President Niinistö reser till Italien för att delta i Arraiolos-mötet för europeiska presidenter

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 16/2021
10.9.2021

Republikens president Sauli Niinistö deltar i Arraiolos-gruppens möte för europeiska presidenter den 14–16 september 2021 i Rom.

Diskussionerna i Quirinalepalatset onsdagen den 15 september fokuserar i år på Europas inflytande i världen och det multilaterala systemets tillstånd. Italiens president Sergio Mattarella är värd för mötet i vilket sammanlagt 15 EU-länders presidenter deltar.

I president Niinistös program ingår dessutom bilaterala möten med president Mattarella och andra statschefer.

Arraiolos-gruppen har samlats för inofficiella diskussioner på presidentnivå sedan 2003. Möten har även ordnats i Finland åren 2005 och 2012.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

President Niinistö to attend the meeting of the Arraiolos Group of European presidents in Italy10.9.2021 10:06:28 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press Release 16/2021 10 September 2021 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will travel to Italy to attend a meeting of the Arraiolos Group in Rome on 14–16 September 2021. Discussions at the Quirinale Palace on Wednesday, 15 September will this year focus on Europe’s global influence and the state of the multilateral system. The meeting will be hosted by President of Italy Sergio Mattarella and it will be attended by the presidents of 15 EU Member States. President Niinistö’s programme also includes bilateral meetings with President Mattarella and other heads of state. The Arraiolos Group has convened for informal presidential-level discussions since the year 2003. Meetings of the Group have also been held in Finland in 2005 and 2012.

Presidentti Niinistö Italiaan Euroopan presidenttien Arraiolos-kokoukseen10.9.2021 10:04:11 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 16/2021 10.9.2021 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö matkustaa Italiaan ja osallistuu Arraiolos-ryhmän kokoukseen 14.–16. syyskuuta 2021 Roomassa. Quirinalen palatsissa keskiviikkona 15. syyskuuta järjestettävät keskustelut keskittyvät tänä vuonna Euroopan globaaliin vaikutusvaltaan ja monenkeskisen järjestelmän tilaan. Kokousta isännöi Italian presidentti Sergio Mattarella ja siihen osallistuu yhteensä 15 EU-maan presidenttiä. Presidentti Niinistön ohjelmassa on lisäksi kahdenvälisiä tapaamisia presidentti Mattarellan ja muiden päämiesten kanssa. Arraiolos-ryhmä on kokoontunut epävirallisiin presidenttitason keskusteluihin vuodesta 2003 lähtien. Kokouksia on järjestetty myös Suomessa vuosina 2005 ja 2012.

President Niinistö to make working visit to France6.9.2021 13:11:54 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press Release 15/2021 6 September 2021 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will make a working visit to France and meet President of France Emmanuel Macron in Paris on Tuesday, 7 September 2021. At the meeting, which will be held at the French President’s official residence, the Presidents will discuss, among other things, bilateral relations, European security and defence policy, great power relations and the spirit of Helsinki, and climate change. During the visit, President Niinistö will also meet President of the Constitutional Council of France Laurent Fabius as well as French researchers and experts in international politics.

President Niinistö på arbetsbesök till Frankrike6.9.2021 13:10:51 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 15/2021 6.9.2021 Republikens president Sauli Niinistö avlägger ett arbetsbesök hos Frankrikes president Emmanuel Macron tisdagen den 7 september i Paris. Överläggningen äger rum i den franska presidentens residens, och under mötet diskuterar presidenterna bland annat ländernas bilaterala relationer, den europeiska säkerhets- och försvarspolitiken, stormaktsrelationerna, Helsingforsandan och klimatförändringen. Under besöket träffar president Niinistö också ordföranden i Frankrikes författningsdomstol Laurent Fabius samt franska forskare och påverkare inom internationell politik.

Presidentti Niinistö työvierailulle Ranskaan6.9.2021 13:10:01 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 15/2021 6.9.2021 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tekee työvierailun Ranskaan ja tapaa Ranskan presidentti Emmanuel Macronin tiistaina 7. syyskuuta Pariisissa. Ranskan presidentin virka-asunnolla järjestettävässä tapaamisessa presidentit keskustelevat muun muassa maiden kahdenvälisistä suhteista, eurooppalaisesta turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta, suurvaltasuhteista ja Helsingin hengestä sekä ilmastonmuutoksesta. Presidentti Niinistö tapaa vierailun aikana myös Ranskan perustuslakineuvoston puheenjohtaja Laurent Fabiusin sekä ranskalaisia kansainvälisen politiikan tutkijoita ja taustavaikuttajia.