Potilasturvallisuus romahtamassa – valvontaviranomaisilla ei ole keinoja kriittisten tilanteiden turvaamiseen

Hoitoalan laajentuvasta lakosta johtuvat vaaratilanteet ovat romahduttamassa potilaiden hoidon turvallisuuden. Tämän hetken tiedon mukaan suojelutyöhön saatavan henkilöstön määrä on niin vähäinen, että se johtaa laajamittaiseen kiireellisen hoidon alasajoon. Tämä tarkoittaa, että potilaiden kuolemat ja vammautumiset ovat väistämättömiä.

”Valvira ei ole työmarkkinaosapuoli, mutta asiakas- ja potilasturvallisuutta valvovana viranomaisena pidämme ensisijaisen tärkeänä sitä, että lakko saataisiin loppumaan pikaisella ja kestävällä neuvottelutuloksella”, painottaa Valviran ylijohtaja Markus Henriksson.

Asiakas- ja potilasturvallisuus on varmistettava kaikissa tilanteissa, myös lakon aikana. Henkilökuntaa tarvitaan riittävästi, jotta kiireelliset ja välttämättömät sosiaali- ja terveyspalvelut toteutuvat.

”Ongelmana on, että hoidosta virkavastuussa olevat lääkärit eivät nyt saa lääketieteellisiin arvioihin perustuvaa määrää hoitohenkilöstöä, koska järjestöt päättävät suojelutyöhön saatavan henkilöstön määrästä. Hoidosta vastaavilla lääkäreillä ja viranomaisilla ei käytännössä ole enää keinoja potilaiden turvallisuuden varmistamiseen. Tilanne on kestämätön”, Henriksson toteaa.

”Koronapandemian aikana syntynyt hoitovelka kasvaa kiireettömässä hoidossa lakon myötä entisestään ja koskee nyt myös kiireellistä hoitoa.”

Hoitoalan lakko laajenee 20.4. alkaen.