Presidentti Halonen pitää pääpuheen ja jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon – ”Todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle”

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa naisille esikuvia, jotka innostavat rikkomaan rajoja ja ottamaan paikkansa maailmassa. ”Olemme valtavan onnellisia, että saamme vuoden suurimpaan tilaisuuteemme pääpuhujan, joka on Suomessa rikkonut korkeimmat mahdolliset lasikatot. Presidentti Halonen on esikuva, jos kuka”, iloitsee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Presidentti Halonen jakaa myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon, jolla innostetaan yhä uusia naisia mukaan.

Presidentti Tarja Halonen on pääpuhujana #mimmitkoodaa-ohjelman "This is Not A Webinar"-virtuaalitilaisuudessa 23. huhtikuuta. Kuva: Lasse Keltto, presidentti Tarja Halosen toimisto.

Lehdistötiedote 23.3.2021

Tasan kuukauden päästä 23.4. järjestettävä #mimmitkoodaa-päätapahtuma saa osakseen poikkeuksellisen kunnian. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This is Not A Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen, jonka odotetaan saavan ennätyssuuren innostuneen yleisön.

”Meillä on ohjelmassa mukana jo 7000 naista. En tiedä mikä voisi heitä enempää säväyttää, kuin että itse presidentti Halonen avaa meille ainutlaatuiseen kokemukseensa nojaavia, uraauurtavia ajatuksiaan. Tämä on todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle. Odotuksemme ovat korkealla, parhain mahdollisin perustein”, kuvailee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Ohjelma on jo palkittu EU:n tasa-arvopalkinnolla ja Köpsi itse johtavana tasa-arvovaikuttajana Nordic Women In Tech -kilpailussa. Presidentti Halosen suoma kunnia on silti omaa luokkaansa, arvioi ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Suurin vihollisemme ovat syvällä rakenteissa oleva asenteet, jotka lokeroivat niin ihmisiä kuin töitäkin. Presidentti Halosessa kiteytyy parhaalla mahdollisella tavalla, että mihinkään raja-aitoihin ei pidä suostua, vaan naiset voivat tehdä mitä ikinä haluavat. Presidentti Halonen ilmentää tätä koko ajan, hän tarttuu jatkuvasti yhä uusiin tärkeisiin kansainvälisiin haasteisiin”, kiittää Roiha.

Roiha korostaa presidentin puheenvuoron ja roolin merkitystä ohjelmistoalalle ja koko Suomelle.

”Naiset ovat teknologialle ja koko yhteiskunnalle pohjaton voimavara, jonka omat tunkkaiset asenteemme ovat pahimmillaan työntäneet pois. Nyt on kuitenkin muutoksen aika ja presidentti Halonen tuon muutoksen vahva tuki”, kiteyttää Roiha.

#mimmitkoodaa-palkinto innostaa mukaan

Presidentti Halonen on ystävällisesti lupautunut jakamaan myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. Milja Köpsi on innoissaan.

”Palkinnolla nostamme esiin naisia, jotka toimivat esimerkkeinä ja tukevat muita vapaaehtoisesti. Ihmisiä, jotka itse nostavat esiin muita ja jotka antavat asiantuntijuutensa muiden hyväksi. Kun tällainen ihminen nyt saa kaikkien aikojen ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon itse presidentti Haloselta, mikä voisi enemmän puhutella meitä kaikkia toimimaan samoin”, kysyy Köpsi.

Roihan mukaan palkinto innostaa yhä aktiivisempaan toimintaan ja tuo mukaan vielä uusia naisia.

”Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet alamme hienot yritykset niin hyvin mukaan tarjoamaan maksutonta koodausvalmennusta ja jakamaan osaamistaan ja kokemuksiaan huhtikuun tilaisuuteen. Sen ansiosta uskallamme toivottaa tervetulleiksi uusia ’mimmejä’ niin paljon kuin vain innostuneita riittää. Tätäkään tapahtumaa ei kyettäisi tässä tuhannet osallistujat mahdollistavassa mittakaavassa toteuttamaan ilman ohjelmistoyritysten voimakasta panosta, josta olemme todella kiitollisia”, lähettää Roiha terveiset ohjelman mahdollistajille.

Kevään 2021 ”This is Not A Webinar” -tapahtumassa ovat mukana AccentureBrellaDigia, Ericsson, FITech-verkostoyliopisto, IBM, Islet, Laurea, Microsoft, Siili, TietoEVRY, Yle Dev ja Zalando.

Tapahtuman tiedot: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.

Muistutuskutsu medialle 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa22.4.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Suomen ohjelmistoalan merkittävin muutosvoima #mimmitkoodaa-ohjelma saa kevään päätapahtumalleen ainutkertaisen vauhdittajan. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This Is Not a Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen sekä jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. ”Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

MEDIAKUTSU 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa16.4.2021 12:00:11 EEST | Kutsu

”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia4.3.2021 20:47:42 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.