President Niinistö deltar i FN:s generalförsamling i New York

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 51/2017
13.9.2017

Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio är på resa i Förenta staterna den 14–23 september 2017. President Niinistö deltar i öppnandet av den 72:a sessionen i Förenta Nationernas generalförsamling den 18–21 september 2017.

Måndagen den 18 september träffar president Niinistö FN:s generalsekreterare António Guterres och deltar i ett möte om omstruktureringen av FN med Förenta staternas president Donald Trump som värd. På eftermiddagen håller president Niinistö Finlands nationella anförande vid ett högnivåmöte om förebyggande av sexuellt utnyttjande sammankallat av generalsekreterare Guterres. President Niinistö har anslutit sig till generalsekreterarens initiativ (Circle of Leadership) som engagerar statschefer i att förebygga fenomenet.

Tisdagen den 19 september deltar president Niinistö i öppnandet av FN:s generalförsamlings 72:a session och i ett högnivåmöte om initiativet till ett globalt miljöavtal. Värd för mötet är Frankrikes president Emmanuel Macron. Samma kväll deltar president Niinistö och fru Haukio i en mottagning med Förenta staternas president Donald Trump som värd.

President Niinistö håller Finlands nationella anförande i FN:s generalförsamling onsdagen den 20 september. Efter det talar han vid ett HeForShe-evenemang i regi av FN:s jämställdhetsorganisation UN Women. President Niinistö hör till HeForShe-jämställdhetskampanjens grupp av opinionsbildare, som består av stats- och regeringschefer samt företags- och universitetsledare.

Torsdagen den 21 september är president Niinistö huvudtalare i ett möte som handlar om medborgarnas roll i bekämpningen av klimatförändringen. Mötet är en del av klimatevenemanget Climate Week NYC som The Climate Group har ordnat i New York sedan 2009.

President Niinistö är ordförande för Finlands delegation i FN:s generalförsamling. Till delegationen hör också utrikesminister Timo Soini och utrikeshandels- och utvecklingsminister Kai Mykkänen.

Utöver presidentparets gemensamma program i New York träffar fru Jenni Haukio bland annat Justin Forsyth, biträdande generalsekreterare för FN:s barnfond UNICEF, för att diskutera kampanjen Små berättelser som bygger på en idé av henne själv. Dessutom deltar fru Haukio i en lunch i Vita huset på inbjudan av fru Melania Trump och i ett evenemang för presidenternas makor med fru Laura Bush som värdinna. Tema för evenemanget som ordnas av George W. Bush Institute är bland annat kvinnligt ledarskap och flickors ställning.

President Niinistö och fru Haukio besöker också Washington och Minneapolis

President Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio inleder sin resa till USA i Washington där de lördagen den 16 september deltar i en jubileumsgala på Finlands ambassad med anledning av Finlands 100-årsjubileum. I Washington träffar presidenten bland andra också flera senatorer.

Veckan med FN:s generalförsamling avslutar presidentparet i Minneapolis i delstaten Minnesota med festligheter för att fira Finlands 100 år av självständighet.

Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the UNGA 72nd General Debate on 20 September 201720.9.2017 16:20Tiedote

Free for publication on 20 September at 9 hrs 20 local time (16 hrs 20 Finnish time) or after the delivery Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the UNGA 72nd General Debate on 20 September 2017 (check against delivery) I congratulate you, Mr. President, on your election as President of the 72nd session of the General Assembly. Finland fully supports your six priorities. We appreciate the selection of “People” as your mandate’s centrepiece. Let me also extend my heartfelt congratulations to Secretary-General António Guterres. Your determination in reforming the United Nations is laudable. Transparency, accountability, efficiency and gender balance should be the guiding principles of the UN System. I also welcome your focus on conflict prevention. Successful conflict prevention saves lives and financial resources. Finland continues to advocate the use of mediation in conflict resolution. Mediation efforts, when successful, prevent conflicts and decrease hum

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe YK:n 72. yleiskokouksessa New Yorkissa 20.09.201720.9.2017 16:20Tiedote

Julkivapaa 20. syyskuuta klo 16.20 Suomen aikaa (9.20 paikallista aikaa) tai kun puhe pidetty.   Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe YK:n 72. yleiskokouksessa New Yorkissa 20.09.2017 (muutosvarauksin; puheen kieli englanti) Onnittelen teitä, herra puheenjohtaja, valinnastanne Yhdistyneiden kansakuntien 72. yleiskokouksen täysistunnon puheenjohtajaksi. Suomi tukee täysin teidän kuutta pääpainopistettänne, ja arvostamme, että olette nostanut ihmiset mandaattinne keskiöön. Sydämelliset onnitteluni myös teille, pääsihteeri António Guterres. Teidän määrätietoinen otteenne Yhdistyneiden kansakuntien uudistamiseksi on kunnioitettavaa. YK:n järjestelmän peruspilareita tulisivat olla läpinäkyvyys, vastuullisuus, tehokkuus ja sukupuolten tasapuolinen edustus. Pidän tervetulleena myös sitä, että painotatte konfliktien ennaltaehkäisyä. Onnistunut konfliktien ennaltaehkäisy säästää henkiä ja taloudellisia resursseja. Suomi kannattaa jatkossakin rauhanvälitystä konfliktien ratkaisussa. Onnis