Presidentti Halonen pitää pääpuheen ja jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon – ”Todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle”

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa naisille esikuvia, jotka innostavat rikkomaan rajoja ja ottamaan paikkansa maailmassa. ”Olemme valtavan onnellisia, että saamme vuoden suurimpaan tilaisuuteemme pääpuhujan, joka on Suomessa rikkonut korkeimmat mahdolliset lasikatot. Presidentti Halonen on esikuva, jos kuka”, iloitsee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Presidentti Halonen jakaa myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon, jolla innostetaan yhä uusia naisia mukaan.

Presidentti Tarja Halonen on  pääpuhujana #mimmitkoodaa-ohjelman "This is Not A Webinar"-virtuaalitilaisuudessa 23. huhtikuuta. Kuva: Lasse Keltto, presidentti Tarja Halosen toimisto.
Presidentti Tarja Halonen on pääpuhujana #mimmitkoodaa-ohjelman "This is Not A Webinar"-virtuaalitilaisuudessa 23. huhtikuuta. Kuva: Lasse Keltto, presidentti Tarja Halosen toimisto.

Lehdistötiedote 23.3.2021

Tasan kuukauden päästä 23.4. järjestettävä #mimmitkoodaa-päätapahtuma saa osakseen poikkeuksellisen kunnian. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This is Not A Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen, jonka odotetaan saavan ennätyssuuren innostuneen yleisön.

”Meillä on ohjelmassa mukana jo 7000 naista. En tiedä mikä voisi heitä enempää säväyttää, kuin että itse presidentti Halonen avaa meille ainutlaatuiseen kokemukseensa nojaavia, uraauurtavia ajatuksiaan. Tämä on todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle. Odotuksemme ovat korkealla, parhain mahdollisin perustein”, kuvailee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Ohjelma on jo palkittu EU:n tasa-arvopalkinnolla ja Köpsi itse johtavana tasa-arvovaikuttajana Nordic Women In Tech -kilpailussa. Presidentti Halosen suoma kunnia on silti omaa luokkaansa, arvioi ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Suurin vihollisemme ovat syvällä rakenteissa oleva asenteet, jotka lokeroivat niin ihmisiä kuin töitäkin. Presidentti Halosessa kiteytyy parhaalla mahdollisella tavalla, että mihinkään raja-aitoihin ei pidä suostua, vaan naiset voivat tehdä mitä ikinä haluavat. Presidentti Halonen ilmentää tätä koko ajan, hän tarttuu jatkuvasti yhä uusiin tärkeisiin kansainvälisiin haasteisiin”, kiittää Roiha.

Roiha korostaa presidentin puheenvuoron ja roolin merkitystä ohjelmistoalalle ja koko Suomelle.

”Naiset ovat teknologialle ja koko yhteiskunnalle pohjaton voimavara, jonka omat tunkkaiset asenteemme ovat pahimmillaan työntäneet pois. Nyt on kuitenkin muutoksen aika ja presidentti Halonen tuon muutoksen vahva tuki”, kiteyttää Roiha.

#mimmitkoodaa-palkinto innostaa mukaan

Presidentti Halonen on ystävällisesti lupautunut jakamaan myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. Milja Köpsi on innoissaan.

”Palkinnolla nostamme esiin naisia, jotka toimivat esimerkkeinä ja tukevat muita vapaaehtoisesti. Ihmisiä, jotka itse nostavat esiin muita ja jotka antavat asiantuntijuutensa muiden hyväksi. Kun tällainen ihminen nyt saa kaikkien aikojen ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon itse presidentti Haloselta, mikä voisi enemmän puhutella meitä kaikkia toimimaan samoin”, kysyy Köpsi.

Roihan mukaan palkinto innostaa yhä aktiivisempaan toimintaan ja tuo mukaan vielä uusia naisia.

”Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet alamme hienot yritykset niin hyvin mukaan tarjoamaan maksutonta koodausvalmennusta ja jakamaan osaamistaan ja kokemuksiaan huhtikuun tilaisuuteen. Sen ansiosta uskallamme toivottaa tervetulleiksi uusia ’mimmejä’ niin paljon kuin vain innostuneita riittää. Tätäkään tapahtumaa ei kyettäisi tässä tuhannet osallistujat mahdollistavassa mittakaavassa toteuttamaan ilman ohjelmistoyritysten voimakasta panosta, josta olemme todella kiitollisia”, lähettää Roiha terveiset ohjelman mahdollistajille.

Kevään 2021 ”This is Not A Webinar” -tapahtumassa ovat mukana Accenture, Digia, Ericsson, FITech-verkostoyliopisto, IBM, Islet, Laurea, Microsoft, Siili, TietoEVRY, Yle Dev ja Zalando.

Tapahtuman tiedot: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia4.3.2021 20:47:42 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.

Yritysten IT-kehitystarpeet nopeassa kasvussa, lähes 60% ostamassa lisää 2021: ”Nousukiito kasvuun” -tutkimus kiteytyi ostajan pikaoppaaksi4.1.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vuosi 2021 on jo liikkeellä, kuinka menestyä? Ohjelmistokehitysyhtiö Rakettitiede Oy ja Ohjelmisto- ja e business ry selvittivät, mitä IT-alan asiakkaat aikovat ja kuinka ne valitsevat kumppaninsa. IT-alan kysyntää vauhdittaa nopea teknologiakehitys: 58% asiakasyrityksistä arvioi tarvitsevansa lisää osaajia ohjelmistokehitykseen. ”Viesti on selvä: Kovaa kasvua on luvassa”, kiteyttää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ykkösohje IT-yrityksille vuonna 2021 on: verkostoidu! 75% asiakkaista etsii kumppaneita verkostojensa kautta. Tutkimus aiheesta julkistetaan tänään online-tilaisuudessa klo 15-16.

Yousician on Vuoden Digipalvelu 2020: ”Digitalisaatio voi tehdä jokaisesta muusikon” – Maailmassa jo kymmeniä miljoonia käyttäjiä3.12.2020 10:38:12 EET | Tiedote

Miten jokainen voi muuttua musiikin kuluttajasta muusikoksi? Vastaus on Yousician, Suomessa 10 vuotta sitten perustettu yhtiö, jonka sovellus opettaa soittamaan ja laulamaan. ”Yousician on ollut huikea menestystarina. Kun halusimme tämänvuotisella palkinnolla tuoda esiin digitalisaation mahdollisuudet kulttuurissa, Yousician oli itsestäänselvä valinta Vuoden Digipalveluksi 2020”, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Tavoite on 100M€, ja se on vasta alkua”, sanoo Esko Mertsalmi, auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustaja ja Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 20203.12.2020 10:10:00 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 on yksi auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustajista ja toimitusjohtaja Esko Mertsalmi. Jo 300 ihmistä työllistävä Unikie on keskittynyt kehittämään kokonaisvaltaista ohjelmistoratkaisua itseohjautuviin autoihin ja työkoneisiin. ”Mertsalmi on luotsannut Unikien nopeimmaksi ja vahvimmaksi toimijaksi kaikkein moderneimpien teknologioiden haastavassa pelikentässä ja kovassa kilpailussa”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha arvostetun palkinnon perusteita.

Opetusministeri Andersson: ”IT-alalle saatava tasa-arvo tuleville sukupolville” – #mimmitkoodaa-ohjelmalla EU-tason merkitys20.11.2020 14:00:12 EET | Tiedote

Opetusministeri Li Andersson toi perjantaina vahvasti tulevaisuuteen vievät tasa-arvoterveiset ainutkertaisen suureen #mimmitkoodaa-virtuaalitapahtumaan. Andersson näkee tasa-arvon merkittävänä osana koko Euroopan rakentamista. ”Tukemalla tyttöjen ja naisten digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä, takaamme yhdenvertaiset mahdollisuudet rakentaa menestyvää ja tasavertaista Eurooppaa”, visioi Andersson. Virtuaalinen suurtapahtuma keräsi perjantaina mukaan lähes 2000 ilmoittautunutta.

MEDIAKUTSU tänään 20.11.: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista20.11.2020 07:00:00 EET | Kutsu

#mimmitkoodaa-ohjelma yhdistää perjantaina kerralla ennätysmäärän naisia. Jo alkuviikosta mukaan oli ilmoittautunut yli 1800 koodaamisesta ja uusista uramahdollisuuksista kiinnostunutta ”mimmiä”. ”Tämä on aivan pökerryttävän huima suosio”, kiittää #mimmitkoodaa vetäjä Milja Köpsi. Ohjelman kansallinen merkitys on jo nyt suuri. Perjantain pääpuhuja, opetusministeri Li Andersson pitää #mimmitkoodaa-ohjelmaa yhtenä Suomen kansainvälisenä valttikorttina ja maakuvan positiivisena luojana.