Potilasturvallisuus ja kiireellinen hoito vaarantumassa

Neuvottelut välttämätöntä suojelutyötä tekevien hoitajien määrästä ovat jatkuneet sunnuntain ajan vaikeina. Työntekijäjärjestöjen ja HUSin näkemykset suojelutyön lääketieteellisistä perusteista ja tarvittavasta henkilökunnan määrästä eroavat huomattavasti.

HUS varautuu siihen, että perjantaina 1.4. alkaneen kaksiviikkoisen hoitajalakon vaikutus alkaa näkyä potilaiden kannalta ikävällä tavalla monissa toiminnoissa.

”Viikonlopun yli on selvitty välttävästi. Sunnuntain neuvottelut ovat vielä kesken, mutta näyttää siltä, että viikko alkaa erittäin vaikeana”, sanoo hallinnollinen ylilääkäri Veli-Matti Ulander. ”Haastavin tilanne tulee olemaan leikkaustoiminnassa, erityisesti sydän- ja syöpäleikkausten osalta.”

”Neuvotteluissa työntekijäjärjestöjen HUSille myöntämä suojelutyön määrä on potilaiden kannalta epäinhimillinen ja riittämätön”, kuvaa Ulander. ”Työntekijäjärjestöjen näkemys suojelutyöhön tarvittavan henkilökunnan määrästä eroaa HUSin lääketieteellisten asiantuntijoiden näkemyksestä. Lähtökohtamme on, että kriittinen, henkeä turvaava ja vammautumista ehkäisevä hoito pitää turvata.”

”Pyydetty ja toteutunut suojelutyö eivät ole aina kohdanneet toisiaan”, kertoo hallintoylihoitaja Marja Renholm. ”Meillä on ollut tilanteita, joissa kaikkiin työvuoroihin ei ole tullut henkilöstöä sitä määrää, joka työntekijäjärjestöjen kanssa on sovittu.”

Suojelutyöneuvotteluissa pyritään sopimaan henkilöstön määrä kolmeksi päiväksi eteenpäin.

Kiireettömän hoidon osalta HUSissa jatketaan ajanvarausten perumista ensi viikon osalta. Potilaat saavat tiedon tekstiviestillä tai puhelimitse. Lisätietoa HUSin palveluista lakon aikana löytyy osoitteesta www.hus.fi/lakko.