Premico Asuntorahasto II Ky ylimerkittiin ja sulkeutui

Premico Asuntorahaston Helsingin Kuninkaantammessa sijaitseva kohde As Oy Helsingin Sinooperi. (Kuva: Premico Kodit)

Premico Asuntorahasto II Ky:n tavoitteena on rakennuttaa noin 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Kohteet on tarkoitus pääosin rakennuttaa ARA:n niin sanotuilla lyhyillä 10 vuoden korkotukilainoilla.

Samaa sijoitusstrategiaa noudattava, vuonna 2016 perustettu Premico Asuntorahasto I Ky on rakennuttanut omistukseensa 969 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. Tavoitteessaan rahasto on onnistunut erinomaisesti, sen omistamien asuntojen vuokrausaste oli 98,6 %, vuokralaisvaihtuvuus 19,1 %, ja vuokratasot ovat 2-5 €/kk/m2 alhaisempia verrattuna vastaaviin vapaarahoitteisiin kohteisiin (2019).

”Nollakorkojen ympäristö on vahvistanut entisestään vuokra-asuntojen asemaa vähäriskisenä sijoitusluokkana. Kaupungistumisen jatkuessa kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen kysyntä tulee kasvamaan entisestään. Premicon vuokra-asuntorahastojen strategia osuu tietyllä tavalla täydellisesti ”sweetspotiin”, eikä rahaston ylimerkintä tullut meille näin ollen yllätyksenä”, kertoo Premicon toimitusjohtaja Janne Vaula

Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puute koetaan merkittäväksi ongelmaksi, joka estää mm. työvoiman liikkumista ja hidastaa näin myös talouden kehittymistä. ”Rahaston sijoittajat ovat suomalaisia instituutiota, jotka hyväksyvät maltillisen tuottotavoitteen ja haluavat kantaa yhteiskuntavastuuta”, sanoo Vaula.

Premico on vuonna 1963 perustettu vuokra-asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö. Premico hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa 20 eri kaupungissa. Oman pääomarahastotoiminnan lisäksi Premico on Morgan Stanleyn (MSREI) paikallinen kumppani Suomessa, yhteisomistuksessa lähes 2000 vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksissa. Premicon palveluksessa on lähes 50 kiinteistöalan huippuammattilaista.

Morgan Stanleyn hallinnoima rahasto hankki omistukseensa 151 vuokra-asuntoa, sekä rakennusoikeuden noin 130 uudelle asunnolle, myyjänä oli Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma. Kohde sijaitsee Espoon Haukilahdessa.7.1.2021 14:27:31 EET | Tiedote

Premico perustaa Suomen ensimmäisen hiilineutraalin vuokra-asuntorahaston25.9.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

Premico to establish Finland’s first carbon neutral residential fund25.9.2020 08:00:00 EEST | Tiedote