Potkulautapalvelua kokeillaan Vuosaaressa ensi kesänä – asukkaat voivat vaikuttaa asemien sijoitteluun

Mistä ja mihin olisi mukavaa rullailla potkulaudalla? HSL ja Samocat Sharing oy:n tuovat ensi kesänä Vuosaareen yhteiskäyttöisiä potkulautoja. Nyt kaupunkilaisilta kysytään, missä niitä tarvittaisiin eniten.

Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Vuosaareen on tulossa kesäkaudeksi 2019 noin 30 potkulauta-asemaa, josta kaupunkilaiset voivat lunastaa laudan lyhytaikaisesti käyttöönsä.

HSL:n ja Samocat Sharingin toteuttamassa kokeilussa on tarkoitus testata sekä tavallisia että sähköpotkulautoja. Pilotissa käytettävät potkulaudat ovat taittuvia ja ne voi tarvittaessa ottaa myös joukkoliikennevälineen kyytiin.

Kaupunkilaiset pääsevät nyt vaikuttamaan potkulauta-asemien sijaintiin. HSL on juuri avannut nettikyselyn, jossa voi merkitä kartalle 1–30 paikkaa, joihin toivoisi potkulauta-asemien sijoittuvan tai joissa asema voisi olla tarpeellinen. Kyselyyn voi vastata 17.12.2018 asti.

Vastaa kyselyyn täällä

Ensi kesänä avattavan potkulautapalvelun käyttäjäksi rekisteröidytään sovelluksella, jota käytetään myös potkulaudan irrottamiseen potkulauta-asemalta. Käyttö veloitetaan asiakkaan maksukortilta.

Potkulautapalvelu valittiin lokakuussa HSL:n IdeaLab-kilpailun toiseksi voittajaksi. IdeaLab-kisassa etsittiin uudenlaisia ja HSL:n palveluita täydentäviä liikkumisratkaisuja. Toinen kisan voittajista on kutsuliikennepilotti.

Molempien palvelujen toimivuutta sekä kehitys- ja jatkomahdollisuuksia selvitetään ja arvioidaan pilottien aikana ja niiden jälkeen.

HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puhelin: 050 385 5043

Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Joukkoliikenteeseen kannattaa varata viikonloppuna riittävästi aikaa, sillä metron Helsingin osuutta korvataan busseilla 11.-13.1.9.1.2019 09:37Tiedote

HSL järjestää ensi viikonloppuna korvaavaa bussi- ja raitioliikennettä metron tilalle, sillä metrojunat eivät kulje perjantai-iltana 11.1. Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei liikennöi Lauttasaaresta itään. HSL kehottaa varaamaan matkustamiseen riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä, sillä korvaavat bussit saattavat tulla ruuhkatunteina täyteen. Autoilua Helsingin ydinkeskustassa kannattaa välttää.