Potkulautapalvelua kokeillaan Vuosaaressa ensi kesänä – asukkaat voivat vaikuttaa asemien sijoitteluun

Mistä ja mihin olisi mukavaa rullailla potkulaudalla? HSL ja Samocat Sharing oy:n tuovat ensi kesänä Vuosaareen yhteiskäyttöisiä potkulautoja. Nyt kaupunkilaisilta kysytään, missä niitä tarvittaisiin eniten.

Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Vuosaareen on tulossa kesäkaudeksi 2019 noin 30 potkulauta-asemaa, josta kaupunkilaiset voivat lunastaa laudan lyhytaikaisesti käyttöönsä.

HSL:n ja Samocat Sharingin toteuttamassa kokeilussa on tarkoitus testata sekä tavallisia että sähköpotkulautoja. Pilotissa käytettävät potkulaudat ovat taittuvia ja ne voi tarvittaessa ottaa myös joukkoliikennevälineen kyytiin.

Kaupunkilaiset pääsevät nyt vaikuttamaan potkulauta-asemien sijaintiin. HSL on juuri avannut nettikyselyn, jossa voi merkitä kartalle 1–30 paikkaa, joihin toivoisi potkulauta-asemien sijoittuvan tai joissa asema voisi olla tarpeellinen. Kyselyyn voi vastata 17.12.2018 asti.

Vastaa kyselyyn täällä

Ensi kesänä avattavan potkulautapalvelun käyttäjäksi rekisteröidytään sovelluksella, jota käytetään myös potkulaudan irrottamiseen potkulauta-asemalta. Käyttö veloitetaan asiakkaan maksukortilta.

Potkulautapalvelu valittiin lokakuussa HSL:n IdeaLab-kilpailun toiseksi voittajaksi. IdeaLab-kisassa etsittiin uudenlaisia ja HSL:n palveluita täydentäviä liikkumisratkaisuja. Toinen kisan voittajista on kutsuliikennepilotti.

Molempien palvelujen toimivuutta sekä kehitys- ja jatkomahdollisuuksia selvitetään ja arvioidaan pilottien aikana ja niiden jälkeen.

HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puhelin: 050 385 5043

Kuva: HSL / Lauri Eriksson

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat 12.8.2019 – tutustu uusiin reitteihin ”Lontoon metrokartan” avulla10.6.2019 09:51:48 EESTTiedote

Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa. Uusiin linjoihin on nyt mahdollista tutustua HSL:n uuden kartan avulla, joka esittelee kaikki linjaston linjat ja pysäkit. Linjastouudistuksesta on myös julkaistu tietopaketti HSL:n verkkosivuilla, ja elokuun alussa kaikkiin muutosalueen talouksiin jaetaan linjastouudistuksesta kertova infolehti.