President Niinistö besöker Ukraina

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 2/2023
24.1.2023

Republikens president Sauli Niinistö besöker Ukraina och träffar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj tisdagen den 24 januari 2023 i Kiev. Besöket är ett uttryck för Finlands starka och kontinuerliga stöd till Ukraina.

Presidenterna diskuterar det aktuella läget i det anfallskrig som Ryssland inledde för elva månader sedan, Finlands politiska och materiella stöd till Ukraina och Ukrainas strävanden att uppnå en rättvis fred. Mötet följs av en gemensam presskonferens varefter presidenterna fortsätter diskussionerna under en arbetslunch.

Förutom mötet med president Zelenskyj besöker president Niinistö Borodjanka och Butja, där de lokala myndigheterna visar honom krigets härjningar och berättar om det lidande som den ryska invasionen orsakat civilbefolkningen. På programmet i Kiev står också kransnedläggning vid minnesväggen för de stupade i kriget samt ett möte och en diskussion med lokala universitetsstuderande.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

President Niinistö meets with the chairs of parties elected to Parliament2.2.2023 11:57:42 EET | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 4/2023 2 February 2023 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö met with the chairs of parties elected to Parliament at Mäntyniemi on Thursday, 2 February 2023. The meeting discussed decision-making in foreign and security policy issues during the upcoming spring. Another topic was the progress of Finland’s NATO membership process. In particular, the post-election period with a caretaker government was discussed, since, in the current circumstances, there may be a need for rapid decision-making. The contribution of the Parliament, at least through its committees, may be needed in this respect. The appointment of key committees, immediately after the general election, must take account of the fact that committee members play a decisive role in forming parliamentary positions. The meeting also discussed the Parliament’s preparedness to meet during the electoral recess. Finally, the President gave an update on the