President Niinistö will visit Kazakhstan and the Astana World Expo

Office of the President of the Republic of Finland
Press release 33/2017
6 June 2017

President of the Republic Sauli Niinistö will visit Kazakhstan and the Astana World Expo on 19–20 June 2017. He will also meet with Nursultan Nazarbayev, the President of Kazakhstan.

At their meeting on Tuesday 20 June, President Niinistö and President Nazarbayev will discuss relations and trade between Finland and Kazakhstan. Topical issues related to Russia, the EU and China will also feature in the discussions. President Niinistö last visited Kazakhstan in 2015.

Speech on ‘Finland Day’

On Tuesday, President Niinistö will deliver a speech at the opening of Finland Day at the World Expo and tour Finland and Kazakhstan’s pavilions. The theme of Finland’s pavilion will be ‘Finland – clean energy’. Finland’s pavilion introduces Finnish companies representing sectors such as cleantech and education.

As part of the World Expo, President Niinistö will also participate in an event focusing on business cooperation and an evening reception celebrating the centenary of Finland’s independence.

Company partnerships in the limelight

Minister for Foreign Trade and Development, Kai Mykkänen, and a Finnish business delegation will accompany President Niinistö to the Astana World Expo. The business delegation will include the Confederation of Finnish Industries EK, Finnair Oyj, Isku-Yhtymä Oy, Kemira Oyj, Oilon Group Oy, the City of Oulu, Outotec Oy, Tikkurila Oyj, Vaisala Oyj and Wärtsilä Corporation.

A total of 112 countries and 18 international organisations will participate in the World Expo. Over 70 Finnish companies will be involved. Two million visitors are expected to attend the Expo. For further information on Finland's participation in the World Expo, see: Finland at Astana Expo 2017 http://expo2017.fi/en

President Niinistö to pay a working visit to Washington D.C.17.8.2017 11:39Tiedote

Office of the President of the Republic of FinlandPress release 43/201717 August 2017 President of the Republic Sauli Niinistö will meet President of the United States Donald Trump on Tuesday 29 August 2017. The meeting of the two presidents will be organised in the White House, the official residence of the President of the United States in Washington. This is the first meeting between President Niinistö and President Trump. More details on the working visit and the topics of discussion will be published closer to the date of the visit.

Presidentti Niinistö työvierailulle Washingtoniin17.8.2017 10:09Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 43/201717.8.2017 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapaa Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin Washingtonissa tiistaina 29. elokuuta 2017. Presidenttien välinen tapaaminen järjestetään Yhdysvaltain presidentin virka-asunnolla Valkoisessa talossa. Kyseessä on presidenttien Niinistö ja Trump ensitapaaminen. Työvierailun tarkemmasta ohjelmasta ja puheenaiheista kerrotaan lähempänä vierailua.

Presidentti Niinistö keskusteli liittokansleri Merkelin kanssa16.8.2017 16:22Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 42/201716.8.2017 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö keskusteli Saksan liittokansleri Angela Merkelin kanssa puhelimessa keskiviikkona 16. elokuuta 2017. Keskustelussa käsiteltiin muun muassa Itämeren lentoturvallisuusaloitteen käsittelyä Nato–Venäjä-neuvostossa sekä Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n Itämeri-työryhmässä. Lisäksi Niinistö ja Merkel keskustelivat Arktisen neuvoston toimintamahdollisuuksista esimerkiksi mustan hiilen torjumisen suhteen sekä Ukrainan kriisistä, Venäjästä ja Normandia-prosessista. Keskustelussa sivuttiin myös transatlanttisia suhteita. Puhelu käytiin Suomen aloitteesta.

Arvodet till republikens president oförändrat10.8.2017 17:06Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 41/201710.8.2017 Medierna har i dag rapporterat att arvodet till republikens president har höjts till 155 000 euro i finansministeriets budgetförslag för 2018. President Sauli Niinistös arvode har varit 126 000 euro alltsedan det år 2013 på presidentens initiativ sänktes till den aktuella nivån. Finansministeriets budgetförslag grundar sig på en felaktig uppfattning om att lagen om det sänkta arvodet skulle vara tidsbunden och således gälla endast innevarande period. Så är inte fallet och republikens presidents kansli kommer att yrka på rättelse om att arvodet förblir oförändrat på den nuvarande lägre nivån.

Tasavallan presidentin palkkio ennallaan10.8.2017 14:04Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 41/201710.8.2017 Tänään on uutisoitu, että tasavallan presidentin palkkio on valtiovarainministeriön vuoden 2018 budjettiesityksessä nostettu 155 000 euroon. Presidentti Sauli Niinistön palkkio on ollut 126 000 euroa sen jälkeen, kun se hänen aloitteestaan sille tasolle vuonna 2013 laskettiin. Valtiovarainministeriön budjettiesitys perustuu virheelliseen käsitykseen siitä, että palkkionalennuslaki olisi ollut määräaikainen ja siis vain nykyistä kautta koskeva. Näin asianlaita ei ole, ja tasavallan presidentin kanslia tulee esittämään oikaisuna, että palkkio pidetään ennallaan ja siis alennetussa tasossa.