Porvoon sairaalassa annetaan yksilöllistä kuntoutusta aivoverenkiertohäiriöpotilaille

Porvoon sairaalaan avattiin kesäkuussa uusi aivoverenkiertohäiriöpotilaiden kuntoutukseen keskittyvä AVH-yksikkö. Neljäpaikkainen yksikkö toimii sisätautien ja keuhkosairauksien vuodeosaston yhteydessä. Yksikön avajaisia vietetään lokakuussa.

AVH-yksikössä työskentelee moniammatillinen työryhmä, jossa on neurologi, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, neuropsykologi, puheterapeutti ja sosiaalityöntekijä. Tiimiin kuuluvat heidän lisäkseen myös kotiutushoitaja, osastonsihteeri ja laitoshuoltaja.

Palvelulupauksen mukaisesti kuntoutuja saa toimintakykyä edistävää toimintaa 6 tuntia päivässä. Toiminta pitää sisällään erityistyöntekijöiden kuntoutuksen ohella hoitotyön kuntouttavat toimet.

Toimintakykyä edistävässä toiminnassa ja kuntoutuksessa hyödynnetään laaja-alaisesti erilaisia menetelmiä, kuten virtuaalitodellisuutta. Porvoon sairaalan AVH-yksikkö pilotoi osaltaan PeiliVisionin VR-lasien käyttöä AVH-kuntoutuksessa. VR-lasien avulla kuntoutujan kanssa voidaan harjoitella esimerkiksi esineiden nimeämistä virtuaalisesti keittiössä tai harjoituttaa hahmottamista liikkumalla kadulla kaupungissa.

Fysioterapiayksiköön hankittiin Lite Gait–laite, jonka avulla voidaan tehdä painokevennettyä kävelyharjoittelua, jos halvaantuneen alaraajan voimat eivät riitä tavalliseen kävelyharjoitteluun.

AVH-yksikkö tekee yhteistyötä myös potilasjärjestöjen kanssa. Tästä esimerkkinä toimii Aivoliiton paikallisen afasiakerhon vetämä vertaistukitoiminta AVH-yksikössä kerran kuukaudessa.

På Borgå sjukhus ges individuell rehabilitering för patienter med stroke

På Borgå sjukhus öppnades i juni en ny enhet som koncentrerar sig på rehabilitering av patienter med störningar i hjärnans blodcirkulation (stroke). Enheten, som har fyra platser, finns i samband med bäddavdelningen för inremedicin och lungsjukdomar.

På strokeenheten arbetar en mångprofessionell arbetsgrupp, där det finns neurolog, fysioterapeut, ergoterapeut, neuropsykolog, talterapeut och socialarbetare. Till teamet hör dessutom också hemförlovningsskötare, avdelningssekreterare och lokalvårdare.

I enlighet med servicelöftet får den som ska rehabiliteras 6 timmar aktivitet som befrämjar funktionsförmågan per dag. Aktiviteten innefattar både specialarbetarnas och vårdpersonalens rehabiliterande åtgärder.

I aktiviteterna och rehabiliteringen som befrämjar funktionsförmågan drar man på ett omfattande sätt nytta av olika metoder, såsom virtuell verklighet. Borgå sjukhus strokeenhet deltar i ett pilotprojekt där man använder PeiliVisions VR-glas vid strokerehabilitering. Med hjälp av VR-glasen kan man med den som rehabiliteras träna t.ex. namngivning av föremål virtuellt i ett kök eller träna hur man förnimmer saker och ting genom att röra sig på gatan i en stad.

Till fysioterapienheten anskaffades en Lite Gait –apparat, med vars hjälp man kan träna gång men med lättare vikt, ifall en förlamad nedre extremitets styrka inte räcker till vanlig gångträning.

Strokeenheten samarbetar också med patientorganisationerna. Som exempel på det ordnar den lokala afasiklubben inom Hjärnförbundet kamratstödsverksamhet en gång i månaden på strokeenheten.

ylilääkäri, överläkare Ville Pursiainen, puh., tel. 050 427 1592

Porvoon sairaala on kilpailukykyinen lähisairaala, jossa on ympärivuorokautinen yhteispäivystys. Porvoon sairaalan tavoitteena on keskittyä ensisijaisesti Itä-Uudenmaan väestön näkökulmasta kysyntään, jossa lähisairaalan palvelu on tärkeää. Sen lisäksi palveluja tarjotaan myös muille asiakkaille osana HUS:in sairaalaverkkoa.

Borgå sjukhus är ett konkurrenskraftigt närsjukhus, där det finns samjour dygnet runt. Borgå sjukhus målsättning är att främst koncentrera sig på efterfrågan ur Östra Nylands befolknings synpunkt, där närsjukhusets service är viktig. Dessutom erbjuds service också åt övriga kunder som en del av HNS:s sjukhusnät.

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a