Presidentparet till Nådendal

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 24/2018
6.6.2018

Republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio flyttar till presidentens sommarresidens Gullranda i Nådendal lördagen den 9 juni. Nådendal stad arrangerar på lördag kväll ca kl. 18.30 en välkomstmottagning för presidentparet i båthamnen på Kiltas brygga. I samband med ankomsten träffar president Niinistö och fru Haukio också allmänheten. Efter ceremonin deltar presidentparet i en konsert i den medeltida kyrkan i Nådendal. Konserten ingår i programmet på Musikfestspelen i Nådendal.

Tisdagen den 12 juni öppnas i parken på Gullranda en skulpturutställning där temat är kvinnofiguren. Sommarutställningen presenterar inhemska verk med kvinnogestalter från de tidigaste decennierna på 1900-talet fram till våra dagar.

Utställningen består av verk av följande konstnärer: Eemil Halonen, Veikko Haukkavaara, Kerttu Horila, Viktor Jansson, Anne Koskinen, Sisko Petäjä, Essi Renvall, Arvo Siikamäki, Kim Simonsson, Heikki Varja och Emil Wikström. Utställningen arrangeras i samarbete med Alfred Kordelins stiftelse.

Under sommaren arbetar republikens president i Gullranda, och där tar han också emot sina gäster. Försommarens största evenemang är Gullrandadiskussionerna den 17–18 juni som president Sauli Niinistö nu för sjätte gången står värd för.

Allmänheten har under sommaren fri entré till parkområdet på Gullranda på fredagskvällar kl. 18–20. Allmänheten kan också bekanta sig med skulpturerna och Gullranda park också på guidade visningar arrangerade av Nådendals turistinformation. Ytterligare information om de guidade visningarna och om avvikande öppettider: https://www.visitnaantali.com/sv/gullranda-tradgard-56-292018

Gullranda, som ligger på ön Luonnonmaa i Nådendal, har varit Republiken Finlands presidents sommarresidens sedan 1922. Gullrandas huvudbyggnad, granitslottet som blev färdigt 1916, lät byggas av lantbruksrådet Alfred Kordelin och ritades av arkitekt Lars Sonck. Till residenset hör ett vidsträckt parkområde och en nyttoträdgård, där det odlas blommor och grönsaker.

President Niinistö in conversation with Chancellor Merkel20.8.2018 19:06Tiedote

Office of the President of the Republic Press Release 32/2018 20 August 2018 President of the Republic Sauli Niinistö held a telephone conversation with German Chancellor Angela Merkel on August 20th 2018. The President and the Chancellor mainly discussed the conflict in Ukraine and the Syrian war. They also covered the relationship between Europe, the United States and Russia. The discussion was held on Finland's initiative.

President Niinistö firar sin födelsedag i arbetets tecken16.8.2018 10:44Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 31/2018 16.8.2018 Republikens president Sauli Niinistö fyller 70 år den 24 augusti 2018. President Niinistö firar inte sin bemärkelsedag, utan dagen går i arbetets tecken. Eventuell uppvaktning önskar president Niinistö att riktas till välgörenhet. Som mottagare av donationerna har presidenten valt Tukikummit, en stiftelse som stöder unga som hotas av marginalisering, och Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry, en förening som arbetar till förmån för behövande. En födelsedagsintervju med republikens president sänds i Yle Radio 1 lördagen den 25 augusti kl. 13-14. I direktsändningen intervjuas president Niinistö av flera redaktörer under ledning av Yles ansvariga producent Petri Kejonen. Kontonummer för eventuella donationer: Tukikummit: IBAN FI14 8000 1971 3807 88, meddelande: Sauli Niinistö 70 år Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry: IBAN FI80 8000 1170 0790 90, meddelande: Sauli Niinistö 70 år

Presidentti Niinistö viettää syntymäpäiviään työn merkeissä16.8.2018 10:43Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 31/2018 16.8.2018 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö täyttää 70 vuotta 24. elokuuta 2018. Presidentti Niinistö ei juhlista merkkipäiväänsä, vaan viettää sitä työn merkeissä. Mahdolliset muistamiset presidentti Niinistö toivoo suunnattavan hyväntekeväisyyteen. Presidentin valitsemia hyväntekeväisyyskohteita ovat syrjäytymisvaarassa olevia nuoria tukeva Tukikummit-säätiö ja vähäosaisten hyväksi toimiva Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry. Tasavallan presidentin syntymäpäivähaastattelu kuullaan lauantaina 25. elokuuta Yle Radio 1:llä klo 13–14. Presidentti Niinistöä haastattelee suorassa lähetyksessä Ylen vastaavan tuottajan Petri Kejosen johdolla useampi toimittaja. Tilinumerot mahdollisia lahjoituksia varten: Tukikummit-säätiö: IBAN FI14 8000 1971 3807 88, viestiksi: Sauli Niinistö 70v. Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö ry: IBAN FI80 8000 1170 0790 90, viestiksi: Sauli Niinistö 70v.

President Niinistö to make a working visit to Russia10.8.2018 15:03Tiedote

Office of the President of the Republic Press Release 30/2018 10 August 2018 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will make a working visit to Russia and meet President of Russia Vladimir Putin in Sochi on 22 August 2018. The meeting will take place at President Putin’s Sochi residence. During the working visit, the presidents will discuss current international, regional and bilateral topics. Following their discussions and working lunch, the presidents will hold a joint press conference. President Niinistö and President Putin last met in conjunction with the #HELSINKI2018 meeting on 16 July 2018.

President Niinistö på arbetsbesök till Ryssland10.8.2018 15:02Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 30/2018 10.8.2018 Republikens president Sauli Niinistö avlägger ett arbetsbesök i Ryssland och träffar Rysslands president Vladimir Putin den 22 augusti 2018 i Sotji. Mötet hålls i president Putins Sotji residens. Under arbetsbesöket diskuterar presidenterna aktuella internationella, regionala och bilaterala frågor. Efter diskussionen och en arbetslunch håller presidenterna en gemensam presskonferens. President Niinistö och president Putin träffades senast den 16 juli 2018 i samband med mötet #HELSINKI2018.