President Niinistö diskuterade Finlands säkerhetspolitiska lösningar med riksdagens presidium och partiledare

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 26/2022
5.5.2022

Republikens president Sauli Niinistö träffade torsdagen den 5 maj riksdagens presidium, ordförandena för utrikesutskottet och försvarsutskottet, utrikesministern samt ledningen för de partier som valts till riksdagen. Vid mötet diskuterades statsrådets redogörelse om förändringarna i säkerhetsmiljön samt stärkandet av säkerheten i Finland.

President Niinistö: ”Enligt min mening är det arbete som inleddes i denna grupp den 10 mars så gott som klart. Jag vill tacka alla som har deltagit i arbetet. Vi hade återigen en grundlig diskussion om den pågående redogörelseprocessen och de följande stegen i den. Jag har sagt att jag kommer att berätta min ståndpunkt om ett eventuellt finländskt Natomedlemskap senast den 12 maj. Lägesbilden är densamma för alla. Vi framskrider planmässigt och tillsammans. Målet är klart: att garantera Finlands säkerhet under alla omständigheter.”

”I de internationella diskussioner som jag har fört under vårens lopp har jag fått uppmuntran och stöd för Finlands beslut. Även dessa diskussioner fortsätter”, sade president Niinistö.

Senast hölls ett motsvarande möte den 10 mars. Presidenten fortsätter sina diskussioner med riksdagen vid ett möte med riksdagens utrikesutskott fredagen den 6 maj.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

President Niinistö på arbetsbesök till Washington17.5.2022 15:37:34 EEST | Kutsu

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 34/2022 17.5.2022 Republikens president Sauli Niinistö gör ett arbetsbesök i Förenta staterna och träffar Förenta staternas president Joseph R. Biden tillsammans med Sveriges statsminister Magdalena Andersson torsdagen den 19 maj 2022. Vid ett möte i Vita huset diskuterar presidenterna och statsminister Andersson bland annat Finlands och Sveriges medlemskap i Nato, det ryska anfallskriget i Ukraina samt förhållandet mellan Europa och Förenta staterna i ett förändrat säkerhetspolitiskt läge. På president Niinistös program står förutom diskussionerna i Vita huset även möten med andra politiska aktörer. President Niinistö och president Biden träffades senast den 4 mars 2022 i Washington. På grund av president Niinistös arbetsbesök i Förenta staterna flyttas Österrikes förbundspresident Alexander Van der Bellens arbetsbesök i Finland den 19–20 maj till en senare tidpunkt. Till medierna (ej offentligt) Medier är välkomna att bevaka besöket. Medi