HUS

Potilaat ovat tyytyväisiä hoitoonsa HUSissa

Jaa

Koronapandemiasta ja kiireisestä kesästä huolimatta HUSin potilaiden asiakastyytyväisyys on kasvanut. Potilaat ovat antaneet palautetta hoidostaan tänä vuonna jo lähes 250 000 kertaa.

Potilaiden ja asiakkaiden antamat arviot hoidostaan HUSissa ovat olleet hyviä.

”Kesä ja korona-aika on ollut kiireistä aikaa sairaaloissamme, mutta se ei näy potilaiden kokemuksissa, vaan potilaat ovat erittäin tyytyväisiä hoitoomme”, sanoo HUSin hallintoylihoitaja Marja Renholm.

HUSin potilaat ja asiakkaat ovat antaneet tänä vuonna elokuun loppuun mennessä yhteensä 243 631 asiakaspalautetta.

HUS mittaa asiakaskokemusta kansainvälisellä NPS-suositteluindeksillä, jonka lukema voi olla mikä tahansa -100:n ja +100:n välillä. NPS-lukua mitataan kysymyksellä ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit sairaalaamme tai yksikköämme ystävillesi tai perheellesi, jos he tarvitsisivat samankaltaista hoitoa tai tutkimusta?”

Eri vastaanotoilla käyneiden potilaiden NPS-suositteluindeksi oli elokuussa 75,4. HUSin vastaanotoilla tavoiteluku on yli 70 ja se on ylittynyt koko kuluvan vuoden ajan.

Päivystyksissä ja psykiatriassa vastaava tavoite on yli 50.

Palautteet kehittävät toimintaa

HUSin tavoitteena on jatkuvasti parantaa potilaan hoitoa ja panostaa hoidon korkeaan laatuun. Toimintaa uudistetaan asiakaspalautteen pohjalta.

”Tänä vuonna olemme muun muassa lisänneet odotustiloihin infonäyttöjä, joilla viestintää on voitu parantaa. Puhelinpalvelujen laajentaminen ja sähköisen ajanvarauksen lisääminen ovat myös olleet potilaidemme toiveena”, kehittämispäällikkö Katriina Mikkonen kertoo.

Erityistä huomiota on kiinnitetty myös kaksikielisen palvelun parantamiseen ja potilasohjeiden ja muun ohjeistuksen selkeyttämiseen.

HUS kerää palautetta tekstiviestein, nettikyselyllä ja paperilomakkein. Kuukausittain päivittyviä tietoja NPS-suositteluindeksistä voi seurata HUSin verkkosivuilla osoitteessa www.hus.fi/palaute.

Lisätietoja medialle:

HUSin mediapalvelun yhteystiedot

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja medialle:

Hallintoylihoitaja Marja Renholm, marja.renholm@hus.fi

Kehittämispäällikkö Katriina Mikkonen, katriina.k.mikkonen@hus.fi

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme