaminen. Yhteistyössä ympäröivien innovaatioekosysteemien kanssa korkeakoulujen on kyettävä valmistelemaan opiskelijoita, tutkinnon suorittaneita ja varhaisen uran tutkijoita hyödyntämään tarjolla olevia mahdollisuuksia.

Ohjelman päätavoitteena on luoda kulttuuri ja toimintatavat, jotka mahdollistavat ammattikorkeakoulujen välisen vuorovaikutuksen sekä tehokkaan tiedonvaihdon elinkeinoelämän ja korkeakoulujen välille. Korkeakoulujen näkökulmasta yhteistyö ulkoisten organisaatioiden kanssa luo uusia ideoita, korostaa tutkimustarpeita ja luo mahdollisuuksia uuden tutkimuksen aloittamiseen. Ohjelma parantaa opetuskäytäntöjä, tuo asiaankuuluvaa sisältöä opetukseen ja luo perustan opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja työllistettävyyden kehittämiselle.

– On ollut hienoa seurata Demola-ohjelman kehittymistä Portugalissa. Ohjelman erinomainen vastaanotto osoittaa sen vastaavan tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeisiin, sanoo kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari. – Ohjelma tuo suomalaisia ja portugalilaisia entistä lähemmäs toisiaan ja vahvistaa Suomen roolia kansainvälisen koulutusviennin kärjessä. Siinä kiteytyvät kummankin maan elpymissuunnitelmien tavoitteet; digitaalinen ja vihreä siirtymä tarvitsee niin osaajia kuin innovatiivisia ratkaisuja.

– Yhteiskehittämisprosessiin luottaminen on ollut fantastista. On odotettavissa, että tällä ohjelmalla on merkittävä vaikutus Portugalin ammattikorkeakoulujen strategiseen yhteistyöhön alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Käsillä on kokonaisvaltainen ajattelutavan muutos, kommentoi Pedro Dominguinhos, Portugalin ammattikorkeakoulujen liiton puheenjohtaja.

Vahvat yhteydet ja tiedonvaihto korkeakouluinstituuttien ja elinkeinoelämän välillä korostavat korkeakoulujen tärkeää roolia alueellisen taloudellisen kehityksen, resilienssin ja houkuttelevuuden osalta.

– Yhteiskehittämismenetelmä sitouttaa korkeakoulujen opiskelijoita elinkeinoelämän rinnalla rakentamaan tulevaisuutta, uudistamaan ympäröivää yhteiskuntaa ja luomaan innovaatioita, jotka vastaavat seuraavan sukupolven arvoja, sanoo Demola Globalin toimitusjohtaja Ville Kairamo.

Lisätietoja:
Ville Kairamo
Demola Global Oy
ville@demola.net

Demola Global
Åkerlundinkatu 8
33100 TAMPERE

Demola on kansainvälisesti tunnettu metodi, joka edustaa tulevaisuuden innovaatiotyötä ja industry-academia -vuorovaikutuksen uutta aaltoa. Menetelmä pohjautuu open innovation -toimintamalliin, kansainväliseen ja paikkariippumattomaan toimintatapaan sekä eksploratiiviseen tulevaisuustyöhön. Tämä avoin ja globaalisti kytkeytynyt toimintamalli pakottaa toimijat ulos siiloistaan ja mahdollistaa konkreettisen yhteiskehittämisen niin alueiden kuin eri maidenkin välillä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Demola Global

One for Humanity – a Democratic Network for Generation Z’s Voice27.4.2021 11:46:24 EEST | Press release

Demola Global has launched One for Humanity program in partnership with the Ministry for Foreign Affairs of Finland. This global program offers a platform for the voice of the new generation. Climate crisis, polarization of the societies and economic inequality, along with many more global challenges, demand intergenerational collaboration. The voice of the generation Z cannot be ignored in decision-making, nor should the ability to look into the future be dependent on location or educational background. One for Humanity invites the most motivated and curious students around the world to join the network of global change.

One for Humanity – Demokraattinen verkosto tuo nuorten äänen kuuluviin27.4.2021 11:46:23 EEST | Tiedote

Demola Global on julkaissut yhdessä Suomen ulkoministeriön kanssa globaalin One for Humanity -ohjelman, jonka ensisijaisena tavoitteena on saada uuden sukupolven ääni kuuluviin. Ilmastokriisi, yhteiskuntien polarisaatio, taloudellisen ja henkisen pääoman epätasainen jakautuminen sekä monet muut globaalit haasteet vaativat ylisukupolvista yhteistyötä ja konkreettisia toimia. Nuorten ääntä ei voida sivuuttaa päätöksenteossa, eikä kyvyn katsoa tulevaisuuteen pitäisi olla riippuvainen sijainnista tai koulutustaustasta. Ohjelma pyrkii tavoittamaan opiskelijoiden näkemyksiä ympäri maailman. Erityisesti kehittyvien maiden kytkeminen keskustelun keskiöön on tärkeää.