Positiivinen vire alkuviikon rengasratsioissa: Kesärenkaiden syyskunto nousee kohisten

Kesärenkaiden syyskunto on edelleen kohenemassa. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 2 100 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli vain 6,6 prosenttia eli 2,6 %-yksikköä vähemmän kuin viime syksynä samoilla paikkakunnilla. Kampanjaviikolla tarkastetaan kaikkiaan yli 2 500 henkilö- ja pakettiauton renkaat.
Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja etenee tiedotuspainotteisesti. Kampanjaviikon avausratsia järjestettiin Helsingissä 9.9.2019 näytösluonteisesti Nordenskiöldinkadulla Auroranportin kohdalla. (Kuva: Valentina Ahlavuo)

Ennakkotiedot on kerätty Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä 9.–11.9.2019 järjestetyistä rengasratsioista. Tuloksia verrataan samoilla paikkakunnilla syksyllä 2018 kerättyyn 1 889 auton otokseen. Kaikkiaan viime syksynä tarkastettiin koko maassa lähes 6 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat. Ks. liitetaulukko.

Napapiirin sankareilla huimaa kehitystä

Kesärenkaiden kuntokehityksessä otettiin Jyväskylässä hieman takapakkia, mutta muilla vertailupaikkakunnilla huonorenkaisten autojen osuudet ovat selvästi vähentyneet viime syksystä. Paikkakuntakohtaiset otosmäärät ovat riittävän suuria kuvaamaan kehitystä varsin luotettavasti pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta.

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta on ilahtunut myönteisen kehitystrendin jatkumisesta. ”Pitkäjänteinen kampanjointi näyttäisi tuottavan tulosta. Viime vuosituhannen puolella seurantaa aloittaessamme huonokuntoisia renkaita oli joka neljännellä autoilijalla. Rovaniemellä osuus oli tuolloin peräti 46 prosenttia.”

Turvasuositus vähintään neljä milliä

Huonokuntoiseksi luokitellaan rengas, jonka urasyvyys on 2 mm tai vähemmän. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä järjestämät rengasratsiat jatkuvat tällä viikolla vielä Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Koko kampanjaviikon tulokset myös rengastyypin ja rengaspaineiden osalta julkaistaan syyskuun loppupuolella.

Liitetaulukko: ennakkotiedot alkuviikon rengasratsioista

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto ry, puh. 0400 698 216

Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden kuntoa on tutkittu Suomessa säännöllisesti syksystä 1997 lähtien. Urasyvyyksien ohella seurannassa ovat rengastyyppi ja rengaspaineet. (Kuva: Jarmo Nuora)
Liitetaulukko: Ennakkotiedot rengasratsioista 9.9. - 11.9.2019

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.