Presidentiltä valtakunnallisesti merkittävät tunnustukset kahdelle Fimlabin ylilääkärille

Fimlabin patologian erikoisalajohtaja Paula Kujalalle ja mikrobiologian erikoisalajohtaja Risto Vuennolle on myönnetty professorin arvonimet. Arvonimen saaminen edellyttää uraauurtavaa asiantuntijatyötä ja merkittävää yhteiskunnallista panosta.

Kaksi Fimlab Laboratoriot Oy:n ylilääkäriä on nimitetty professoreiksi. Professorin arvonimen dosentti Paula Kujalalle ja dosentti Risto Vuennolle myönsi tasavallan presidentti arvonimilautakunnan esityksestä. Kyseessä on julkinen arvonannon osoitus Kujalan ja Vuennon yhteiskunnan hyväksi tekemästä työstä.

Dosentti, ylilääkäri ja patologian erikoisalajohtaja Paula Kujala on työskennellyt Fimlabissa lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Uransa aikana Kujala on tehnyt merkittävää työtä mm. diagnostisen patologian ja eturauhassyövän diagnostiikan parissa. Hän on ollut myös isossa roolissa nyt jo laajalle levinneen HPV-kohdunkaulasyövän seulonnan kehittämisessä.

- Opiskeluaikanani laboratorioalat kuuluivat kliinisteoreettiseen laitokseen. Mielestäni tuo nimi edelleen kuvaa hyvin laboratorion merkittävää roolia lääketieteen kentässä, osana kliinistä lääketiedettä. Teoreettinen taas kuvaa välttämätöntä yhteyttä tieteelliseen taustaan, joka mahdollistaa kehityksen kärjessä pysymisen ja uusien metodien kehittämisen. Fimlabissa katse on aina suunnattu eteenpäin, toteaa Paula Kujala.

Dosentti, ylilääkäri ja mikrobiologian erikoisalajohtaja Risto Vuento on ollut valtakunnallisesti keskeinen vaikuttaja tartuntatautien vastustamistyössä ja hoitoon liittyvien infektioiden torjunnan kehittämisessä. Työvuosia Fimlabissa kertyi yli 30 vuotta.

- Laboratorioalalla erikoistuminen johti aikoinaan siihen, että sairaaloihin syntyi itsenäisiä erikoisalojen yksiköitä. Fimlabin edeltäjän Laboratoriokeskuksen myötä osaaminen keskitettiin taas yhteen paikkaan. Niin sanottujen raja-aitojen poistaminen on mahdollistanut toiminnan kehittämisen sujuvaksi sekä laboratorion että asiakkaiden näkökulmasta. Tästä hyvänä esimerkkinä on patologia- ja mikrobiologiatiimien saumaton yhteistyö HPV-pohjaisen seulonnan kehittämisessä, sanoo Risto Vuento.

Laboratoriokentän edelläkävijä

Fimlabin kehitys sairaalan osastosta yhdeksi maan suurimmista yrityksistä on ollut esimerkillinen kasvutarina. Kasvun ja kehityksen myötä on havaittu, että eniten lisäarvoa syntyy, kun huippuasiantuntijat ja -osaajat saavat keskittyä siihen, mitä parhaiten osaavat.

- Sekä Paula Kujala että Risto Vuento ovat molemmat antaneet erittäin sitoutuneen työpanoksen Fimlabille. Heitä on osaksi kiittäminen siitä, että Fimlab on lunastanut paikkansa kotimaisen laboratoriokentän edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä. Tämän aseman aiomme säilyttää myös tulevaisuudessa, Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen sanoo.

Ari Miettinen
ari.miettinen@fimlab.fi

Fimlab Laboratoriot Oy on täysin suomalainen laboratorioalan toimija ja asiantuntijaorganisaatio. Yhtiöllä on toimintaa Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Päijät-Hämeessä. Yhtiön pääosakkaina on neljä sairaanhoitopiirin kuntayhtymää ja asiakkaina toista miljoonaa suomalaista.

Veripalvelun hyytymislaboratorio siirtyy Fimlabille 1.9.20197.6.2019 12:56:51 EESTUutinen

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu ja Fimlab Laboratoriot Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen liiketoimintakaupasta. Veripalvelun hemostaasi- ja trombosyyttitutkimusliiketoiminta siirtyy Fimlabille 1.9.2019. Fimlab jatkaa siirtyvää toimintaa pääkaupunkiseudulla. Laboratorion liikkeenluovutuksella turvataan Veripalvelussa pitkään toimineen laboratorion jatkuvuus ja kehittyminen potilashoidon tukena. Tutkimusten hyvästä saatavuudesta ja korkeasta laadusta pidetään kiinni myös jatkossa.

Tiedote: Taysin lihastautien tutkimuskeskuksen laboratoriodiagnostiikka siirtyy Fimlabille 1.1.2019 alkaen20.12.2018 13:54:49 EETTiedote

Tampereen yliopistollisen sairaalan lihastautien tutkimuskeskus on valtakunnallinen lihastautien erikoispoliklinikka (Tampere Neuromuscular Center), joka toimii osana laajempaa eurooppalaista ERN-osaamisverkostoa (EURO-NMD). Keskukseen kuuluvat DNA- ja lihaspatologian erikoislaboratoriot ovat tähän asti toimineet Tampereen yliopiston alaisuudessa, mutta marraskuussa allekirjoitetulla sopimuksella on päätetty siirtää kyseiset laboratoriotoiminnot Fimlab laboratoriot Oy:lle vuoden 2019 alusta alkaen. Toiminta jatkuu keskeytyksettä vuodenvaihteen jälkeen. - Fimlab akkreditoituna ja korkealaatuisena laboratoriodiagnostiikkaan keskittyvänä yrityksenä antaa hyvän toimintaympäristön lihastautien diagnostiikkaan liittyvien tutkimusten ylläpidolle ja kehittämiselle osana ERN-keskuksen toimintaa, sanovat kyseisestä toiminnasta vastaava dosentti Johanna Palmio ja professori Bjarne Udd. Toiminnot yhdistämällä saadaan keskitettyä toiminnan vaatimaa osaamista ja resursseja yhteen paikkaan, toiminnal