Diakonissalaitoksen Hoiva OyDiakonissalaitoksen Hoiva Oy

Posti ja Diakonissalaitoksen Hoiva laajentavat hoiva- ja kotipalveluja yhdessä

Tiedote 7.4.2015. Kaksi perinteistä oman alansa toimijaa laittaa osaamisen yhteen uudella tavalla. Postin järjestämien ateriakuljetusten oheen liitetään muita arkisen kodinhoidon palveluja. Erilaisia hoivapalveluja tarjoava Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva ja Posti käynnistävät uuden palvelun Espoossa huhtikuussa.

Kaikki apua tarvitsevat ikäihmiset eivät kaipaa raskasta tukea kotonaan, mutta lampun vaihdossa tai pyykkien ripustamisessa apukädet olisivat todella toivottavat. Tähän tarpeeseen syntyy uudenlainen kotipalvelu, jonka Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva ja Posti käynnistävät Espoossa. Palvelussa sama ihminen, joka tuo kotiin ruuan, hoitaa myös sen lämmittämisen, esillepanon ja esimerkiksi jääkaapin siivouksen ja roskien viemisen.

Toiminnassa korostuu Diakonissalaitoksen pitkä perinne ihmisen arvokkaasta kohtaamisesta. Postin ammattilaiset valmennetaan kohtaamaan asiakkaat ja toimimaan Helsingin Diakonissalaitoksen Hoivan arvojen mukaisesti.

- Tarjoamme asiakkaalle nykyisten kotihoidon palvelujen lisäksi lyhytkestoista, säännöllistä arjen apua ja huolenpitoa, jossa ei tarvita sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Tässä saa olla ihan tavallinen ihminen ihmiselle, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoivan palvelupäällikkö Katri Auranne kertoo.

Posti puolestaan kokeilee yhteistyökumppaneidensa kanssa uudenlaisia palvelumalleja. Uusien ja luontaisten palvelumuotojen tarkastelu on tärkeää, kun perinteisten postipalvelujen kysyntä vähenee voimakkaasti viestinnän sähköistyessä.

- Postille on tuttua asiakkaiden luottamuksellinen kohtaaminen postin ja tavaroiden kuljettamisen yhteydessä. Postin tarjoamilla kotipalveluilla täydennetään julkisten ja yksityisten hoivayritysten palveluja. Nämä Postin kotipalvelut helpottavat esimerkiksi iäkkäiden ihmisten arkea, sanoo puolestaan Pekka Kuronen, tuotteesta vastaava päällikkö Postista.

Ensin Espoossa

Palvelun kokeiluvaihe käynnistyy huhtikuussa Espoon Leppävaaran ja Lintuvaaran kaupunginosissa.

Käytännössä Hoivan hoiva-alan ammattilainen tekee maksuttoman palveluohjauskäynnin, toisin sanoen arvioi kunkin asiakkaan tuen tarpeen. Jos kevyt ja arkinen kotiapu todetaan sopivaksi, käy tähän tehtävään valmennettu Postin ammattilainen toimeen. Posti siis toimii palvelussa Diakonissalaitoksen Hoivan alihankkijana. Jos sen sijaan todetaan, että ikäihminen tarvitsee sairaanhoitoa tai vaikkapa lääkitykseen liittyvää apua, niin kotikäynneistä huolehtii Helsingin Diakonissalaitoksen hoiva-alan ammattilainen.

Kyseessä on pilotti, joka toteutetaan puolen vuoden ajan. Sen jälkeen arvioidaan onnistumisia ja kehittämisiä sekä päätetään jatkotoimista.

- Uskomme että tällaiselle palvelulle tulee olemaan paljon kysyntää. Vartin tai puolen tunnin arkiapu ja huolenpito ovat juuri sellaista, jota moni ikääntynyt ihminen kotonaan kaipaa, Auranne sanoo.

Lisätietoja palvelusta antavat:

Tiina Koivuniemi, asiakaspalvelupäällikkö, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, p. 050 502 7677. tiina.koivuniemi@hoiva.fi

Pekka Kuronen, Business Manager, Posti Oyj

Posti MediaDesk: puh. 020 452 3366 (arkisin klo 9.00-16.30)

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy on yleishyödyllisen Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön kokonaan omistama yritys. Hoiva edistää ihmisarvoista ja turvallista vanhuutta. Se palvelee ikääntyneitä apua tarvitsevia kodeissa ja hoivakodeissa ketään ei jätetä yksin -palveluasenteen mukaisesti. Yritys työllistää noin 150 ihmistä ja sen liikevaihto on noin 12 miljoonaa euroa. www.hoiva.fi

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 11 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. www.posti.fi

Diakonissalaitoksen Hoiva Oy on ikääntyneiden ja erityisryhmien asiantuntija. Olemme Diakonissalaitoksen omistama yhteiskunnallinen yritys, joka kehittää toimintaansa yhdessä asiakkaiden kanssa. Diakonissalaitoksen pitkä, yli 150-vuotinen historia ja vahva arvopohja luovat perustan toiminnallemme asumis-, päihde- ja hoivapalvelujen vastuullisena tuottajana. Tavoitteemme on luoda jokaiselle ihmisarvoinen elämä.