Premico Asuntorahasto II Ky ylimerkittiin ja sulkeutui

Premico Asuntorahaston Helsingin Kuninkaantammessa sijaitseva kohde As Oy Helsingin Sinooperi. (Kuva: Premico Kodit)

Premico Asuntorahasto II Ky:n tavoitteena on rakennuttaa noin 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Kohteet on tarkoitus pääosin rakennuttaa ARA:n niin sanotuilla lyhyillä 10 vuoden korkotukilainoilla.

Samaa sijoitusstrategiaa noudattava, vuonna 2016 perustettu Premico Asuntorahasto I Ky on rakennuttanut omistukseensa 969 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. Tavoitteessaan rahasto on onnistunut erinomaisesti, sen omistamien asuntojen vuokrausaste oli 98,6 %, vuokralaisvaihtuvuus 19,1 %, ja vuokratasot ovat 2-5 €/kk/m2 alhaisempia verrattuna vastaaviin vapaarahoitteisiin kohteisiin (2019).

”Nollakorkojen ympäristö on vahvistanut entisestään vuokra-asuntojen asemaa vähäriskisenä sijoitusluokkana. Kaupungistumisen jatkuessa kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen kysyntä tulee kasvamaan entisestään. Premicon vuokra-asuntorahastojen strategia osuu tietyllä tavalla täydellisesti ”sweetspotiin”, eikä rahaston ylimerkintä tullut meille näin ollen yllätyksenä”, kertoo Premicon toimitusjohtaja Janne Vaula

Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puute koetaan merkittäväksi ongelmaksi, joka estää mm. työvoiman liikkumista ja hidastaa näin myös talouden kehittymistä. ”Rahaston sijoittajat ovat suomalaisia instituutiota, jotka hyväksyvät maltillisen tuottotavoitteen ja haluavat kantaa yhteiskuntavastuuta”, sanoo Vaula.

+358 29 007 5050https://premico.fi

Premico on vuonna 1963 perustettu vuokra-asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö. Premico hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa 20 eri kaupungissa. Oman pääomarahastotoiminnan lisäksi Premico on Morgan Stanleyn (MSREI) paikallinen kumppani Suomessa, yhteisomistuksessa lähes 2000 vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksissa. Premicon palveluksessa on lähes 50 kiinteistöalan huippuammattilaista.

Premico ja Mangrove ovat sopineet kahden asuinkerrostalon rakentamisesta Turun Harppuunakortteliin13.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Premicon kolmas asuntorahasto ja Mangrove ovat allekirjoittaneet KVR-sopimuksen Turun Aurajokirannan Harppuunakortteliin rakennettavista kahdesta asuinkerrostalosta. Kohteen tonttikaupat tehtiin vuoden 2022 puolella ja rakennuslupa on nyt lainvoimainen. Kohteen rakentaminen on käynnistynyt ja sen on määrä valmistua elokuussa 2024. EU-taksonomiakriteeristön täyttävä A-energialuokan kohde toteutetaan BREEAM-ympäristösertifikaatin mukaisesti.

Premico on ilmoittanut kolmannen asuntorahastonsa ensimmäisestä sulkemisesta ja allekirjoittanut rahaston ensimmäisen hankkeen kauppasopimuksen14.10.2022 08:26:31 EEST | Tiedote

Kiinteistöpääomarahasto- ja palveluyhtiö Premico ilmoitti uusimman asuntorahastonsa, Premico Residential Fund III:n, ensimmäisestä sulkemisesta syyskuun lopussa 45 miljoonan euron pääomasitoumuksilla. Rahasto on edelleen avoinna uusille sijoittajille ja sen tavoitteena on kerätä yhteensä 250 miljoonaa euroa pääomaa. Ensimmäisen sulkemisen yhteydessä rahasto on allekirjoittanut ensimmäisen hankkeen kauppasopimuksen ja se tavoittelee useita lisähankintoja vielä vuoden 2022 aikana.